Stoppen met werken 4 of 6 weken?

A

Anoniem

Guest
Hai allemaal,

Ik heb weer even een dilemma. Ik werk momenteel 40 uur per week als secretaresse.

Nu moet ik gaan nadenken over wanneer ik ga stoppen met werken. 4 of 6 weken van tevoren. De een zegt 4 weken en de ander 6. Ik zal eind augustus bevallen dus midden in de zomer. Ik heb niet echt een hele drukke baan en voornamelijk zittend.

Wanneer gaan jullie stoppen met werken of zijn jullie gestopt met werken?

Alvast dank voor de reactie.

Bianca,

Wanneer je stopt is voor iedereen persoonlijk. Ik zelf stop 6 weken van te voren. Ik heb een zittende baan, maar ook al een dochter van 3 thuis. Werk nog 32 uur per week.

De belangrijkste reden om 6 weken van te voren uit te gaan. Je hebt recht op 16 weken verlof. En altijd op 10 weken na de bevalling. Als het kindje op tijd of te vroeg komt (mijn dochter kwam bijna 2 weken eerder) heb je gewoon nog recht op de 10 weken vanaf de uitgerekende datum, komt het te laat, dan heb je altijd nog recht op 10 weken. Dus stel je loopt 2 weken overtijd en je gaat er 6 weken van te voren uit, dan heb je totaal recht op 18 weken. Als je er pas 4 weken van te voren uitgegaan bent, heb je gewoon recht op 16 weken. (je hebt namelijk nog 10 weken).

Daarnaast gaan wij aansluitend op mijn verlof op vakantie, daarvoor neem ik vakantiedagen op, mocht ik overtijd lopen, dan gaan we nog in mijn verlof op vakantie.

Het is een heel verhaal geworden, succes met je keuze.

Tebbe, 26 weken

hi Bianca W,

de afweging ligt een beetje bij jezelf, ik heb ook zittend werk, kan er makkelijk komen met eigen vervoer. ik heb ervoor gekozen om vier weken van te voren te stoppen met werken. nou ja, ik kan 23 april met verlof, maar de week ervoor is het Pasen en dan  heb ik al 2 verplichte vrije dagen. bovendien werk ik 34 uur, dus met een beetje sprokkelen ga ik met minimale kosten toch 5 weken van te voren stoppen. na de bevalling neem ik nog wat vakantie op en begin na 20 weken weer eens met het werk. in de zomervakantie is toch geen bal te doen dus is het  niet zo moeilijk om dan weer te beginnen.

en : mocht je eerder  moeten stoppen wegens gezondheidsredenen, toch geen probleem?

succes Miep36

Tebbe,

volgens mij klopt wat je schrijft iet helemaal.
Als je 4 weken van te voren stopt heb je altijd recht op 12 weken na de bevalling. Dus ook als je twee weken over tijd gaat. Je hebt dan ook 18 weken verlof.

Zelf heb ik bij alle kinderen gekozen om 6 weken vantevoren met verlof te gaan. Enerzijds was ikd at al van plan, anderzijds was het ook echt genoeg na 34 weken zwangerschap. Het is prettig om even tot je zelf te komen, en nog wat dingetjes in huis te doen. Maar goed dat kan ook in 4 weken.

Je hoeft pas 3 weken voor je verlof (dus zeg maar met 31 weken als je 6 vooraf met verlof gaat) te beslissen. En dan nog als het ineens niet gaat en je moet je ziek melden,d an gaat automatisch je verlof in, als je de 34 weken gepasseerd bent.

Volg je eigen gevoel.

Miep

Ik ga proberen door te werken tot 4 weken van te voren. Als het dan echt niet gaat valt er altijd nog te overleggen. Ik wil graag zo lang mogelijk na de bevalling thuis blijven. Heb nu aangevraagd of ik mijn vakantiedagen op mag maken na mijn zwangerschapsverlof. Dat zou betekenen dat ik van begin augustus tot eind december vrij ben!! Jihoe. Lijkt me heerlijk. Hoewel ik ook wel gehoord heb van meiden die het na  vier maanden echt zat waren thuis. Maar eerder terugkomen zal vast geen probleem zijn. Ik zie het tegen die tijd wel, maar ik ga uit van werken tot 4 weken van te voren.
Liefs Phira

Hoi Bianca,

Ik raad je aan om 6 weken van tevoren te stoppen met werken.Ook al is je werk nog zo licht.Als je 34 weken zwanger bent is alles een hele klus.Je bent dan al doodmoe als je je schoenen aan moet trekken.Ik heb zelf tot 4 weken van tevoren gewerkt.Als ik had geweten dat het zo zwaar zou zijn had ik het nooit gedaan.Ik had ook een fijne zwangerschap.En ik wilde niet alsnog eerder met verlof,want dat vond ik lullig tegenover mijn baas en collega's.Hoop dat je wat heb aan mijn verhaal.

Groetjes Sylvia,
mama van Gavino 8 weken

Hoi Bianca en alle anderen,

Hier iemand die echt zit af te zien op het werk met 35 weken (echt aftellen die laatste dagen... zucht).
Ik snap nu waarom  veel vrouwen met 34 weken met verlof gaan en ik heb dan zelfs tot nu toe een voorbeeldige zwangerschap.
Idd wat sneller moe, maar vooral me niet meer kunnen concentreren, sneller geïrriteerd, van moeilijke vragen sla ik op storing, kan het er gewoon niet meer zo goed bij hebben ofzo. Werk op een sociale dienst (dus zittend, maar wel geestelijk zwaar af en toe).
Maar ik wil toch nog even volhouden en ploeter dus nog even door...

Een paar tips voor mensen die ook tot 36 weken doorgaan:
- zet een paar vakantiedagen in om later te kunnen beginnen en eerder weg te kunnen gaan.
- volgens mij las ik pas op het forum dat er een nieuwe regelingis waarbij je bij een ziekmelding die dagen tussen 34 en 36 weken kwijt bent, maar de dagen dat je nog terug kunt komen tot week 36, wel aan het einde erbij kunt tellen.
Wie weet of dit klopt en waar ik dit kan vinden?

groetjes en succes met de beslissing,

Marnie

Ik ben nu 9 weken zwanger en ik heb nog geen idee hoe het verder zal lopen. Ik ben dierenarts en doe relatief zwaar lichamelijk werk.
Ik wil zo lang mogelijk door blijven werken, maar ik weet niet in hoeverre dat haalbaar is.
Ik denk dat ik binnenkort eens moet gaan praten over mijn weekend en nachtdiensten. Als ik nachtdienst heb gehad moet ik de dag daarna gewoon weer 10 of 11 uur werken. Soms kan ik een hele nacht slapen maar soms ben ik uren aan het werk.
Ik merk dat vooral deze weken het bijna niet vol te houden is.
Ik doe mijn werk met veel plezier maar het moet ook niet ten koste van ''onze'' gezondheid gaan.
groeten Elke

Terug
Bovenaan