stoppen borstvoeding

ik geef nu bijna 4 mnd borstvoeding en wil er mee stoppen vanwege verschillende redenen.Mika is al gewend aan flesvoeding dus zou het liefst acuut willen stoppen.Nu heb ik dat een halve dag volgehouden,maar heb uiteindelijk wel dikke schijven in mn borst.Hoe los ik dit nu op?Gewoon laten doen en gaat dat dan vanzelf weg?Heeft iemand hier ervaring mee?

Gt Inge
 
hoi, een hele strakke BH aandoen.
en misschien liever wat langzamer afbouwen, is ook voor Mika wel prettiger!
en ik legde wel eens dikke maandverbanden doordrenkt in de vriezer en deed ze in mijn BH,
dat neemt de druk wel weg.
je kan ook douchen en de straal erop zetten maar dan blijf je productie opwekken en dan blijf je bezig.
je kan ook, als je dat echt wil, pillen halen bij de dokter die de productie stil leggen.

ik zelf heb gewoon sochtends en savonds de laatste voeding nog zelf gedaan en ben daarna gestopt.
was altijd nog even lekker een samen momentje en ik had bijna geen last meer van mega stuwing en schijven in mijn borsten.

succes, laat je even weten hoe het gaat?

liefs
 
Dus ik kan ook gewoon alleen de avondvoeding doen bijvoorbeeld?Loopt het dan vanzelf terug?Minder bedoel ik..
Ik ga het proberen..dat momentje samen is idd wel heel erg fijn..dat is nog het moeilijkste van al om daar afscheid van te nemen.Maar ik wil gewoon stoppen..en wil me niet schuldig gaan voelen..:)
 
Jammer dat je wilt stoppen.
Maar als je dat graag wilt dan kan je het beste rustig afbouwen, dan heb je het minste last van je borsten.
Maar ik krijg een beetje een dubbel gevoel als ik je berichtjes lees. In het eerste berichtje lijk je direct te willen stoppen en in je tweede berichtje lijk je eigenlijk nog niet helemaal klaar om te stoppen.

Ik zal even uitleggen hoe ik gestopt ben, toen mijn dochter na 11 maanden opeens niet meer bij me wilde drinken.
Ik heb eerst 3x per dag gekolft, daarna een paar dagen 2x per dag, daarna een paar dagen 1x per dag, toen nog om de dag en toen gestopt, maar na een paar dagen heb ik nog 1x gekolft omdat ik een harde plek voelde.
Als je kolft om af te bouwen, dan kolf je niet tot je borst helemaal leeg is, maar tot je borst weer soepel voelt. Je kolft vanzelf steeds minder.

Als je een harde plek voelt dan moet je echt even kolven hoor, want je wilt geen borstontsteking oplopen. Daarmee verhoog je echt de productie niet, want je kolft alleen de druk eraf.

Alleen avondvoeding geven gaat waarschijnlijk niet lukken als je 4 maanden borstvoeding geeft. De borstvoediing stabiliseerd meestal rond de 9 maanden, dan blijft het waarschijnlijk wel op peil als je maar 1 of 2 keer per dag geeft.
Met 4 maanden gaat je productie hard achteruit zodra je minder vaak geeft.

Dat kan je ook doen om af te bouwen, geef nog een week 2x per dag, dan een week 1x per dag, daarna is je productie waarschijnlijk zo terug gelopen dat je kunt stoppen.

(Een pil halen bij de dokter om de productie te stoppen vind ik wel erg slecht advies, het stop[t vanzelf daar heb je geen pil voor nodig)
 
Ik heb tot bijna 2 jaar alleen 's morgens nog voeding gegeven. Tot een jaar ofzo ook nog 's avonds, maar die liep te hard terug, dus daar werd mevrouwtje niet echt rustig van. Ik ben net 3 weken geleden helemaal gestopt, omdat het niet samen kon met m'n hooikoorts-medicijnen en ik vond het wel oke. Heb nog 2 keer gekolfd om de druk eraf te krijgen en nu is het wel helemaal weg.
Als je wel 's morgens en 's avonds wil blijven voeden, kun je het gewoon proberen. Als het niet lukt, merk je het vanzelf en dan ben je meteen ook al afgebouwd.
 
