Speen

Bij lange autoritten (en daar hebben we vandaag een fijn voorbeeld van gehad, op en neer naar Zuid Limburg) is het bij ons erin geslopen dat Sophie nog steeds haar pop en speen krijgt (en al vrij aan het begin van de rit). Het is geen stilziiter, onze dame, maar met haar popje en speen is ze altijd wel erg relaxed.... Anders zit ze tegen de tijd dat we bij Den Bosch zijn al zo ongeveer achterstevoren, kliert ze Gijs, wil ze eruit/lekkers/drinken/naarhuis etcetc..... Behalve dus als ze haar pop en speen heeft, dan rijden we bij wijze van spreken naar Zuid Frankrijk. Ze doet 'm ook regelmatig eruit, leest boekjes, zingt liedjes, kletst, maar pop en speen zijn wel binnen handbereik.

Ik ben wel benieuwd hoe dat bij jullie is? Wie heeft er nog een speen en hoe vaak en waar wordt die tevoorschijn gehaald? Hier valt ze er nog mee in slaap, maar verder niet. Het ding komt haar bed niet uit, behalve dus..... juist, als we lang in de auto zitten.

Eigenlijk wil ik er binnenkort mee kappen, maar ze pakt gewoon haar duim als alternatief en dat zie ik helemaal niet zitten eigenlijk. Dus voorlopig laat ik het nog maar even zo. En die autoritten, tja. Ik heb de moed nog niet om de strijd aan te gaan hahaha.

Groetjes
Susan

Hier ook in bed en lange autoritten. En als ie echt zielig is, maar dat gebeurd zelden (als we afgelopen week even niet meetellen).
Ik had in m'n agenda gepland dat we er vorig weekend mee gingen stoppen (hadden geen afsparken staan en manlief hoefde niet te werken, dus we zouden wel een stootje kunnen hebben in onze nachtrust zeg maar), maar toen werd Kian ziek, en dus moet het weer even wachten.
Maar als ie in plaats daarvan z'n duim zou pakken dan zou de speen er zo weer zijn hoor. Een duim is veel erger als een speen. Dus ik zou zeggen: later nog 's proberen.
Liefs Nelleke

Hé Susan,
Als ze nou niet de hele dag de speen in heeft is toch niets aan de hand ?
Milan slaapt ook nog (alweer) met speen. Hij krijgt hem alleen in bed en komt zijn bedje dus niet uit. In de auto krijgt hij hem alleen als hij echt heel moe is en over zijn slaap heen is. Onze tandarts zei dat het inprincipe beter is om de speen te houden en dan beperkt geven dan dat het duimpje de speen vervangt. Want een speen is niet altijd bij de hand, maar de duim wel en die kun je dus ten alle tijden pakken.. Het dochtertje van de tandarts (5jr) had hem ook nog steeds. Dus dat sterkt mij dan weer om de speen nog te geven en als Milan slaapt haal ik hem uit zijn mondje, maar vaak ligt hij al naast hem...

Groetjes

Zo zie je maar weer dat elk kind anders is. Lukas was echt een spenenkind maar tot mijn verbazing hebben we voordat hij een jaar werd, zonder problemen de speen cold turkey weggedaan (behalve idd in de auto) en zo rond zijn tweede jaar ook niet meer snachts of in de auto. Ook toen in één keer en zonder problemen. Heel soms vraagt hij er nog wel eens om, en ik heb ook lang een reserve speen bewaard maar een paar weken terug heb ik alles weggegooid.

Ik denk dat je voor je zelf moet bekijken hoe erg je het vind en of het zonder problemen gaat.

Veel succes ermee in elk geval!

Siebe heeft hem ook nog steeds en eerlijk gezegd vaker dan ik zou willen. Ik ben hem nu aan het af leren dat hij hem overdag aan kan. Ik wil hem terug brengen naar alleen bij het inslapen (dus uit zijn mondje halen  als ik 's avonds zelf naar bed ga) en bij autoritten.
Merijn was niet zo'n 'probleemgeval' (hahaha). Hij liet zijn speen vanaf zijn 1ste verjaardag altijd boven in bed liggen en vanaf zijn 2de verjaardag heeft hij hem helemaal afgezworen. Dat is ook wel aan de tandjes van de kindjes te zien. Ondanks dat gezegd wordt dat een speen niet zo erg is voor de tandjes dan een speen, staan Siebe zijn voortandjes wel naar voren en kon de tandarts zien dat hij een spenenkindje was. Hij vond het echter geen probleem, omdat het vanzelf weer goed komt. Toch vind ik dat hij het nu maar eens moet gaan afleren, maar eerlijk is eerlijk, het is gewoon ook heel vaak een heel erg gemakkelijk hulpmiddel.....

Liefs Fonske

Ik sluit me helemaal aan bij Fonske...
Te vaak nog de speen, hij vraagt er echt om en huilt als hij niet af en toe even een rustig hoekje mag zoeken met zijn speen.

maar ik vind het vreselijk...maar ben te zwak om hem te laten huilen...

mmm...moet toch maar eens wat harder worden...

Pascal

Hiya Mommas!

Max heeft nooit een speen gewild (ik geloof dat ie hem een keer toen ie 2 dagen oud was langer dan 5 minuten in z'n mond hield) Hij spuugde hem steeds uit, dus ik heb het toen maar niet aangeboden. Maar uhm.....wat is er dan zo slecht aan duim zuigen? Want dat doet ie wel al vanaf z'n geboorte, haha eerder nog zelfs, al in de buik. Z.n tanden staan er nniet raar van, ik heb zelf ook altijd duim gezogen en er is met mijn tanden ook nooit wat begeurd. Het enige wat ik een beetje ranzig vind is dat ie er een eeltplekje op z'n duim aan heeft overgehouden. Zijn er echt grote problemen met duimzuigen? En zo ja, hoe leer ik het hem af?

Ha sorry susan, was niet mijn bedoeling om in te breken op jouw topic

Ajuus, ilja

Terug
Bovenaan