speen laten wennen tips?

Hoi allemaal,

onze zoon wilde de speen ook niet. Hij duimt nu wanneer hij in slaap valt.
Als logopediste had ik liever gezien, dat hij aan de speen was gegaan, want deze is gemakkelijker af te wennen, dan het duimen.
Zowel een langdurig gebruik van de speen als langdurig duimen kan nadelige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de mond, het gebit, het gehemelte en de spraak van het kind. Het is dus erg belangrijk, dat het kind de speen niet de gehele dag in heeft, of de hele dag door duimt!
Voor een normale ontwikkeling van de mond is het nodig, dat de tong goed en vrij kan bewegen en dus niet lui onder in de mond wordt gedrukt. Pas dan kan je kindje lekker gaan experimenteren met het maken van klanken.

Wat betreft de honing: wilde honing (die je bijv. bij een imker kunt kopen) wordt niet verhit. Hier kan botulisme in voorkomen. Diverse soorten honing, die je bij de supermarkt kunt kopen worden wel verhit. Toch is het advies, om niet voor de eerste verjaardag al honing te geven.

Groetjes, Marijon

lieve mamas
ik dan jullie allemaal jullie hebben echt gelijk ik heb allen 1 keer honing geprobeerd maar ik ben van plan niet te speen laten wennen ik ben tot antwoord gekomenik geef haar helemaal geen speen mijn zoon was echt druk daardoor en hoe deden jullie het dan bij afspraken als ze huilt bij de dokterswachtkamer of zo graag tips? en mvwr je ben heel lief je weet dat ik overal me druk om maak en schrijf je zo kusjes voor je kids
roetjes dama

Mijn oudste dochter heeft een speen, ze had enorme zuigbehoefte. Ze is nu 3,5 en slaapt er nog mee. Maar idd. liever speen dan duim. We gaan binnenkort de speen wegdoen en ik denk dat het een paar moeilijke nachten krijgen, ze is echt verslaafd.
Mijn jongste heeft geen speen, wilde het niet, had veeeel minder zuigbehoefte. Dus geen speen aangeleerd. Het is idd. wel eens lastig als ze huilt bij bijv. de huisarts of als ze 's nachts wakker wordt, ze is niet zo makkelijk te troosten, dan loop ik met haar rond op mijn arm en dan wordt ze weer rustig. En tja, soms huilt ze even.

Hoi Reisa,

ik heb weleens gehoord, dat je van het afscheid van de speen een speciaal iets kunt maken. Bijv. de speen begraven in de tuin, of je dochter zelf de speen in de vuilnisbak laten gooien.
Je zou haar ook geleidelijk aan kunnen laten wennen aan het slapen zonder speen (of tijdens het slapen uit haar mond halen) en voor iedere gelukte nacht een sticker op een vel plakken. Bij een afgesproken aantal stickers mag ze een cadeautje uitzoeken.

Hopelijk lukt het allemaal goed. Veel succes! Marijon

quote: MCJ8121 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-02-2009 19:46:26'));

Hoi Reisa,

ik heb weleens gehoord, dat je van het afscheid van de speen een speciaal iets kunt maken. Bijv. de speen begraven in de tuin, of je dochter zelf de speen in de vuilnisbak laten gooien.
Je zou haar ook geleidelijk aan kunnen laten wennen aan het slapen zonder speen (of tijdens het slapen uit haar mond halen) en voor iedere gelukte nacht een sticker op een vel plakken. Bij een afgesproken aantal stickers mag ze een cadeautje uitzoeken.

Hopelijk lukt het allemaal goed. Veel succes! Marijon

Maar dan ben je eigenlijk al veel te laat...het beste is om een speen rond de 6 maanden af te bouwen, omdat het anders de ontwikkeling van de tanden en de spraak kan belemmeren.

Terug
Bovenaan