@deedee: het klopt dat je het dubbelgevoel "leest" Ik vind het nl ook moeilijk om het opm te geven.Dan zou je zeggen waarom wil je dan stoppen??Om verschillende redenen die te maken hebben met de onrust af en toe in mn lijf en die onrust voelt mika dan ook.Dan kom je in een cirkel terecht en dat voelt gewoon niet fijn.zo heb ik nog meer redenen maar die ga ik niet hier zomaar neerzetten ;-) Ook wil ik er van af..ook niet steeds rekening te moeten houden om om de 3 a 4 uur te moeten kolfen op het werk(werk ook nog es onregelmatig en in de zorg..dus kolven is soms erg lastig) Maar goed..het blijft erg moeilijk want ik heb melk zat! Ik ga het langzaam afbouwen,het heeft niet echt haast en zolang ik nog een beetje twijfel is dat misschien ook wel het prettigste. En accuut stoppen zou ook wel fijn zijn want dan hoef ik niet meer te twijfelen...dan is het in eens voorbij,maar goed das niet best voor je borsten!(pff heel verhaal haha)

Maar bedankt voor de tips!! Liefs Inge
 
ha Inge,

Ik snap je dubbele gevoel... je wilt graag stoppen omdat je het beu bent en je kind al helemaal aan de fles gewend is... aan de andere kant is het gezond voor je uk en heb je een momentje samen...

Nou... zo heb ik dus ook weken doorgetobt... op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik zo vastgeplakt zat aan mijn kind, Loïs wilde om de twee uur wel drinken... zucht.... ik had het gevoel dat ik niet kon gaan waar ik wilde als ik eens weg moest, ik moest of kolven of op tijd thuis zijn... daarnaast had ik gigasnel kloven waardoor ik merendeel bloedend voedde...

Toen heb ik de voordelen en nadelen naast elkaar gezet.... bij mij wogen de nadelen zwaarder... ik ben toen gestopt maar voelde me wel schuldig... aan de andere kant voelde ik me lichamelijk tien keer beter... en ik voelde me ook gelukkiger...

Weet je... borstvoeding moet goed zijn voor moeder EN kind... als je het als moeder als een last gaat ervaren kun je beter met liefde de fles geven dan met tegenzin de borst... dat voelt je kind ook hoor... ik vind het belangrijker dat jij je goed voelt... en flesvoeding is tegenwoordig echt supergoed... daar hoef je je echt niet schuldig over te voelen..

Hoe heb ik afgebouwd? Ik ging gewoon kolven... steeds langere tijd ertussen laten... ik wachtte steeds tot ik het gevoel had dat ze echt op knappen stonden... dan kolfde ik helemaal goed leeg (heel belangrijk ivm borstontsteking)... daarna weer helemaal vol laten lopen en daarna kolven... voor de nacht kolfde ik helemaal leeg en dan pas weer 's morgens... De afgekolfde melk combineerde ik met de pedermelk zodat je kind rustig de tijd heeft om te wennen. Hier helemaal geen problemen gehad!
Na een week was ik er al helemaal vanaf!

Meid, jij moet voor je kind kunnen zorgen me een goed gevoel... je hebt 4 maanden gegeven... wees trots op jezelf... en als je wilt kun je inderdaad misschien de ochtendvoeding aanhouden... maar als je dat niet wilt, ga je gewoon de fles geven... het is geen schande hoor... het is gewoon een enorm goed alternatief!
 
@deedee,
jammer dat je zo reageert.
als je het goed leest zie je dat ik alleen maar de bij mij bekende opties aandraag en verder niet.
ik vertel zelfs nog dat het toch wel terugloopt en ook hoe ik het zelf heb aangepakt....
jammer....

Maar Inge, hoe is het nu? en hoe heb je het aangepakt?
liefs mama van Stinkmuis
 
Terug
Bovenaan