stoppen met bv

Hey,

hier iemand die na 4 maanden borstvoeding is gestopt (mijn kolf ging kapot, en omdat ik alles al af moest kolven, was ik er toen ook ineens helemaal klaar mee).

Het afbouwen zelf, en het overgaan op voeding ging super. Floor had er niets van. En ik merkte bovendien dat mijn melk al terugliep toen ik op mijn werk moest gaan kolven...

Wat mij een beetje tegenstaat is de reactie van mensen op het willen stoppen met borstvoeding. Ik snap dat je iemand die het moeilijk heeft met, maar zelf wel door wil gaan aan wil moedigen. Maar waarom iemand die zelf wil stoppen overhalen om langer door te gaan? Respect dat je het 6 maanden lang hebt volgehoude! Super goed, en als je erachter staat, zeker door blijven gaan!!! Maar als je wilt stoppen: ook gewoon doen. En zeker neit gaan twjifelen omdat anderen het langer volhouden.

Als borstvoeding niet lukt om wat voor reden dan ook, wordt je een schuldgevoel aangepraat, omdat het toch echt het beste is voor je kindje.
En als het wel lukt, mag je niet eerder stoppen, ook weer vanwege dat zelfde stomme schuldgevoel: BELACHELIJK!!!

Liefs, T

P.S. Mocht je willen weten waarom ik zo reageer, lees dan het verhaal van Ellen in ouders van nu van februari (ligt nu in de winkel...) Ellen, thats me, dat is mijn verhaal.

Respect dat je borstvoeding zolang hebt volgehouden! (aan alle moeders trouwens die borstvoeding geven).

Mijn schoonzus geeft nutrilon standaard en geeft dan sochtends en savonds nog de borst. Zelf geef ik geen borstvoeding gezien ik hetzelfde probleem had met de kleine als Truckerbabe en een kolfapparaat niet werkte.

@truckerbabe: toen ik je verhaalin ouders van nu las vond ik dat zo herkenbaar, eindelijk iemand die hetzelfde meemaakt dacht ik. Mijn kleine ging ook altijd krijsen als ze maar in de buurt kwam van de borst. Ik kan me voorstellen dat je het als falen voelt want er wordt te weinig gesproken over het feit wat als borstvoeding niet lukt. Ik vindt het goed dat je toch 4 maanden afgekolfde melk hebt kunnen geven respect daarvoor.

Liefs Yvonne

@ Essje: Respect dat je het zo lang hebt volgehouden! Ik wilde het ook graag 6 maanden volhouden. Maar Julia kwam niet goed aan. ik moest zo vaak aanleggen dat ik het te vermoeiend vond. En ik heb er best spijt van gehad. Maar ik denk dat elke vrouw die borstvoeding heeft gegeven een moment van spijt heeft. Het is toch weer een periode die je afsluit. Dus wat je ook besluit, je mag het best moeilijk vinden! Is heel normaal hoor.
Ik heb Julia nog wel een hele tijd elke ochtend en avond aangelegd, zo was de overgang van bv naar volledig flesvoeding niet zo groot. Dat was erg prettig.

Om af te bouwen verving ik eerst de tweede voeding, toen de vierde voeding, daarna de derde en toen de vijfde enz. Dus een beetje om en om. Dan heb je niet zo last van stuwing. En ongeveer na 4 dagen kun je weer een voeding afbouwen. Bij elke afbouwing wordt de stuwing ook minder, want de melk loopt snel terug is mijn ervaring.

@ Truckerbabe: wat grappig dat je in de WIJ staat. heel herkenbaar jou verhaal.
Toen ik na 3 dagen bv stuwing kreeg wilde Julia niet meer. Flink krijsen zodra ze mijn tepel zag. Nou de roze wolk was toen wel weg. Ze zeggen dat bv zo goed is voor de moeder-kind band, maar ik vond Julia alleen maar lastig. En de bv zorgde alleen maar voor stress en absoluut niet voor binding. Steeds als ze wakker werd dacht ik "shit ze moet weer wat van me". Ik heb toen een paar dagen gekolft en vingervoeding gegeven, En ineens wilde ze weer drinken. Dat eigenwijze ding;)
Daardoor wel extra jammer dat ze niet goed aankwam van de bv, ik heb er veel moeite voor moeten doen. maar utieindelijk toch maar de fles moeten geven. Ach inmiddels heb ik er vrde mee.

