Stijgende bovendruk bloeddruk 3e trimester

<p>Ik ben nu 32 weken zwanger en was voor vanochtend voor de reguliere controle bij de verloskundige. Mijn bloeddruk was voor/begin van de zwangerschap altijd rond de 120/80. Ook in het 1e en 2e trimester bleef dit zo ongeveer deze waarde. Nu ik het 3e trimester zit, wordt de bovendruk steeds wat hoger. Met 26,5 week was het 130/80, maar met 29 weken al 140/70. Vandaag meette ze weer en bij de 1e meting was het ineens 160/80, toen zei ze oh de bovendruk is wel wat hoog, ik meet even opnieuw. Toen was het ineens 140/80 en was er zgn. niks meer aan de hand. Ik vond 140 de vorige keer al hoog, maar volgens onze praktijk is de onderdruk het belangrijkste en deze is mooi stabiel en ook niet te hoog. Ze gaf wel aan dat als ik klachten kreeg als hoofdpijn, sterretjes zien etc. ik moest bellen. Waarom zegt ze dit dan wel als ik me zgn, geen zorgen hoefde te maken? Die 160 zit me niet lekker. Ik weet dat bovendruk afhankelijk is van bijv. inspanning, maar ik had daarvoor gewoon even rustig gezeten.</p><p>Meer mensen hier ervaring mee...?! Ik hoor graag!</p>

Het is normaal dat je bloeddruk aan het eind van je zwangerschap stijgt. Ik had het dus ook aan het einde van mijn zwangerschap. De meting is idd een momentopname. Zwangerschapsvergiftiging kan vrij snel opkomen dus het is sowieso slim om die waarden in de gaten te houden. Mijn schoonouders hadden toevallig een bloeddrukmeter en die heb ik de laatste week geleend zodat ik het een beetje in de gaten kon houden. Toen zag ik ook wel dat het flink kan schommelen op korte tijd. De andere signalen zoals hoofdpijn etc zeggen denk ik dus inderdaad meer. Bij mij is alles uiteindelijk goed gegaan.

Vooral de onderdruk is belangrijk. Over de 140 bovendruk zou ik me niet te druk proberen te maken. Buiten dat zou het wel kunnen dat je klachten krijgt (wellicht is je bloeddruk dan ook hoger geworden) en dan is het belangrijk om te bellen.
Hier hetzelfde verhaal alleen met de onderdruk van rond de 90. Vk geeft aan bij klachten te bellen maar tot nog toe niet nodig. 
Succes met de laatste loodjes!

Zoals al eerder werd gezegd is een stijgende bloeddruk heel normaal in de zwangerschap, zeker aan het einde! Mijn bloeddruk is juist vanaf het begin te laag, dus bij mij zijn ze blij om te zien dat ie eindelijk een beetje omhoog gaat (nu 35+3). Maar ze houden het vooral in de gaten voor de bevalling omdat tijdens de bevalling de bloeddruk ook omhoog gaat door het persen en de inspanning die je levert. Als die te hoog wordt, kunnen zowel jij en je kindje in gevaar komen. Ik zou me er niet te druk om maken, het is een moment opname en ze geven die adviezen meer ter voorkoming van. Ik heb de adviezen ook al gehad, terwijl mijn bloeddruk 110/65 is ;) Beter dat se het gezegd hebben, dan dat jij niet weet hoe te handelen als je klachten krijgt. Ik had trouwens bij mijn vorige zwangerschap aan het eind ongeveer net zo'n bloeddruk als jij nu noemt, dus die van mij gaat in de komende weken nog wel stijgen hoor ;)

Bedankt voor jullie reacties! Tulipaa het gevaar van zelf bloeddruk meten vind ik dat als het dan een keer te hoog is, je gelijk in de stress schiet. Ik heb dat laatst een keer bij mijn ouders gedaan (zij hebben ook zo'n meter) en toen gebeurde dat dus. Daarna ben ik nog meerdere keren gaan meten en toen was het wel goed. Ik had dus juist een beetje zoiets, om onrust te voorkomen laat ik het alleen bij de verloskundige doen.
Hebben jullie een idee waarom de onderdruk het belangrijkst is? Ik lees op internet veel dat als je onderdruk niet boven de 90-95 komt, de kans op complicaties voor moeder en kind zeer gering is. 
Naast het feit dat het ongezond is, zit ik ook niet te wachten op complicaties voor mijn kleintje. Ik ben nu ook 'nog maar' 32.5 week, dus ik zit m al te stressen dat ie straks nog hoger is als die nog verder oploopt komende weken en dan nog niet minstens 37 weken ben?

