Spijt KV?

<p style="text-align: left;">Hallo allen,</p><p>Ik hoopte dat iemand tips heeft om met onderstaande om te gaan. Momenteel zit ik vol met hormonen en ben ik super emotioneel namelijk. </p><p><span style="color: #000000; font-family: UICTFontTextStyleBody; font-size: 17px;">Mijn baby is te vroeg geboren, hierdoor was hij niet sterk. De borstvoeding ging gelijk moeizaam door terug getrokken tepels. Er is gelijk gestart met een tepelhoedje, doordat zonder het aanhappen helemaal niet ging. Helaas ging dit niet goed genoeg en moest er gestart worden met bijvoeden vanwege gewichtsverlies van de baby. Ik heb toen redelijk snel moeten kiezen of ik door wilde gaan met BV. Door de emoties heb ik toen besloten om te stoppen met de BV en volledig kunstvoeding te geven. </span><br style="color: #000000; font-family: UICTFontTextStyleBody; font-size: 17px;" /><span style="color: #000000; font-family: UICTFontTextStyleBody; font-size: 17px;">Op dit moment is de baby 1 week oud. Ik heb BV gegeven tm dag 3. </span><span style="color: #000000; font-family: UICTFontTextStyleBody; font-size: 17px;">Op dit moment heb ik het heel lastig met deze gemaakte keuze, ik had mijn baby graag wat langer borstvoeding gegeven. </span></p><p>Nu dus vol spijt en schuldgevoel dat ik het niet langer heb geprobeerd, niet heb gekolfd, etc</p><p>Herkend iemand zich misschien hierin? Of tips om hier mee om te gaan?</p><p> </p><p> </p>

Ja had ik ook hoor. Bij mij kwam de bv heel moeizaam op gang en moesten wij ook bijvoeden met kv. Uiteindelijk bleef ik kolven en kwam er weinig productie en ik was het ook zat.. dus helemaal overgestapt op kv. In het begin baalde ik enorm maar er is werkelijk niks mis met kunstvoeding. Mn dochter groeide goed, was tevreden met een volle buik en ik had meer rust doordat ik niet meer hoefde te kolven. Bracht voor iedereen hier meer rust. En een groot voordeel is dat mn vriend kon meehelpen met voeden in de avond/nacht :) 

Ja had ik ook hoor. Bij mij kwam de bv heel moeizaam op gang en moesten wij ook bijvoeden met kv. Uiteindelijk bleef ik kolven en kwam er weinig productie en ik was het ook zat.. dus helemaal overgestapt op kv. In het begin baalde ik enorm maar er is werkelijk niks mis met kunstvoeding. Mn dochter groeide goed, was tevreden met een volle buik en ik had meer rust doordat ik niet meer hoefde te kolven. Bracht voor iedereen hier meer rust. En een groot voordeel is dat mn vriend kon meehelpen met voeden in de avond/nacht :) 

Heel herkenbaar. Ook gestopt met borstvoeding na 10 dagen. Na vier dagen alleen kolfen en toen echt gestopt. Vol hormonen en vol schuldgevoel. Maar ik ken veel mensen met kinderen en ongeacht wanneer je stopt iedereen had dit gevoel. Het is echt niet erg dat je kv geeft. Het maakt je echt geen slechte moeder etc. Kindjes worden ook groot met kv. Onze dochter doet het super goed met kv. We zien precies hoeveel ze drinkt en groeit als kool. Het zakt vanzelf dat schuldgevoel. Als je je kindje maar lekker veel aandacht en liefde geeft dat is het aller belangrijkste. 

Gefeliciteerd met je baby!
Heb je nog kraamzorg? Zij kan je hiermee op weg helpen. Zo niet dan kun je een lactatiedeskundige inschakelen  die je op weg kan helpen. Misschien vind je dat fijn. Kolven kun je ook nog proberen. Als je baby 1 week oud is dan is het nog niet te laat hoor om helemaal over te gaan op borstvoeding of een combi van borst en kunstvoeding te geven. 

Ik heb zelf een tijd een combi van borst en kunstvoeding gedaan. Mijn melkproductie kwam na de bevalling later op gang. Waardoor ik voor mijn gevoel wel kunstvoeding moest geven. Ik voelde me ook gedwongen die keus te maken en was er best verdrietig over. Dus ik begrijp je helemaal! Eenmaal thuis wilde ik er toch voor gaan en had ik een hele lieve en geduldige kraamhulp die mij heeft begeleidt hiermee. Zij heeft me geholpen met rustig aanleggen, kolven etc. 

Bedanktvoor de reacties! En fijn dat er herkenning is. 

@dulcemaria, nee Kraamzorg is al weg, helaas. Zou je denken dat melkaanmaak nog op gang zou kunnen komen dan? 

Ja hoor. Voorlopig kolven om de 3 uur ivm de productie. Het consultatie bureau kan je in contact brengen met een lactatie deskundige. Bel en bespreek het zsm zou ik zeggen 

Ik herken je gevoel wel een beetje. Ik ben ook gestopt op dag drie, omdat onze zoon niet goed kon drinken bij mij en zelfs bleef afvallen met gekolfde melk om de 2,5 uur(en ik had meer dan genoeg).
Ik heb later nog wel eens gedacht, had ik maar doorgezet/ik heb te snel opgegeven. 
Nu zijn we bijna een jaar verder en onze zoon doet het goed. Ik heb geen schuldgevoel of spijt meer, want stoppen met bv heeft mij destijds ook rust gebracht en dat had ik de weken erna hard nodig. En aan een rustige moeder heeft een kindje uiteindelijk meer dan aan een gestreste die dan nog wel bv geeft (is mijn mening). 
Je kindje heeft je eerste melk gehad en volgens de lactatiekundige die ik sprak is dat het aller belangrijkst. Zij noemde het 'het witte goud'. 

Terug
Bovenaan