Liefs!

Net als Truckerbabe, vind ik ook dat je vooral moet doen wat je zelf wilt en wat goed voelt. Is dat stoppen na 6 maanden, gewoon doen. Wil je doorgaan, ook gewoon doen! Idd respect voor alle moeders die hun kinderen bv geven, maar met alles wat men nu weet en kan maken, is kunstvoeding ook hartstikke goed! Ik heb mijn oudste 6 maanden bv gegeven en hij heeft meerdere oorontstekingen (vh middenoor) gehad, antibiotica en uiteindelijk met zijn 1e verjaardag buisjes gekregen. En dat allemaal terwijl hij volledige bv kreeg... En de tweeling heeft 'slechts' 6 weken bv gehad (en ook niet volledig, maar 50/50) en zijn nu 6 maanden. Tot vorige week was er niets aan de hand, maar helaas had Maes wel oorpijn. Gelukkig oppervlakkig en na 3 dagen vanzelf over. Ik wil maar zeggen: het is niet zwart/wit of goed/fout. Vooral doen waar je je zelf lekker bij voelt en je kind tevreden is!
Oja, idd de op 1 na laatste voeding als 1e laten vallen en na 4 dagen de volgende..
Succes!

Hier ook respect voor alle bv-volhouders! Ik heb geen bv gegeven (kon niet i.v.m. zware bevalling) en ik heb me daar de eerste tijd ook wel eens schuldig over gevoeld (hoewel de opluchting de overhand had) en nu nog denk ik weleens: hoe zou het zijn om...

Maar als ik jullie verhalen lees maakt het kennelijk niet uit wanneer je stopt, het maakt schijnbaar schuldgevoelens los.

Voel gewoon zelf aan wanneer de balans doorslaat naar 'nu vraagt het teveel van me', al is 'teveel' natuurlijk lastig te definieren. Wanneer is veel TE veel?

Maar goed, ik stel ook voor dat we al die schuldgevoelens niet teveel ruimte geven, anders moet ik me wel een hele slechte moeder voelen... soms lopen dingen anders dan je vooraf gedacht had en eerlijk gezegd is Diederik ondanks de fles, nog nooit heftig ziek geweest op wat gesnotter na. En hij groeit als kool, is vrolijk, etc. Dus niet alles valt direct toe te schrijven aan wel of geen bv geven.

Nou succes iedereen met beslissen als dat nog moet gebeuren!

De beste voeding is voeding die een ontspannen en gelukkige moeder geeft! Als, om wat voor reden dan ook bv stress geeft is fles de beste voeding! Niemand hoeft zich schuldig te voelen als ze niet voor bv kiest of dat niet wil lukken. Ik voel me ook niet schuldig dat ik er aan denk om te stoppen. Ben wel bang dat ik spijt krijg en de fijne intieme momenten ga missen.

Ik twijfel nog ff verder..hihihihi
Ben trouwens wel blij dat ik nu weet hoe ik moet afbouwen, als ik dan heb besloten te stoppen weet ik hoe.

@de mama die in juni gaat trouwen.

Mijn dochter is nu 8 maanden en zij zit op 4 keer BV en daarnaast is alles vaste voeding.

Misschien kun je 's ochtends zelf voeden, dan rond het diner en voor het slapne nog een keer en dus 1 voeding overslaan....... en vervangen door een flesje.......

Ik heb trouwens 6 maanden volledig BV gegeven en voed nu alleen nog 's ochtends en 's avonds.
Dat wil ik volhouden tot 9 maanden of iets korter of langer.
Ik vind het heerlijk om niet meer te hoeven kolven, maar nog wel al het goede van de BV mee te geven!

leuk om zoveel BV-mama's te zien!!!!

Terug
Bovenaan