Snoepjes beleid

Dat groeide een beetje met de leeftijd en ook met hoe bekend ze was met die dingen. 

Als dreumes kon ik allerlei gezonde dingen als lekkers geven. Dat stukje taart op een verjaardag was ze zo weer vergeten. En echte koek en snoep of toetjes bestonden nog niet voor haar. 
Nu is ze bijna 3 en eet ze daar wel iets meer van. Maargoed, ze is ook wat ouder, en haar leeftijdsgenootjes ziet ze dat ook doen. 

Wij hebben bijna nooit een toetje. Dus hier geen danoontjes, gesuikerde yoghurtjes, fruit met slagroom, ijsjes enzo. Tenminste, in de zomer eten we heel soms wel eens een waterijsje of fruitijsje. 

Het voedingsritme is altijd ontbijt met brood/pap, fruit, lunch met brood en aanvullend ei/groenten/fruit, namiddagsnack die gezond is (zo meer), en avondeten. 
Dat kent ze en doet ze niet moeilijk over. 
Ze eet ongeveer 3 boterhammen op een dag. 1 daarvan mag met ongezond beleg. Dat is dan appelstroop, hagelslag, jam oid. De rest eet ze het liefste met hummus (minder zout variant), 100% pindakaas of groenten/bonenspread, soms een keertje echte kaas of roomkaas. 

In de namiddag mag ze dus een gezonde snack. Ze weet dat ze mag kiezen uit vaste opties. Daar zitten ook een paar gezondere suikersnacks tussen. Ze kan altijd groenten of fruit kiezen, dat doet ze soms ook wel. Maar ook ongebrande ongezoute nootjes, rozijntjes, een gedroogd fruit of granenreepje van de kleine keuken of organix, volkoren granenkoekjes (4 stuks) van organix, rijstwafel, volkoren cracker. Iets in die richting. Ik geef weinig van die maischippies, want die stillen de trek niet. 

Ze eet slecht avondeten, dus ik laat haar tijdens het koken al mee "snoepen". Dan eet ze vast wat van de groenten of bonen ofzo. Ze vindt bonen afspoelen heel leuk en dan "jat" ze bonen, ohhohhh! 

In het weekend of op verjaardagen ofzo eet ze heus wel eens wat ongezonds. Een stuk taart, lekker een oreo of 2 met mij mee, een heel klein bakje chips, een blokje kaas of 3 olijfjes (heb een gek kind) een keertje poffertjes of pannekoeken, patatjes, pizza. Als dreumes was dit veel minder. Dan kon je rustig een stuk taart eten en haar zo'n reepje geven. Maar die kat is uit de doos haha! Maargoed, het leven moet ook wel leuk blijven. 

De jongste is nu bijna een jaar en die weet nog van niks. Zolang ze niks weten, ga ik het ze niet vertellen. 
 
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Er zitten wel een paar dingen tussen die we ook eens kunnen proberen.
 
Terug
Bovenaan