Spruw

<p>Hallo iedereen!</p><p>Na wat advies van hier had ik een lactatiekundige langs laten komen. Zij ontdekte (wat ik heel raar vond dat de kraamzorg dat niet zag) dat me meisje spruw heeft.</p><p>Ik wist eigenlijk al lang dat ze spruw had vanwege een witte tong, maar dacht dat het melkaanslag was... haar tong bleef de hele dag door wit. Me gevoel zei al dat er iets mis was maar luisterde niet totdat me meisje er last van kreeg en ik ook.</p><p>De volgende dag meteen naar de huisarts gegaan en kreeg het middeltje Nystatine labaz voor geschreven. Ik ben nu bij het 2de potje maar zie nog steeds dat haar tong wit is.</p><p>Ze drinkt wel beter en slaapt ook beter maar het lijkt niet te werken. Ik voel nu ook (wanneer ik het toedien) dat ze een blaasje op der wang heeft. Dat had ze eerst niet.</p><p>Ik ben ook zo bang dat ik degene ben die het laat blijven d.m.v. een vuile omgeving. Ik was haar hydrofiele luiers, spuugdoeken en sommige kleding op 60 graden. Ik doe daar ook kleding van mezelf die ik heb gedragen de dagen ervoor. Ik droog me handen aan dezelfde grote handdoek en gooi die ook na 1 dag in de was. </p><p>Ik gebruik wasbare zoogcompressen en spoel ze uit voor ik ze in de 60 graden was doe. Ik was me handen zo vaak mogelijk, sws nadat ik buiten ben geweest, na de wc en na de luier verschonen. </p><p>Me borsten was ik na iedere voeding (soms ook voor de voeding) met een beetje lauw water en laat het aan de lucht drogen.</p><p>De nystatine doe ik 4x per dag. Spuit het in haar mondje en wrijf nog wat uit met me pink. Als zij klaar is dan doe ik ook wat nystatine op me tepels. (Wat plakt dat spul zeg!) Ik heb geen idee hoe ik me tepels dan zou moeten bedekken dus doe ik gewoon zoogcompressen en me bh... </p><p>Ik zit te denken om borstschelpen aan te schaffen omdat me kloof maar niet de kans krijgt om te helen en te luchten. Zou dat helpen? En hoe zit het dan met de spruw? </p><p>Doe ik iets verkeerds of moet ik nog wat doen om der spruw te laten verdwijnen? Ik gebruik 1 hydrofiele luier per dag en dan gaat tie de was in. Moet ik misschien wisselen van luier na iedere voeding? </p><p>Sorry voor de lange verhaal maar ik hoop dat iemand me wat tips kan geven.</p><p>Liefs Alysia's mama</p>

Hoi
Hier ging hij overgeven van het medicijn. Ik ben toen na zijn flesje gaan spoelen met water en een heel klein beetje azijn. Was hij klaar met drinken zijn mondje een beetje naspoelen. Dit werkte veel beter.

@gebruiker676778,
Me meisje heeft daar geen last van, ze vindt het volgens mij nog lekker ook hahaha. 
Heb wel gemerkt dat ze vaker de hik heeft sinds de medicijn. Ze spuugt niets uit ofz maar zit dan toch aan verborgen reflux te denken, ben soms beetje paranoïde. Mja dat dacht ik ook over de spruw...

Hoi 
het is heel belangrijk dat jezelf ook behandeld wordt. Miconazol of daktarin, zou ik voor jezelf vragen bij de huisarts. Plakt niet en effectiever voor jou. 
Hier 3 maanden lang spruw gehad. Net als jij zorgde ik voor goede hygiëne. Later bij de huisarts gevraagd, wat ik verkeerd deed? Huisarts gaf aan dat dit in het lichaam van het kindje zat en daar kon je helemaal niets aan doen. Hygiëne had er volgens haar niets mee te maken. 
Na 2,5 maand heb ik van de huisarts iets anders gekregen tegen spruw, na 2x was het toen weg. 
Succes! 
Groetjes 
lisette 

@Lisette L
Mag ik vragen hoe oud jouw kindje was? Mijn meisje is pas 3 wkn. Ik weet dus niet of het op deze leeftijd kan om een ander middel te gebruiken. Ik heb die zalf in huis maar de huisarts zei dat ik beter die nystatine gebruik dan de zalf omdat ze die zalf niet binnen mag krijgen. 
Ik heb toch wel net borstschelpen besteld van Avent omdat ik steken in me borst voel wanneer ik zoogcompressen zet. Hopelijk kunnen die helpen met de kloof. Maar vanwege de spruw, moet ik ze waarschijnlijk vaak op een dag wassen. Toch? En op dezelfde manier als een kolf, of anders?

Ik heb het gehad dat het ook niet overging en mijn dochtertje 8 weken er erg last van had ik moest zelf daktarin op mijn tepels smeren maar het werd niet minder, nystatine deed niks leek het 
toen uiteindelijk daktarin orale gel gekregen, moet je wel voorzichtig mee zijn ik smeerde het met een wattenstokje in heel voorzichtig (het word vloeibaar dus kans op verslikken) maar na 2 dagen was de spruw weg! Ik wou dat ze dit gelijk gegeven hadden want door die spruw liep de borstvoeding zeer moeizaam omdat haar mondje zo zeer deed gelukkig ging het nadat de spruw weg was beter en pakte ze de borstvoeding weer goed op, maar heeft echt moeite gekost. 
Sterkte en ik hoop dat het snel over is

Hoi
jazeker mijn kindje had het vanaf 2 weken. Maar heb t/m week 11 nystatine gebruikt. Daarmee ging het weg, maar zodra ik stopte was het er weer. Daarna pas de gel van de huisarts gekregen. 
Voor mijzelf gebruikte ik miconazol. Zou voor jezelf echt wat bij de huisarts vragen. Jullie hebben nu continue kruisbesmetting. 
Als je het niet vertrouwt gewoon terug naar de huisarts. Of wat ik ook wel eens deed (is laagdrempeliger), naar het weeg uurtje cb. 

Terug
Bovenaan