Stijgende bovendruk bloeddruk 3e trimester

Ik zou de bloeddruk controle overlaten aan de verloskundige. En bij klachten haar bellen. Want je kan er zelf toch niks mee als jij je bloeddruk meet en die is te hoog. Onrust voor niks lijkt me. Ik zou wel bellen als je twijfelt en dan vragen of ze de bloeddruk keer tussendoor kunnen meten 

Wat is hoofdpijn en wat is hoofdpijn? Wanneer is het dat je moet bellen. Dat is een goeie vraag en die kan alleen jij beantwoorden. Je wilt niet als een zeur overkomen en tegelijkertijd maak je je zorgen over dat kleintje in je buik. Heel begrijpelijk! 
(Veel) Vocht vasthouden icm met hoofdpijn en wazig/sterretjes zien is absoluut een reden. Ik had echt een ander soort hoofdpijn dan normaal toen ik de gynaecoloog belde en aan de ctg moest (zie reactie vanochtend) en toen was het niks. Mij werd op het hart gedrukt dat als ik twijfelde ik gewoon moest bellen. Dus... Als je twijfelt bel je morgenvroeg gewoon de verloskundige en bespreek je je twijfels met haar. Misschien kan ze je geruststellen of mag je even langskomen. Bij de assistente van de huisarts kan je ook altijd je bloeddruk laten opmeten, maar denk dat je je op een andere manier zorgen maakt en dat je bij de verloskundige beter zit. 
Neem met deze hitte echt op tijd rust, doe vooral niks (nu kan het nog ?), drink voldoende wateren houd een klein beetje rekening met zout eten...

Nou heb vanochtend toch maar gebeld, het zat me niet lekker. Heb ook hoofdpijn dus kon einde van de ochtend gelijk langskomen en ze nam me heel serieus. Meerdere keren gemeten: Bloeddruk schommelt tussen de 145 en 150 (bovendruk) en 80 en 85 (onderdruk). Ze vond het wel aan de hoge kant, gaf ze ook eerlijk toe. Heb gelijk urine gestript voor eiwitten, maar daar kwam gelukkig niks uit. Ze vond het nu nog net te vroeg om me door te sturen naar het ziekenhuis, morgenmiddag moet ik weer langskomen en dan gaan ze opnieuw meten. Mocht het dan weer zulke waarden hebben, dan gaan ze toch even een consult doen naar de gynaecoloog in het ziekenhuis ? Om alles te onderzoeken (bloed, urine, ctg etc.) Heel goed natuurlijk dat ze het zo serieus nemen maar ik baal er zó van. Ik word er toch wat zenuwachtig van. Iemand ervaring met consult in het ziekenhuis nav hiervan? 

Bah wat vervelend! Geen ervaring mee zelf, maar wel met doorgestuurd worden naar het ziekenhuis. Snap echt dat je baalt, maar wat ik op zich zelf wél heel fijn vond van het ziekenhuis is de aandacht die je krijgt op het moment dat je wordt doorgestuurd. Ze nemen het echt serieus en gaan alles checken, ook met een gynaecoloog. En het voordeel is dat er natuurlijk veel artsen werken, die kunnen ook echt ‘iets doen’ mocht het nodig zijn (medicatie voorschrijven bijv).
Sterkte!!

Goed dat je gebeld hebt!! 
Ik liep al bij de gynaecoloog dus met doorsturen geen ervaring, maar lijkt me hetzelfde. De gynaecoloog (verpleegkundige) zal je bloeddruk meten en er zal bloedgeprikt worden. Waarschijnlijk ook iets van urine inleveren dus als je vlak voor vertrek thuis in een potje piest zit je daar niet met dat gedoe met je dikke buik en zo’n potje op een openbaar toilet. Ze zullen een ctg maken en heel misschien een echo en als je waardes goed zijn mag je weer naar huis. Als de gyneacoloog je bloeddruk ook te hoog vindt krijg je waarschijnlijk bloeddrukmedicatie. Die had ik ook... Ik weet niet of een hoge bloeddruk ook betekent dat je in het ziekenhuis moet bevallen, ik moest dat sowieso dus heb het niet opgeslagen toen ze alles vertelden. 
Succes meis! 
tjonge jonge wat vergeet je dit soort dingen weer snel. Nu ik je item lees en volg komt alles weer boven. 

Gistermiddag bij de verloskundige langs geweest, maar helaas was die gisteren echt te hoog en wilden ze het zekere voor het onzekere. Ctg, bloed en urine allemaal gecheckt en dit was gelukkig helemaal goed. Bloeddruk echter blijvend aan de hoge kant, waardoor ik toch onder behandeling van de gynaecoloog zal komen nu en medisch ben geworden helaas. Ik moest vanaf gisteren gelijk beginnen met medicatie, slik nu 3×500 mg methyldopa, waarmee ze hopen dat mijn bloeddruk weer omlaag gaat en stabiel laag blijft. Dus hier hoop ik ook heel erg op… Nu vaker op controle en eerder met verlof.
Hebben mensen ervaring met deze medicatie? Hadden jullie het gewenste effect?

Wat vervelend, maar beter zo dan dat je meer klachten krijgt. Ik heb het ff opgezocht (ik zei al: je vergeet dit soort dingen ook echt weer heel snel) en ik had dezelfde dosering en medicatie als dat jij hebt. Ik was er de eerste twee/drie dagen wat dizzie door, maar daarna voelde ik me weer prima. Bloeddruk bleef daarna bij mij stabiel (was echt nog hoger dan wat je van de week berichtte). Ik was al medisch en had al extra controles bij de gynaecoloog, maar ik hing sowieso niet zo aan het hele verloskundige/ gyneacoloog gebeuren. Je moet aan het einde van de zwangerschap anders in overleg of er een mogelijkheid tot thuis bevallen is (als je dat graag wil). Ik vond bevallen (keizersnede) in het ziekenhuis ook prima... 

Een zwangerschap verloopt helaas niet altijd zoals je graag zou willen, maar als het hier bij blijft zou dat ook wel fijn zijn. 

Jeetje wat heftig zeg. Ik heb het 4 jaar geleden meegemaakt, alleen was mijn bloeddruk de gehele zwangerschap al vrij hoog. Ik kreeg Hellp en ik heb pas na alle ellende bloeddruk verlagers gekregen. Mijn kindje moest geboren worden in de 21e week. Ik hoop dat jou dit allemaal bespaard blijft. Als je het niet vertrouwd aan de bel trekken en gewoon wel naar het ziekenhuis gaan. 

Terug
Bovenaan