spontaan laten komen of curettage??

Ik heb net te horen gekregen dat ik voor de tweede keer een miskraam krijg. Een jaar geleden had ik een missed abortion met 13 weken, het vruchtje was met 8/9 weken al overleden. Het is toen spontaan losgekomen. Ik heb hierna nog best lang last gehad van bloedingen en een ontsteking.
Nu ben ik 10 weken zwanger en blijkt dat ik alleen een leeg vruchtzakje heb. A.s. dinsdag moet ik beslissen of ik een curettage wil of niet.
Zijn er mensen hier die hiermee ervaring hebben en deze met mij willen delen?? Ik weet niet wat verstandig is en vind een curettage ook een beetje eng. Spontaan laten komen lijkt me minder eng, maar ben dan weer bang voor weer zo'n lange nasleep.
Alvast bedankt voor jullie reactie. Groetjes.

hallo, wat jammer dat je weer een miskraam hebt ik heb er voor 2 jaar terug ook 2 gehad en nu een zoon van bijna een jaar dus voor jullie is er ook nog hoop maar daar vroeg je niet naar bij mijn eerste keer kwam het spontaan en moest ik daarna hals over kop nog naar het ziekenhuis en gecurreteerd worden wat dus niet echt ideaal was onder weg flauwgevallen enz bij mijn 2e keer ben ik toen ik het eenmaal wist direct ik het ziekenhuis gebleven en ben ik de volgende dag gecurreteerd als ik geweten had dat dit zo was had ik de eerste keer en als het weer voor zal komen (wat bij ons niet onwaarschijnlijk is) zal ik weer kiezen voor een curetage ik voelde mij lichaamlijk veel beter en was veel sneller weer de oude en weinig last van bloedingen en je bent dan 90%tenminste hellemaal schoon er zit een volgende zwangerschap niets in de weg ik hoop datje er wat aan zult hebben bij deze veel sterkte met je keuze groetjes m

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben erg blij te horen dat het bij jou allemaal weer is goedgekomen uiteindelijk, en dat je nu een zoon hebt. Dat geeft mij weer een beetje hoop voor de toekomst. Want na twee miskramen ga ik nu toch wel twijfelen of het voor ons allemaal wel mogelijk is. Ik vond het idee van "onder narcose" een beetje eng, maar als alles daarna weer sneller bij het oude is, gaat daar toch ook mijn voorkeur wel naar toe. Ik heb de vorige keer echt nog heel lang last gehad van allerlei dingen. Bedankt dus voor je advies! Groetjes s.

hallo s,
fijn dat ik je een beetje kon helpen met je keuze veel sterkte en als je behoeft hebt om te schrijven moet je het gerust doen!!!!
ik ga met vakantie maar ben over 2 weken terug!groetjes m

Hallo S

Ik heb 2 jaar geleden ook een miskraam gehad die niet uit zichzelf loskwam. Ik heb zelf gekozen voor een curretage, mede omdat ik vond dat het tuussen mijn oren ook weg moest, ik werd gek van het idee dat ik zwanger was van een dood vruchtje en daarbij de onzekerheid dat je niet weet wanneer het wel los gaat komen. Dat kan soms weken duren.
Ik was erg gelukkig met de curretage al vond ik het wel een raar idee toen ik wakker werd uit de narcose dat ik "leeg" was.
Ik kon het daarna wel afsluiten. Op dit moment ben ik 7 weken zwanger en heb regelmatig bloedverlies. Morgen krijgen we een echo om te kijken of er leven in de brouwerij zit, anders zit ik in het zelfde schuitje als jij.
Veel wijsheid!
Groetjes N

Hallo S.
Ik heb eerst ook 2 miskramen gehad en daarna gelukkig 2 gezonde kindjes dus er is nog hoop.
Ik heb net als de eerste reactie ook alleen maar positieve ervaringen met een curretage je heb niet veel last meer van pijn en het bloedverlies is snel weer weg en je heb minder kans op ontstekingen je bent weer sneller de oude.
Sterkte.

