spraak/taalontwikkeling bij peuter van net 2 jaar

Vorige week ben ik met zoonlief op controle geweest bij het CB. De arts ging er automatisch vanuit dat hij al in 2-woordzinnetjes praat. Toen ik zei dat dat nog niet zo is, reageerde ze heel verontwaardigd. De laatste weken leert Max iedere dag nieuwe woordjes bij, hij laat ons regelmatig versteld staan. De zinnetjes zullen ongetwijfeld ook wel komen, maar voor de zekerheid heb ik met 2,5 jaar een tussentijdse controle bij het CB. Mocht dan blijken dat er toch een achterstand is, dan kunnen we gelijk actie ondernemen. En Max is wel een kindje wat liever op de achtergrond blijft. Hij vindt het allemaal wel goed zo....Ach, over een paar jaar kletst hij de oren van ons hoofd af...
 
hoi

iemand zei hier dat jongentjes langzamer zijn dan meisjes met praten. ik heb een zoontje en klets me de oren van me kop af. en hij praatte eerder dan zijn nichtje die 3weken ouder is.

ik denk zelf dat je kind bereid voor moet zijn om te gaan praten. voor je weet praat hij meer en kent hij meer woorden dan je had verwacht. hij wacht gewoon nog.

groetjes danielle
 
quote: misspiggy78 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-04-2009 13:13:03'));

Vorige week ben ik met zoonlief op controle geweest bij het CB. De arts ging er automatisch vanuit dat hij al in 2-woordzinnetjes praat. Toen ik zei dat dat nog niet zo is, reageerde ze heel verontwaardigd. De laatste weken leert Max iedere dag nieuwe woordjes bij, hij laat ons regelmatig versteld staan. De zinnetjes zullen ongetwijfeld ook wel komen, maar voor de zekerheid heb ik met 2,5 jaar een tussentijdse controle bij het CB. Mocht dan blijken dat er toch een achterstand is, dan kunnen we gelijk actie ondernemen. En Max is wel een kindje wat liever op de achtergrond blijft. Hij vindt het allemaal wel goed zo....Ach, over een paar jaar kletst hij de oren van ons hoofd af...



Hoi,

Hier dezelfde ervaring ons dochtertje is vorige week 2 geworden een paar dagen voor haar verjaardag moest ik weer op controle bij het CB.
Helaas had ik niet de arts die ik al bijna 2 jaar had(een verschrikkelijk leuk mens) deze arts begon al gelijk met ja ik ben hier naar toe over geplaatst heb er niet om gevraagd maar het zei zo............
Ook zij vond dat onze floortje 2-woordzinnetjes moet praten (dat doet ze dus nog niet) ook nog niet zoveel woordjes maar het word steeds meer.
Ik werd daar onderhand bestempeld als een ontaarde moeder ik zou haar onvoldoende stimuleren (gaat 2 keer naar de peuterspeelzaal) speelt met kindjes uit de straat we lezen voor. Nee het kwam door mij omdat ze nog een speen heeft en regelmatig een flesje krijgt (met name als ze moe is) ik moest daar acuut mee stoppen.
Toen zei ze ook ja een kind van 4 moet zich kunnen redden in een klas van 36 kinderen, toen heb ik gezegd dat ben ik met u eens maar daar hebben we dus nog 2 jaar voor en dat is een hele tijd............
Buiten het bovenstaande vond ze de moteriek van floortje houterig(2 jaar!!!) ze moest ienieminie blokjes op elkaar stappelen dat ging goed tot het laatste blokje toen viel de toren om tot 2 keer toe en dan is haar moteriek dus houterig?? dat ze al op 1 been kan staan los rondjes draait stept enz dat telt niet mee.
Nou vond ze het dus al met al echt erg mis met floortje en moest ik terug komen over een half jaar.
Ik heb dat afgewezen het gaat heel goed met d'r en straks als we verder zijn............lult ze de oren van ons hoofd.
Tegenwoordig verwachten ze zoveel van de kinderen, wij laten het lekker nog even zo en tuurlijk wanneer ze met 2,5 - 3 is en nog niet meer praat dan onderneem ik zeker stappen maar kom op iets ernstig mis............
Ik ben ervan overtuigd dat het goed komt en dat ik degene ben die weet hoe en wat het beste is voor mijn kind en niet ieder kind doet alles volgens het boekje. Elk kind heeft zijn eigen tempo daar bestaan geen regels of boekjes voor.

groetjes Louise mama v Floortje
 
Hallo,

Mijn zoontje is ondertussen ruim 2,5 jaar en kletst je de oren van je hoofd. Hij begint met praten zodra hij wakker wordt en hij is pas weer stil als hij gaat slapen.Dat is erg grappig, maar soms ook erg vermoeiend hahaha. Met 2 kletste hij ook al veel, al was het veelal nog onverstaanbaar. Vlak na zijn 2e verjaardag leerde hij ineens een heleboel nieuwe woorden bij. Vlak daarrna volgden de 2-woordszinnen. Nu ondertussen maakt hij zinnen met 5 woorden en bijna allemaal verstaanbaar, dus hoe snel kan het gaan.
Bij ons op het cb hebben ze er niet over gezeurd gelukkig, al trek ik me er niet veel van aan als ze ergens over zeuren. Wel komen ze hier standaard met 2,5 nog een keer naar het cb. Dan moeten ze wat plaatjes benoemen en een vormenstoof maken. Ook moet er gerend worden en volgens mij was dat het.
Wat betreft de eerste schrijfster (sorry ben je naam vergeten), ik werk zelf op een kdv en er zijn nu eenmaal kinderen die heel veel praten en er zijn ook stillere kinderen. Zo lang ik de stillere kinderen wel hoor praten bij één op één contact of als hij/ zij een boekje aan het lezen is, maak ik me niet zo snel zorgen. Als ik dan nog niks hoor, dan vraag ik me wel af, of zo'n kindjee thuis hoort op een kdv, niet elk kind is namelijk een "kdv-kind". Sommige kinderen vinden het gewoon te druk en voelen zich meer thuis in een klein groepje. Maar als ik jou zo hoor, zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Groetjes Danielle, mv Tijn (26.09.06) en Bente (13.03.08)
 
