standvastig kind!

Wie heeft er ook zo'n dochter of zoon die voet bij stuk houd?
Vandaag een geweldig 'gezellige' dag daardoor gehad en ik hoop maar dat de boodschap duidelijk is.

Vanmorgen wou Maud (2 jaar, 7 maanden) namelijk een boterham met palingworst. Ze had deze grotendeels zelf gesmeerd en belegd. De boterham in stukjes gesneden en vervolgens zei ze dat ze niet meer hoefde. Wij gezegd dat ze hem gewoon moest opeten (we zijn over het algemeen al best tevreden met de helft maar een boterham smeren en beleggen en er dan niet eens 1 hapje van nemen vinden wij niet goed!) Mevrouw weigerde pertinent dat ik alleen met haar jongere zusje ben gaan zwemmen die wel goed had gegeten. Dit ook benoemd dat ze dan niet mee mocht gaan zwemmen. Als ze haar boterham alsnog op zou eten zou mijn man later met haar komen. Dit gebeurde echter niet en moest van mijn man dan maar weer terug naar bed. (waar ze overigens nog 1 uurtje geslapen heeft) Rond 11 uur vanochtend was het tijd voor fruit en Maud had zin in een banaan. Je raad het al; hetzelfde verhaal; Banaan werd afgepeld en ze had er geen zin meer in. Dit keer gezegd dat ze niet van tafel mocht voordat ze de banaan op had gegeten. Dit heeft werkelijk waar tot 15:45 uur geduurd! Lange adem...... (wel tussendoor nog wat drinken gegeven natuurlijk maar verder niks)

Tussendoor hebben mijn man en ik nog pannenkoekjes gegeten als lunch, ben ik met haar jongere zusje wezen wandelen. Voorstellen gedaan dat we anders best naar de speeltuin hadden gekund, spelletje konden doen etc. als ze haar banaan maar op at.

Wie van jullie heeft ook zo'n karaktertje in huis? En...hoe ga je daar mee om?

Ik vind dat we het nog niet zo slecht hebben opgelost maar hoop wel dat het een beetje blijft hangen.

Groetjes Claudia
 
Hoi, poehpoeh. Soms kun je er moedeloos van worden he?
Een straf of beloning helpt bij ons niet. Ik denk dat ze de reactie (welke dat is maakt niet uit) al een beloning/aandacht vindt.
Als dit bij ons gebeurd maak ik er geen punt van. Dan eet ze maar niks. Ik zeg alleen dat ze maar moet kijken wat ze doet maar iets anders krijgt ze niet en verder gaan we geen discussie aan. Ze zou dan ook gewoon meegaan met bijv. zwemmen zoals in jouw geval, wandelen of fietsen. Meestal kiest ze dan eieren voor haar geld en als ze dan toch niet eet, nou dan niet.......ze zal zichzelf echt niet uithongeren.
Belangrijk is denk ik om geen discussies aan te gaan en er niet op reageren. Jij bepaalt en niet zij. Ze bepaalt alleen of ze wel of niet wil eten. Een paar keer niet eten is echt niet erg. Ze krijgt vanzelf weer honger en dan eet ze tijdens de volgende maaltijd wel weer.
Succes, Lianne
 
Hoihoi,

Hier ook zo eentje... Hij is nu 2 jaar en 2 maanden. En wil ook niet eten. M'n man gaat dan nog allerlei dingen uithalen om hem wel te laten eten, boos worden, dingen beloven voor na het eten, straf geven etc.etc. Het helpt niets. Zelf ben ik er een stuk nuchterder in denk ik. Als hij niet wil eten dan eet hij niet, (krijgt ook niets anders) en dan krijgt hij vanzelf wel een keer honger.

Heb zelf ook niet altijd zin om te eten wat er op m'n bord ligt...

Groetjes,
Jo
 
Hallo,

Ik zou er inderdaad net als mijn voorgangster schrijft niet zo'n punt van maken.
Een van de weinige dingen waar een kind macht over heeft is het eten. Want als ze niet eten maken wij ons zorgen.
Onze meid weigert haar eten ook wel eens. Nouja dan eet ze maar niks. Ik negeer dat gewoon, maar maak er verder geen drama van.
Jij geeft haar in feite aandacht doordat ze haar eten niet wil. Het is dan wel negatieve aandacht, maar dat maakt voor een kind niks uit. Aandacht is aandacht op welke manier dan ook.
Ik schrok er wel van dat ze van 11.00 - 15.45 uur aan de tafel heeft moeten zitten omdat ze haar banaan niet opat. Denk dat je daar weinig mee opschiet hoor.
Het enige wat je gaat doen is je ergeren dat ze niet dooreet. En zij eet niet door want dan krijgt ze de aandacht van papa en mama.

Bij ons is het zo geen zin in eten oke dan niet. Ze krijgt ook niks anders hoor, dan moet ze maar wachten tot het volgende eetmoment.

Groetjes Anninas
 
Volgens mij hebben jullie niet helemaal begrepen wat ik bedoel. Ik heb er echt geen moeite mee als ze een keer niet wil eten maar ik vind Maud wel op een leeftijd gekomen dat ze kan nadenken voor ze iets wil. In bovenstaand verhaal pakken wij fruit en geeft zij aan dat ze een banaan wil en vervolgens neemt ze niet eens een hapje.
Het zelfde ,met de boterham; mmmm, worst...lekker! Hoor ik haar nog zeggen en vervolgens niet aanraken. Volgens mij is dat meer een typisch gevalletje van uittesten waar de grenzen liggen.

Kijk, als er gekookt is en ze heeft daar geen zin. Tja dan maak ik daar ook geen punt van.

Maar het gaat mij meer om; een kind geeft aan ergens zin in te hebben en het eet vervolgens niet...wat dan? Ik heb tot nog toe nog nooit strijd over eten gehad maar dit gedrag is weer nieuw bij haar en het lijkt op het testen van die grens maar hoe geven we die grens zonder in de strijd te komen?
 
Trouwens aandacht van papa en mama tijdens het aan tafel zitten met die banaan viel wel mee hoor! Wij zijn gewoon ons ding gaan doen hoor! Strijken, stofzuigen en andere huishoudelijke klusjes, met onze jongste dochter gespeeld e.d. We zijn echt geen 5 uur langs haar blijven zitten want dan word haar straf natuurlijk wel de onze. Daarnaast werkte op de gang zetten e.d. in dit geval niet.
 
Daarnaast zit ik ook wel in dubio hoor. Was dat wel echt de goeie manier of hadden we het inderdaad helemaal geen aandacht moeten geven? Maar als we er niks mee doen dan keuren we het gedrag van iets vragen, krijgen en vervolgens meteen weer wegschuiven goed en daar heb ik toch ook wel moeite mee. Lastig hoor! Of verwacht ik teveel en past het meer bij een ouder kind om er op deze manier mee om te gaan?
 
5 Uur lang aan tafel laten zitten met een banaan? Ik vind dit wel heel extreem. Dat zou ik niet doen. Ik laat ze ook na ongeveer 5 minuten nadat de rest klaar is met eten van tafel gaan. Niets extra eten. Maar 5 uur aan tafel laten zitten, nee. Ik denk dat je te veel verwacht. Veel kinderen krijgen een fase waarin ze om de 10 sec. wisselen van keuze en dan houdt het een keer op en dan eet je maar niet. Maar 5 uur aan een tafel laten zitten, omdat ze niet wil eten? Ik heb de volgende zin die ik wil typen al 4 keer weggehaald, omdat het niet netjes is wat ik wil zeggen.
 
Terug
Bovenaan