Het is voor mij alweer een tijd geleden (heb inmiddels twee gezonde kinderen van 2 en 3 jaar), voodat ik kinderen had. Zwanger geworden terwijl ik een spiraaltje droeg. Dus pas na twee maanden in de gaten dat ik zwanger was. Spiraaltje laten verwijderen. Op de termijnecho niets te zien. Het was al dood. Op aanraden van een vriendind heb ik toen 'moederkoren' ingenomen. Officieel heet het ergometine (weet niet of dit correct geschreven is). Bij mij werkte dat erg goed. Ik ben toen alles 's nachts verloren, terwijl ik 's middags begon met slikken. Het deed wel heel erg zeer. Net of een grote grijpkraan bezig was. Daarna was een kindje erg welkom, maar pas na anderhalf jaar was het weer raak. Deze zwangerschap stopte met 12 weken. Het was een windei. Dat is er toen binnen een etmaal spontaan en helemaal gaaf uitgekomen. Ook geen nabloedingen. Bij de eerste was dat een gewone week van vloeien. Daarna duurde het weer twee jaar voor ik zwanger werd. Dat is mijn dochter geworden. Na vier maanden was ik weer zwanger en dat is mijn zoontje. Dus houdt moed!

Ik ben zelf niet zo voor curreteren. Vanwege narcose en kans op beschadigingen van je baarmoeder (denk ik). Sterkte met je keuze en met het verwerken van je miskraam. Ik had destijds heel veel aan het boek:' Als je zwangerschap misloopt' van Martha van Buren en nog iemand.

Allereerst allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties! Het doet me zeer goed te lezen dat er na meerdere miskramen toch nog "gewoon" kinderen zijn geboren! Die hoop moet ik maar blijven houden...

Ik ben vanochtend bij de gyn geweest, en ik dacht dat ze me meteen zouden "helpen", maar nu moet ik morgenochtend terugkomen. Ze gaan het niet onder narcose doen, maar onder plaatselijke verdoving. Ik moet vanavond en morgenochtend al tabletten innemen tegen de pijn. Ik zie er wel erg tegenop, maar kennelijk is onder narcose wel een hoge uitzondering. Die gyn van mij zei dat ze dat eigenlijk alleen maar deden als iemand helemaal overstuur is bijvoorbeeld. Maar ik hoor inmiddels verhalen van meiden die dat niet waren en ook een narcose kregen. Ik weet niet waar dat verschil in zit, misschien hangt dat van het ziekenhuis af.
Ik laat het dus allemaal maar een beetje over me heen komen, en hoop dat het snel achter de rug is.

N, ik wens je echt alle sterkte toe van de wereld! Ik snap zo goed in welke situatie je zit!! De vorige keer begon het bij mij ook met bloedverlies. Toen ik de VK opbelde, zei die dat ik me nergens druk om moest maken en dat dat vaker voor kwam. Maar inmiddels weet ik beter! Ik hoop echt voor je dat het bij jou deze keer een andere reden heeft en dat alles toch goed blijkt te zijn! Laat je het nog weten?

Lucia, ik heb erg zitten twijfelen tussen curettage en spontaan afwachten, maar zoals je ziet ga ik morgen toch voor de curettage. Het is dus niet onder narcose, maar volgens mij kan dat echt je baarmoeder niet beschadigen hoor. De vorige keer heb ik na het spontaan loslaten nog zo lang last gehouden en ontstekingen gekregen en lang nabloedingen gehad. Ik wil dat nu niet meer! Ik hoop echt dat alles op deze manier weer sneller bij het oude wordt. Wat een opluchting moet het voor jou trouwens zijn dat je nu toch twee kinderen hebt!
Dat boek zal ik zeker gaan lezen, bedankt!
Groetjes. S.

Terug
Bovenaan