hoi,

ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen manier.
de 1 in snel in lopen de ander in praten.
en soms doen kinderen alles te gelijk!
als je kind maar begrijpt waar je het over heb.

onze dochter was  18 maanden toen ze al hele verhalen vertelde, en nog verstaanbaar ook, met 20 mnd noemde ze alle kleuren op, en telde tot 15, ze vergat wel altijd de 3!
onze zoon was 3 jaar toen hij dit allemaal onder de knie had, maar was weer erg goed met zijn fijne motoriek.

als tip wil ik je meegeven..(als ik zo vrij mag zijn )
je hebt van die cd spelers(voor kinderen) met microfoon, als je daar een cd met kinder liedjes in stop,bv plop liedjes.
dan nodigd dit uit om mee te zingen waardoor ze ook sneller gaan praten/zingen.
zo wordt ook de woordenschat groter.

 
Hoi

Mijn zoontje wordt in juli 3 en praat nog erg matig. OP het CB kregen we een verwijzing naar klankbord nijmegen. De leidster van de psz was het daar niet mee eens, want bij mijn zoontje is de moteriek ook de fijne moteriek erg goed ontwikkeld. Ze kunnen niet alles tergelijk. Het ene kind loopt klimt en klauterd heel snel en het andere kind praat heel vlot. Niet alles kan tergelijk
Nu is de lijdster in overleg gegaan met de CB. En is er besloten mijn zoontje nog tot 3.5 de kans te geven. Dit omdat er steeds mee woordjes en zinnetjes bij komen.

Ik denk daat je max de kans moet geven niet je er geen zorgen over moet maken. Het ene kind is het andere kind niet. Het komt best goed. Mocht je helemaal twijvelen en denken dit is niet goed. Neem contacht op met het Cb zei kunnen je veder helpen en zen taal en spraak testen.
Dit is bij mij zoontje ook gebeurd en hij ligt achter. Maar goed Ik snap het wel ik heb me eigen er ook heel veel zorgen om gemaakt.

Succ6 en hoop dat het goed komt, misschien is Max ook wel erg verlegen dat hij het wel kan maar niet durft. Dit had een kindje van mijn vriendin ook.

Greetzzz
 
Mijn dochter is nog geen 2 jaar, nu net 20 maanden.. en kletst ontzettend veel, zegt veel duidelijke woordjes, korte zinnen, begrijpt veel en weet dingen ook duidelijk aan te geven... praat je enorm na...
Ze begon al vroeg met brabbelen en ondanks dat er nu ook erg veel russisch word gesproken door haar loopt ze qua praten voor...
Bij ons op het cb doen ze ene keer heel moeilijk met dingen, andere keer prijzen ze je de hemel in... tegenstrijdig dus...
Wij doen niks geen extra dingen met haar , ze leert het zich zelf allemaal.. wat ieder kindje uiteindelijk gaat doen... we lezen weleens met haar ( wanneer ze kan stilzitten haha), praten ook wel veel tegen haar maar verder eigenlijks niks geen extra,s terwijl bij de laatste controle van 18 maanden er plomptverloren werd gezegd, ja maar je moet haar niet zo stimuleren.. nooit was er wat over gezegd... nogmaals ik praat wel veel tegen haar en met haar.. op de fiets bijv kijk daar zijn de eendjes of dergelijk gewoon de normale praatjes met een kind ...
Dus ach het cb heb ik niet zon hoge pet van op... het komt allemaal vanzelf, het ene kind is er snel mee , andere gaat wat langzamer... maar ze doen het allemaal op hun eigen manier...
Hier zeggen ze ook met 18 maanden moeten ze 5 woordjes kennen, papa en mama horen daar niet bij,.. nou ik vind papa en mama dus wel een woord...
 
Hoi,
Eerlijk gezegd heb ik het helemaal gehad met het consultatiebureau. Die bergen regeltjes die ze hebben waar kinderen aan moeten voldoen en doen ze het maar iets langzamer....oh,oh,oh! Mijn zoontje was eerst te dun, dus extra controle, toen praatte hij niet goed genoeg, dus extra controle, toen groeide hij niet snel genoeg, dus extra controle. Oh ja, en de laatste keer wilde hij niet meewerken met de oogtest, dus, je raad het al, extra controle. Ik word er echt tureluurs van.
Het manneke doet het namelijk prima. Okee, hij ging prate met drie jaar ipv. met twee, dat deden zijn vier oudere neefjes ook. En tuurlijk zit hij onderaan in de lijn qua groei, hij is half indonesisch (ookal zie je daar niks van), die zijn gewoon wat kleiner en fijner!
Nee, ik vind het cb een zeurinstantie en ik snap dat ze er moeten zijn om misstanden te constateren ofzo, maar al die kinderen die regels opleggen, daar word ik heel moe van!
Ivy
 
Terug
Bovenaan