Spruw

Bij Spruw moet zowel kind als moeder behandeld worden. Verder helpt hygiene alleen in verre dat je jouw handen moet wassen, als je aan haar mond of aan jouw borsten hebt gezeten. Mijn dochters hebben gelukkig nooit spruw gehad. Was er heel erg bang voor, omdat ik chronisch zwemmerseczeem heb (zelfde als spruw, alleen dan op de voeten en af en toe op de handen). 
Mocht het spul niet voldoende werken. Weer terug naar de huisarts. Spruw kan hardnekkig zijn.

Ik heb precies hetzelfde. Ik geef dan geen borstvoeding meer maar onze kleine meid heeft ook spruw en wij zitten nu aan het derde flesje dat ik ook weleens denk doe ik hier goed aan.
assistente geeft aan dat het geen kwaad kan maar het helpt niet echt.. vind het lastig om elke keer de huisarts te bellen.
mijn huisarts heeft lang gezegd dat het vanzelf overgaat maar ze kreeg dezelfde schimmel ook bij haar kontje en dus moesten we het wel behandelen. Billen zijn over met zalf maar mondje blijft.. 

@Lisette L
Ik heb miconazol in huis en ga het vanaf nu dan gebruiken. Maar het moet wel af gewassen worden voordat ik haar ga voeden toch? Ze mag het niet innemen? 
Ik hoop dat nystatine goed genoeg is voor haar en snel over gaat. 
Als ik toch terug naar de huisarts moet dan stel ik die genitiaan violet voor. Heb er meer over gelezen. 
Zorgt spruw ook voor meer boeren of vast zittende lucht? Ze kan slecht in slaap vallen, maar eenmaal goed in slaap dan kan ze ook echt lang slapen.

Wij kregen pure kokosolie als tip van de lactatiekundige voor spruw bij onze zoon. Na elke voeding smeerden we er wat op en het was zo weg! 

Miconazol moet je idd afwassen voor je de borst geeft. dit is een schimmel middel en die mag je kleine niet innemen.
Spruw is een heel vervelend iets! en jammer dat je kraamzorg dit niet is opgevallen. gebruik je de Nystatine nog? als je dit langer als een week gebruikt en het nmog niet weg is werkt het vaak niet meer en zou ik om wat anders vragen.
wat betreft de schelpen ja maak ze vaker op een dag schoon omdat als ze aan de borst gaat krijg je ook de spruw op je borst, doe je de schelp erop zit het ook aan de schelp. de compressen blijven vaak plakken aan je tepel. wat je voor kloven kan proberen is  Lanoline zalf deze hoef je niet weg te halen voor het voeden en mag zovaak op een dag als gewenst is.
Spruw zit in het lichaam het is een schimmel die ze bijv bij een vaginale bevalling (candida schimmel i.e vaginale schimmel) mee heeft gekregen en dit kan lijden tot spruw of doet helemaal niks.
als je kleine beter drinkt niet afvalt en slaapt zou ik aanhouden wat je doet. als ze namelijk gewoon drinkt geen pijn vertoont heeft het geen invloed op haar gewicht (en je wilt niet dat ze gaat afvallen)

Net de tip gekregen van La leche league om de Nystatine wat je op een dag geeft (dus 4ml) in een steriel bakje te doen en deze met een wattenstaafje na elke voeding door het mondje te smeren. Dus het wattenstaafje in het bakje dopen, over het tandvlees onderkant, nieuw schoon stukje wattenstaafje dopen en over de bovenkant, weer een nieuw stukje over het gehemelte, tong en binnenkant lipjes, steeds met een schoon wattenstaafje deppen en in het mondje. Zo zorg je er voor dat je de Nystanine veel meer verspreid in het mondje dan met het spuitje waarmee de kleine het voornamelijk inslikt en er veelal ook nog een deel uitkomt. De creme voor de tepels werd mij aangeraden om deze ook na elke voeding te smeren en verder op hygiene letten wat je en hier reeds al is beschreven. Ben hier vandaag mee begonnen, hoop dat het snel over is en bij jou ook! 

@Feyre
Ja ik gebruik nystatine nog en zie geen duidelijke verbetering. Ik ga maandag weer naar de huisarts want dit wordt me te gek en wil dat me meisje weer pijn vrij kan drinken en slapen. Wil ook echt beginnen met kolven maar ik wacht tot de spruw weg is om daarmee te beginnen. 
Me linker tepel wil ik eigenlijk niet eens meer geven omdat daar echt een snee zit en door et voeden maar niet dicht gaat... ik moet het wel aanbieden om te legen maar ik wil et gewoon niet. 
De borstschelpen lopen steeds vol en was het dan eerst met koud water en dan met heet water. Is dat goed genoeg? Of moet er ook zeep ofz bij? Ik smeer me tepels ook in met miconazol voor ik de borstschelpen doe. Laat het wel eerst intrekken. 
Is het wel een goed idee om, tot de snee geheeld is, de linker borst niet aan te bieden? Ik weet het anders ook niet meer hoe ik de snee kan laten helen. 
@Niynti
Volgens mij maakt de manier van toedienen niet uit. Ik smeer het ook uit met me pink dat ik nog van te voren heb ingesmeerd met nystatine. Het middeltje plakt ook als een gek dus de manier maak ik me niet druk over. Het middeltje werkt volgens mij gewoon niet, vindt het te lang duren.
Als ik eerder naar me gevoel had geluisterd en niet naar de stomme paranoïde opmerkingen van me vriend en moeder, was het nu misschien wel weg en had ik nooit een snee bij me tepel... 
Mja maandag maar opnieuw naar de huisarts. Of kan ik een recept krijgen van cb? Dinsdag heb ik me 1ste afspraak daar, moet ik daarop wachten of direct maandag naar de huisarts?

Terug
Bovenaan