[quote quote=10226228]Bedankt voor jullie reacties! Tulipaa het gevaar van zelf bloeddruk meten vind ik dat als het dan een keer te hoog is, je gelijk in de stress schiet. Ik heb dat laatst een keer bij mijn ouders gedaan (zij hebben ook zo’n meter) en toen gebeurde dat dus. Daarna ben ik nog meerdere keren gaan meten en toen was het wel goed. Ik had dus juist een beetje zoiets, om onrust te voorkomen laat ik het alleen bij de verloskundige doen. Hebben jullie een idee waarom de onderdruk het belangrijkst is? Ik lees op internet veel dat als je onderdruk niet boven de 90-95 komt, de kans op complicaties voor moeder en kind zeer gering is. Naast het feit dat het ongezond is, zit ik ook niet te wachten op complicaties voor mijn kleintje. Ik ben nu ook ‘nog maar’ 32.5 week, dus ik zit m al te stressen dat ie straks nog hoger is als die nog verder oploopt komende weken en dan nog niet minstens 37 weken ben[/quote]
De onderdruk is het belangrijkst omdat dat de diastolische bloeddruk is, en dat is de bloeddruk in rust. De bovendruk is de systolische bloeddruk, oftewel de bloeddruk tijdens het samentrekken van het hart. Dat die laatste wat hoger is kan verschillende oorzaken hebben, maar die zijn dus allemaal niet zo 'erg' (die bovendruk fluctueert over het algemeen bij iedereen een beetje). Je kunt je wel voorstellen dat als je hart samentrekt de druk in de vaten toeneemt en met hoeveel dit toeneemt is weer afhankelijk van allerlei andere dingen (bijvoorbeeld hoe nauw / wijd je vaten zijn - dit heeft ook weer te maken met dingen als temperatuur en inspanning etc - of met de kracht waarmee je hart bloed rondpompt).
De diastolische druk echter zegt iets over de weerstand in rust, dus als het hart niet aan het pompen is maar tussen twee slagen door - wat dan de weerstand in de vaten is. En als die hoog is moet je hart dus tegen die weerstand in pompen, wat niet goed is voor het hart. Bijvoorbeeld als iemand heel verkalkte vaten heeft, kun je je ook voorstellen dat de druk in de vaten in rust toeneemt (de vaten zijn dan immers nauwer). Dat de onderdruk dus belangrijker is, is omdat het iets zegt over de conditie van je vaten en de bovendruk zegt daar eigenlijk niks over.
Maak je dus niet teveel zorgen over je bloeddruk! Die is gewoon prima!
Houd het wel in de gaten, maar dat spreekt voor zich, want dat moet je altijd doen in de zwangerschap.