Spijt KV?

Je kunt je melkproductie zeker nog op gang brengen. Daarvoor kun je het best een kolf huren, die is krachtiger dan een die je zelf koopt.
Ook zou ik een lactatiekundige benaderen, zij kan je verder helpen. Hier vind je er een bij jou in de buurt. 

Ik heb wel een beetje hetzelfde verhaal.
Mijn dochter is 4 weken te vroeg geboren en aanleggen ging heel moeizaam. 
Ze kreeg daardoor vanaf het begin bijvoeding en ik kolfde om de 3 uur. Alles wat ze via de borst/gekolfd kreeg was mooi meegenomen. Maar ik merkte aan mijzelf dat ik het erg vermoeiend vond, vooral het kolven erna. 2 dagen nadat we thuis kwamen uit het ziekenhuis, moesten we weer terug ivm geelzucht en daardoor viel mijn dochter teveel af. Dit gaf bij mij enorm veel stress. En dat daarbij het aanleggen niet lukte, werkte ook niet mee. Ik kreeg veel begeleiding van de verpleegsters in het ziekenhuis, maar op den duur vond ik het zelf gewoon niet meer fijn. 

Ik was nog steeds aan het kolven en ondanks dat het 1 dag leek alsof mijn productie steeds meer op gang kwam, kolfde ik na een week nog steeds maar 20 cc. Wij hadden toen gelukkig nog verlengde kraamzorg, maar ik heb toen gezegd: ik stop met bv en ga verder meer fv. Er viel een last van mijn schouder af. Ik heb nog wel een paar dagen gedacht of ik er wel goed aan heb gedaan, maar ik voelde me zoveel fijner na het overstappen op flesvoeding. Dochter heeft haar eerste melk via mij gekregen en daar ben ik trots op, want dat schijnt idd het witte goud te zijn! 

Maar ik heb begrepen van mijn kraamzorg dat de productie nog wel op gang kan komen als je  bent gestopt. Zoals de rest al zei, schakel een lactatiekundige in of ga langs het cb. Die kunnen je altijd helpen daarmee.

Ik heb wel eens begrepen dat je een neusspray met Oxytocine via huisarts kan krijgen. Dit gebruik je dan vlak voor het voeden om je voeding op gang te krijgen.... Wie weet. Alles helpt. Veel huid op huid contact voor dit hormoon en kolven kolven kolven kolven. 
Tezamen met een deskundige het aanleggen aanpakken. 
Heel veel succes 

Been there, done that! Helaas heb ik niet de gouden tip voor je om hoe je om moet gaan met het schuldgevoel. Want dat blijft. Althans bij mij wel. Onze zoon is nu bijna 2 en nog krijg ik een brok in m’n keel als ik terugdenk aan hoe ik ermee stopte. Ik heb 4 maand volledig bv kunnen geven, onze zoon werd 2 mnd te vroeg geboren. Mijn lichaam kon gewoon niet meer, er kwam te weinig melk uit en ik kon het niet meer bijbenen.
Helaas kreeg hij direct na het overstappen eczeem, daar hebben we nu nog veel last van. Ik vind het heel sneu voor hem, en daarom blijf ik me schuldig voelen. Mijn man is wel erg lief tegen me, hij geeft vaak aan dat ik dat niet moet doen en dat ik voor 200% ben gegaan. Maar als ik me toen had gerealiseerd dat prematuren bij de geboorte een dunnere huidlaag hebben en gewoon kwetsbaarder zijn, dan was ik wel verder gegaan denk ik. 
We hebben er inmiddels een dochter bij gekregen die wel op tijd is geboren en waarbij de bv wel goed gaat. Het is gewoon zo moeilijk om de bv in goede banen te leiden als er zoveel stress is, het isook haast niet te doen dus ik snap jouw keuze echt wel. 
Overleg anders een keer met de neonatologieverpleegkundigen of arts en vraag hen waarom het juist bij prematuren belangrijker is dat zij bv krijgen. Misschien kom je op nieuwe inzichten. Succes de komende tijd! 

Je kan weken nadat je gestopt bent nog borstvoeding op gang brengen. Dus als je wilt kan je hier zeker voor gaan! Als je echt wilt en er moeite voor wilt doen heb je vaak het halve werk al gedaan.
Dat gezegd is borstvoeding echt zwaar. Kunstvoeding is ook prima voeding! Op dit moment zit je nog vol hormonen en voeding is voor mij ook een depresieve aangelegenheid geworden vanwege zelfde soort perikelen.

Als je het echt graag wilt, is het zeker niet te laat om de boel weer op gang te krijgen! Het zal even hard werken zijn met kolven, voeden, kolven etc maar het kan zeker lukken. Bij mij hielp het om een professionele dubbele huurkolf te huren, en daarna verder gaan met een gewone kolf. Die medela huurkolf brengt je productie goed op gang. (2.50 euro per dag hier)
Voor je kindje goed om nog jouw BV te krijgen maar met de Nederlandse KV is idd ook niks mis. Denk anders zo: alles wat je nu nog kolft en geeft, had hij anders niet gekregen. Lukt dit je een paar dagen, prima, lukt het een aantal weken of langer, helemaal perfect. Wie weet lukt aanhappen na een aantal dagen ook nog, je weet maar nooit.
Zet m op meid! En boven alles, doe wat voor jou goed voelt en haalbaar is, ik vond langere tijd fulltime kolven erg pittig.

Kolven naast het voeden vraagt wel wat doorzetten. Het is niet makkelijk. Mijn drie dochters wilden alledrie niet aanhappen, dat ik meteen besloot alles te kolven. Dat vraagt wat, maar het geeft mij minder stress dan het gedoe met aanhappen. En je ziet wat ze binnenkrijgen. Het is helemaal niet gek dat je in het begin nog weinig produceert hoor! In het begin zijn het druppels! Dus mocht je het weer gaan oppakken, geef het tijd. Ik geef nog steeds een flesje kunstvoeding erbij. In het begin bijna alleen kv, omdat de bv dus op gang moest komen. En nu is het bijna helemaal andersom (mijn jongste is nu 1 maand oud).
Natuurlijk worden kinderen ook groot met kv. Maar die afweerstoffen die ze via bv krijgen, die is o.a. zo belangrijk. Daarom wordt het bij vroeg geboren kindjes ook extra aangeraden. 

Natuurlijk kunnen we allemaal bedenken dat borstvoeding bepaalde voordelen heeft ten aanzien van kunstvoeding. Zeker als je bevalt van een kwetsbaar kindje, wil je zo graag het juiste doen.
Maar kolven om BV op gang te krijgen is al een behoorlijke ervaring, die de meeste moeder (gelukkig!) niet hebben. Dit vraagt veel van je lijf en je mindset! 
Dan een kindje wat meestal nog niet krachtig genoeg is om aan te happen of de voeding vol te houden...  Bij mijn dochter kostte dit te veel van haar energie. Het mooie moment komt pas na een hele poos, als het al komt... Hou dat maar eens maanden vol?
Is het dan verkeerd om voor jezelf te kiezen? Liever een blije energieke moeder die heeft gedaan wat ze kon. Dan afglijden naar een versie van jezelf die voor niemand goed is. Dat je er zo over nadenkt zegt al genoeg over hoe bewust jij nadenkt over het voeden van je kindje! 

Terug
Bovenaan