Ik had vorig jaar aan het begin van m’n zwangerschap een veel te lage bloeddruk en vanaf een week of 25 begon die ook zonder aantoonbare reden te stijgen. Toen het ook nog bloedje heet werd en ik mega veel vocht vast bleef houden kreeg ik ook enkel het advies mee om bij hoofdpijn of sterretjes zien te bellen. Door een afwijkende vorm van de baarmoeder was er een verhoogd risico (liep bij de gynaecoloog) maar dit was het. Ik heb twee keer gebeld toen ik me niet lekker voelde en allebei de keren was de bloeddruk nog wat hoger (onderdruk boven de 110) en heb ik een middagje aan de ctg gelegen, maar er was niks. Wel harde buiken, maar dat zat hem meer in de afwijkende vorm van de baarmoeder. 
Onze zoon is met 36 weken geboren en er loopt hier nu een vrolijk mannetje rond.
Ik snap dat je je zorgen maakt, maar vertrouw op de deskundigheid van je verloskundige (ze kijken ook echt wel verder dan alleen naar de bloeddruk) en volg je gevoel. Bellen als je je niet oké voelt of als je nog een keer extra gemeten wil worden. 

[quote quote=10226228]Bedankt voor jullie reacties! Tulipaa het gevaar van zelf bloeddruk meten vind ik dat als het dan een keer te hoog is, je gelijk in de stress schiet. Ik heb dat laatst een keer bij mijn ouders gedaan (zij hebben ook zo’n meter) en toen gebeurde dat dus. Daarna ben ik nog meerdere keren gaan meten en toen was het wel goed. Ik had dus juist een beetje zoiets, om onrust te voorkomen laat ik het alleen bij de verloskundige doen. Hebben jullie een idee waarom de onderdruk het belangrijkst is? Ik lees op internet veel dat als je onderdruk niet boven de 90-95 komt, de kans op complicaties voor moeder en kind zeer gering is. Naast het feit dat het ongezond is, zit ik ook niet te wachten op complicaties voor mijn kleintje. Ik ben nu ook ‘nog maar’ 32.5 week, dus ik zit m al te stressen dat ie straks nog hoger is als die nog verder oploopt komende weken en dan nog niet minstens 37 weken ben[/quote]
De onderdruk is het belangrijkst omdat dat de diastolische bloeddruk is, en dat is de bloeddruk in rust. De bovendruk is de systolische bloeddruk, oftewel de bloeddruk tijdens het samentrekken van het hart. Dat die laatste wat hoger is kan verschillende oorzaken hebben, maar die zijn dus allemaal niet zo 'erg' (die bovendruk fluctueert over het algemeen bij iedereen een beetje). Je kunt je wel voorstellen dat als je hart samentrekt de druk in de vaten toeneemt en met hoeveel dit toeneemt is weer afhankelijk van allerlei andere dingen (bijvoorbeeld hoe nauw / wijd je vaten zijn - dit heeft ook weer te maken met dingen als temperatuur en inspanning etc - of met de kracht waarmee je hart bloed rondpompt).
De diastolische druk echter zegt iets over de weerstand in rust, dus als het hart niet aan het pompen is maar tussen twee slagen door - wat dan de weerstand in de vaten is. En als die hoog is moet je hart dus tegen die weerstand in pompen, wat niet goed is voor het hart. Bijvoorbeeld als iemand heel verkalkte vaten heeft, kun je je ook voorstellen dat de druk in de vaten in rust toeneemt (de vaten zijn dan immers nauwer). Dat de onderdruk dus belangrijker is, is omdat het iets zegt over de conditie van je vaten en de bovendruk zegt daar eigenlijk niks over. 
Maak je dus niet teveel zorgen over je bloeddruk! Die is gewoon prima!
Houd het wel in de gaten, maar dat spreekt voor zich, want dat moet je altijd doen in de zwangerschap. 

Bedankt voor alle reacties! En MikkieX voor de duidelijke uitleg ?
Ik vind het alleen best lastig nu met die hitte. Ik heb sinds gisteren af en toe hoofdpijn, maar dat heb ik altijd als het zo vreselijk warm is. Daarbij komt ook dat ik gewoon moe ben door de slechte nachten en druk zijn nog op moment, dus ik heb zoiets daar kan dat ook vandaan komen. Andere klachten zoals sterretjes zien, tintelingen, vocht vasthouden heb ik allemaal niet. Hoe snel kan het ook kwaad voor het kindje? Want bij zwangerschapsvergiftiging hoort ook vaak dat ze niet goed groeien en dan ook minder gaan bewegen. Nou groeit mijn kleintje als kool en zitten we eerder iets boven de groeicurve dan eronder. Ook beweegt ze super veel. Kan je het daar ook nog uit afleiden?Is het verstandig om eens zelf thuis de bloeddruk te meten of voor nu gewoon even over te laten aan de verloskundige? Over 2 weken moet ik weer op controle, is dat vroeg genoeg?

Terug
Bovenaan