solliciteren tijdens zwangerschap

Ik vind de tip van mama1969 een heel goede, niet meteen in het eerste gesprek melden dat je zwanger bent. Pas als je verder in de procedure zit melden. Je hebt dan al een kans gehad om goed te laten zien wie je bent en wat je in huis hebt. En bovendien laat je daarmee zelf zien dat zwanger zijn niet is wie je bent door het meteen en als belangrijkste te melden, maar  dat je op dit moment  ook zwanger bent en dat nog even meld. Je laat dan zien dat praten over je het invullen van die functie voor jou belangrijker is dan melden dat je zwanger bent. Ik heb zelf meegemaakt dat een nieuwe collega van mij op deze manier werd aangenomen terwijl ze zwanger was. Ze meldde dit tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek en niet meteen in de eerste ronde.

Hoi Antoinet,
Als ik jou was dan zou ik wel gelijk melden dat ik zwanger was. Het maakt denk ik niets uit of je het gelijk verteld of bij de 2e ronde. De werkgever heeft niet voor niets een vacature uitstaan, hij/zij heeft nu iemand nodig voor een functie. Kan me voorstellen dat je niet iemand aanneemt die een paar maanden later alweer met zwangerschapsverlof gaat. Ik denk dat het voor jezelf het rustigst is als je idd via een uitzendbureau gaat werken. Heel  vaak hebben ze leuke vacatures voor kortere tijd (b.v. vervanging voor iemand die met zwangerschapsverlof is ). Die klojo werkgevers ook altijd!! Tja, ze willen wel dat vrouwen meer gaan werken, maar het is dan niet de bedoeling dat die persoon zwanger raakt!. Ik kreeg na mijn zwangerschapsverlof te horen dat er geen werk meer voor me was, geen plek voor een parttime baan  (terwijl ik daar al geruime tijd werk, en nooit problemen heb gehad). Je zou die klojo bazen toch een schop onder hun #$%@# geven hihi.
(Na veel wikken en wegen hebben ze toch een functie voor me gecreeerd, nu heb ik lekker zelf ontslag genomen omdat ik een andere baan heb )

Heel veel succes en laat je niet op je kop zitten!
gr.Eveline

Zelf ben ik ook op zoek naar een andere baan en heb onlangs een gesprek gehad bij personeelszaken van het bedrijf waar ik werkzaam ben. Toen is mij duidelijk gemeld dat een zwangerschap beslist geen reden is om iemand af te wijzen. De personeelsfunctionaris heeft mij zelfs het advies gegeven gewoon te solliciteren als ik een interessante vacature in ons bedrijf tegenkom en er nadrukkelijk bij gezegd: als ze je willen hebben, wachten ze echt wel vier maanden. Ook meldde ze mij dat het geregeld voorkomt dat iemand wordt aangenomen die zwanger is en dat het ook nog wel eens gebeurt dat iemand  eerst met zwangerschapsverlof gaat om pas daarna aan de slag te gaan.

hallo allemaal!
dank jullie wel voor jullie reacties. fijn om te weten dat ik niet de enige ben met dat probleem!
de tip om het niet te vertellen in het eerste gesprek in misschien wel erg handig inderdaad, maar die gaat voor mij ondertussenniet meer op helaas.. het is al ontzettend duidelijk te zien dus ik kan er niet meer om heen.
ik ben ingeschreven bij het cwi en krijg wel aanbiedingen van uitzendbureau's en dergelijke maar ik zit op het moment in een lastig pakket. ik kan niet fulltime werken ivm met het feit dat ik l een paar weken last heb van ernstige bekkenproblemen en rugklachten. ook was ik op het moment dat mijn contract afgelopen was net uit de ziektewet ivm met een eerdere miskraam.
ontzettend lastig allemaal.
heb nu ondertussen wel een nieuw iets om naar uit te kijken en druk me bezig te zijn want mijn vriend en ik hebben deze week een huis gekocht. zoalng ik nu nog niet ergens word aangenomen ga ik lekker in ons nieuwe huisje bezig en me helemaal focussen op de babykamer! dan kan ik lekker bezig zijn en ook rusten als het nodig is (nadeel: krijg niet betaald) maar goed, het is een leuk klusje voor de aankomende tijd.

ik hoop dat voor iedereen die met hetzelfde probleem zit er een oplossing komt en dat het uiteindelijk allemaal op z'n pootjes terrecht komt! en ik wil iedereen bedanken voor de reacties en tips! allemaal een goede zwangerschap toegewenst!

liefs antoinette

hoi allemaal

jeetje dat is echt klote als je tijdens je zwangerschap op zoek moet naar ander werk.
die bazen van tegenwoordig zijn echt niet normaal hoor. ik heb er ook zo een. helaas
voor hem heb ik een  vast contract dus hij kan me er nu niet uit knikkeren. wel zei
hij dat ik niet functioneer en dat ze na mijn verlof gaan kijken wat mijn taken worden.
nou ik doe dit werk al 9 jaar en sinds hij weet dat ik zwanger ben functioneer ik dus niet meer. 5 maanden terug nog loofende kritieken gehad. erg vreemd he. sinds ze het op
mijn werk weten snauwd hij me alleen maar af. hij trapt me de grond in waar iedereen
bij staat. gelukkig ben ik lid van de vakbond en die heb ik al op de hoogte gebracht en dit ook aan me baas gemeldt. maar toch vrees ik dat ik dus straks na mijn verlof ontslag
krijg.daar laat ik het dus niet bij zitten. gelukkig heb ik nog veel vakantie uren staan en hoef dus nog maar 5 weken te werken. en dan kan die klote baas de pot op.
veel liefs hopvrouw

Hallo Hopvrouw,
Wat ontzettend naar van je baas. Wel super dat je niet bij de pakken blijft zitten. Het is echt niet normaal zwangere vrouwen zo te behandelen. Als je terugkomt uit zwangerschapsverlof mag hij je sowieso het eerste half jaar NIET ontslagen. Dit is een wettelijk beschermde periode. Hopelijk vindt hij tegen die tijd zijn gezond verstand terug...
Succes!
groetjes
Estor

Terug
Bovenaan