Spijt van haar naam...

<p>Hey allemaal</p><p>Tijdens mijn zwangerschap twijfelden we heel lang tussen twee voornamen voor 1 van onze tweelingdochters; Flo of Flor.<br />Vanuit onze voorliefde voor het Spaans kozen we voor Flor (bloem). We dachten dat de klank net herkenbaar genoeg was en dat de naam helemaal zou passen in het rijtje van de korte, vaak unisex babynamen. <br />Wat hebben we ons toch vergist...</p><p>De dag van de geboorte kregen we van de vroedvrouw al een eerste opmerking. "Flor??? Het was toch een meisje? Dat is raar!" <br />En daar stopte het niet. Mensen reageren niet alleen verbaasd, maar maken soms gewoon ronduit kwetsende opmerkingen. Dat de naam Flor in Vlaanderen vooral aan jongetjes gegeven wordt blijkt een groter issue te zijn dan wij voorzien hadden. </p><p>Intussen is Flor 18 maanden oud. We noemen haar liefkozend al van bij het begin Flo of Floke. Haar naam officieel veranderen wilden we tot hiertoe niet doen. Wij vonden het namelijk wél een mooie naam en vonden het eerder flauw van onze omgeving. Maar gisteren (toen ik voor de zoveelste keer lag te piekeren over het gegeven) kwam het plots heel erg binnen dat dat misschien egoïstisch is. De kans is groot dat ze hier nog traantjes om gaat laten (kinderen zijn gemeen en volwassenen duidelijk ook), terwijl ik dat voor haar kan wegnemen. We denken er daarom nu toch aan om haar naam te wijzigen.</p><p>Flor wordt binnenkort dus misschien alsnog Flo. Officieel. <br />Misschien moet ik dit vooral voorleggen aan de Vlaamse mama's, want in Nederlands blijkt iedereen het veel normaler te vinden. <br />Wat doen we? Zijn we gewoon een hoop dommeriken tegen het lijf gelopen? Of gaat ze hier echt mee gepest worden? </p><p>Wat we ook beslissen; het moet nu. Ik wil de knoop doorhakken en niet meer omkijken. Dit duurt intussen al veel te lang. </p>
 
Als je haar roepnaam aanpast, dan ben je toch klaar? Officieel heet ze dan Flor, maar dan spreek je haar gewoon aan met Flo of Flora (vind ik mooier). Mijn officiële namen lijken niet eens op mijn roepnaam ?
 
Maar flor heb je meisje of jongetje als meisje is kan je flor houden en ik ken genoeg jongens die flor heten is war je zelf wil toch jk persoonlijk geef liever echt jongens jongens naam meisje meisje naam maar is wat jij wil en tja in oog van je kind moet je ook kijken 
 
O ik lees het al flor is jongens naam nou sorry ik vind echt meisjes naam dus lkr houden ze zijn niet goed daar 
Mooie naam vind ik het juist niet voor jongens 
 
Mijn eerste associatie is dat jullie de naam Floor op een andere manier schrijven. 
Tja.. je moet er wel zelf van kunnen genieten, jouw indruk is het belangrijkst voor jullie kind. Als je het zelf wel mooi vindt, zou ik het lekker zo laten. Jullie omgeving is er inmiddels wel aan gewend toch? Misschien draaien ze nog bij.
Als je er echt wakker van ligt, en ze heet eigenlijk gewoon Flo, dan zou ik het aanpassen en kun je het inderdaad achter je laten. Al zullen mensen daar ook wel weer wat van vinden.
 
Mijn eerste gedachten was ook dat jullie Floor anders schreven.
Ja ik vind Flor wel een meisjes naam. Net zoals je ook wel vaker Floortje hoort. En tegenwoordig hoor je wel eens namen waar ik meer aan zou twijfelen dan aan flor.
Maar als ff jullie echt stoort, zou ik het lekker veranderen. 
 
Ook ik heb het idee dat je Flor uitspreekt als Floor maar dat jullie het anders schrijven. Floor is wat mij betreft een meisjesnaam en niks mis mee. Wel ken ik jongens die Flo heten. 
Maar jullie gevoel en mening is het belangrijkste! Succes met de keuze en ik denk dat beide een goede keuze zullen zijn!
 
Wat vervelend zeg! Echt ongelooflijk dat een voedvrouw zo’n opmerking maakt zeg! Wat kwetsend moet dat zijn geweest.
Persoonlijk vond ik Flor geen jongensnaam hoor, het deed mij ook eerder denken aan Floor. Maar je zou Flo gewoon als roepnaam kunnen gebruiken toch? Op officiële documenten staat dan wrl een andere naam, maar dat is toch niet zo erg? Mijn zwager doet hetzelfde. Die is nu 40 jaar en gebruikt een verkorte versie van zijn naam. Iedereen kent hem dan ook bij die kortere naam.
Mocht je dit gevoel blijven houden, dan is misschiej officieel wijzigen dan een optie kunnen zijn. Ik denk dat je echt voor je gevoel moet gaan. Succes!
 
Terug
Bovenaan