Snoepjes beleid

Essil

Moderator
Ik ben zelf opgevoed met een vrij strikt suikerregime. En kreeg dus zelden snoep.
Nou wil ik niet hetzelfde voor mijn dochter.
Maar wat wel?
In mijn schoonfamilie komt obesitas voor, dus dat wil ik ook voorkomen indien mogelijk.
Maar waar ligt de grens?
Mijn peutertje is dol op chocolade en wil op brood meestal pasta. Fruit gaat momenteel minder goed naar binnen. Ik probeer vlak voor en vlak na het eten niets te geven. Met wisselend succes.

Wat is jullie snoep beleid? Hoe voorkom je dat je peuter de hele dag om paaseitjes vraagt? Wat is een normale hoeveelheid voor een peuter?
 
Bij ons zijn ze meer verzot op koekjes dan snoep (ikzelf trouwens ook). Bij ons alleen smiddags, na het middagdutje een koekje (of 2 biscuitjes, of een paaseitje). Bij een verjaardag wel iets lekkers ipv fruit, maar in principe is 9.30-10.00 fruittijd en smiddags koekjestijd. Rond 16.15-16.30 krijgen ze wat kknderchippies, een stuk of 6 tot 8 (dus minder dan organix per portie rekent. Na t eten niks meer, ze gaan ook al om half 7 naar bed.
 
Ik vind dat ook lastig. Slechte eter maar wel liefst hele dag "koeka" etc willen hebben. Snoep geeft hij gelukkig nog niks om. 
Hier zijn t vooral rijstwafels en luchtige crackers (die hij aanziet voor koekjes). Daar ben ik redelijk makkelijk in en mag hij best meermaals hebben. Wel gek op van die kleine pakjes appelsap of knijpfruit. Daarvan mag hij (of/of) 1 per dag hebben. Het moment is eigenlijk random. Echt fatsoenlijk warm eten doet hij toch niet, los van het moment. Chips gemiddeld 1x per week.
Ik probeer vooral te letten op zijn gewicht/bouw. In onze families komt wel redelijk wat overgewicht voor, zodra ik het idee heb dat hij buiten proporties aankomt of de groeicurve langzaam zou stijgen ga ik op de rem. 
 
Hier krijgen de kindjes 1 snoepje of koekje per dag.  Verder gewoon fruit brood avond eten.  Heel soms verwen  ik ze weleens en krijgen ze bijv een soepstengel of een droog koekje extra .
Chips krijgen ze misschien 1 keer in de 3 a 4 weken een bakje ?
Maar als ze bij opa en oma zijn  of op een verjaardag laat ik het wel los hoor. En laat ik ze hun gang gaan. Tot op zekere hoogte natuurlijk 
 
Beetje afhankelijk van de leeftijd. Ben zelf een enorme zoetekauw, maar probeer mijn kids wel te beschermen. Ze krijgen hier over het algemeen gewoon groente en fruit. Een dreumeskoekje of iets van organix na het dansen of als we een uitje hebben (dus 1-2x per week) en zeg 1-2x per maand een stukje chocolade/ taartje of iets anders "bijzonders". Snoepjes alleen bij een lange(re) autoreis (dus 1x per 3 maanden) 
 
Chips trouwens nooit (echt veel te veel zout, dus super slecht voor de nieren). In plaats daarvan krijgen ze (zoutloze) popcorn 
 
Ik probeer de hoeveelheid suiker ook te minimaliseren. Ik ben van mening dat hij nog lang genoeg rotzooi kan eten in zijn leven als hij ouder is. 
Hier wel zoet op de boterham (stroop, pasta, enz.) Anders eet hij niet. Tussendoortje bestaat uit groente, fruit en soms een half ligabeertje of een cracker. In de middag pap of een boterham met boter (gezond beleg krijg ik er niet in, dan maar alleen de gezonde vetten....). Tussendoor in de middag groente en evt een cracker als hij erg weinig tijdens de lunch heeft gegeten. In de avond gewoon avondeten zo zoutloos mogelijk. Wel doen we een danoontje en als ie goed heeft gegeten in de avond en chocolaatje na (danoontje telt m.i. niet perse als goed eten, dus als het hoofdgerecht goed is gegeten, dan krijgt hij een chocolaatje, maar niet eens elke avond. Ik sla regelmatig avonden over. 
Echte chips mogen nog niet als ik het voedingscentrum mag geloven, dus doen wij nog niet. Alleen maispufjes voor kleintjes soms als tussendoortje ipv de cracker of liga.
Maar ja, wat is idd normaal voor een peuter? Dat vraag ik me ook regelmatig af. Ik ben ook een beetje voorzichtig, omdat ik zelf vroeger zo verzot was op lekkers en flinker was. 
 
Ik bedoel met kinderchipjes ook de mais/groentesticks van organix, drakenpootjes, etc (vooral bij AH te koop), geen nibbits of normale chippies. En dan krijgen ze dus elk 6 stokjes ofzo. Is vooral om te zorgen dat ik ongestoord kan koken. Avondeten doen wij ook zo zoutloos mogelijk. 
Broodbeleg, in principe eerst 1 gezonde (leverworst en smeerkaas gaan er hier goed in, al wordt dat ook afgeraden, roomkaas vinden ze niet lekker. Ik tel pindakaas ook als gezond). Daarna zijn pasta en hagelslag favoriet en af en toe kokosbrood. Na 1 of 2 boterhammen mogen ze een cracotte of maiswafel (zijn ook zout, maar rijstewafels ook e  elke dag rijst is ook niet gezond), maar het komt ook voor dat ze 3 (dochter van net 2) of 4 boterhammen (zoon van bijna 4) eten.  Zoonlief is gewoon meer een broodeter.
Als toetje krijgen ze hier vla, of vanille kwark. Bij de een lukt het wel om een groot deel met yoghurt aan te lengen, zoonlief wil alleen maar vla.
 
Wij hebben pas de snoepjes gebruikt als beloning voor onze zoon van 4 als hij zijn paracetamol nam. Hij had ongelooflijk pijn aan zijn heup (ontsteking) kon ook niet lopen, maar weigerde paracetamol (vloeibare sinasspiril) te nemen. Toen kwam het goed van pas dat snoepjes zo zeldzaam zijn bij ons thuis.
 
Terug
Bovenaan