Stoppen met werken 4 of 6 weken?

Ik denkdat iedereen met dit dilemma zit. Ikzelf voelde met echt op en top tijdens mijn eerste zwangerschap, echt  ik ging er fluitend doorheen. (besef wel dat ik veel geluk heb gehad)  Ik heb in overleg met mijn baas, en collega's  doorgewerkt tot aan de laatste dag. Ik was 7 januari uitgerekend en heb 1 januari gezegd dat ik geen hele dagen meer ging werken. Ik ben zaterdags nog aan het werk geweest (van 9.30 tot 17.45 uur) en zondag ochtend is onze dochter geboren om 5.52 uur, Ik ben tijdens mijn zwangerschapsverlof wel weer begonnen te werken(1 dag)  en ook die uren noteerde ik, (ik werkte dan wanneer mijn man vrij was) zodat ik langer thuis kon blijven dus werkte ik 1 dag en heb in totaal bijna een half jaar vrij gehad (oke 1 dag in de week aan het werk) dit had ik te danken dus aan....mijn gewerkte uren in de zw.verlof, overuren en vakantie dagen.
Ik besef echt dat dit een luxe is geweest. (mag officieel niet van uwv, maar die voelen niet mijn lichaam)

Nu ik zwanger ben van de 2e heb ik geen zw.verlof want wij hebben een eigen zaak (aan huis) Ik zie wel hoe we het nu gaan doen. Alleen de zaterdag wordt lastig want mijn man staat dan op de markt. Voor de rest heb ik als achterban mijn ouders en mijn schoonmoeder die ons aan alle kanten dan wel willen helpen. Personeel hebben we niet we zijn net begonnen. En aangezien dat we hier zeer veel toerisme hebben is het dus gewoon afwachten......

Voor een paar jaar geleden kon je nog een soort uitkering krijgen ofzo als zelfstandige om personeel in te huren, maar dat is er ook niet meer... Ik weet ook niet precies wat die inhield. Ik weet dat het een eigen keuze is geweest om voor ons zelf te beginnen, maar naar mijn idee hadden we ook geen keus, want we kregen beide ons ontslag in dezelfde maand. En we wouden niet bij huis lopen......dus vandaar deze keuze

gr diana

Hai Bianca!

Ik heb net als jij ook een 40 urige werkweek in een soortgelijke functie als jij. 29 april ben ik uitgeteld. Ik bedacht mij dat ik het wel vol zou houden om tot 4 weken van tevoren door te werken. Zo is ook alles geregeld. Deze week is dus mijn laatste, maar sinds vorige week werk ik toch echt wel halve dagen en heb ik een klein beetje spijt dat ik niet voor 6 weken heb gekozen.
Maar als je twijftelt en je hebt het idee dat je het best wel vol kan houden, zou ik 4 weken doen. Vanaf 6 weken voor de tijd mag je dan alsnog met verlof. Je hoeft dan niet 2 weken uit te zitten als je echt niet meer kan.
ik weet niet hoeveel tijd je hebt, maar denk er nog even rustig over na...

Groetjes
Annemiek
35w4d

hey,
ik ga zelf 4 weken van te voren met verlof, ik wil zo lang mogelijk na de bevallin gvan mn kleine genieten, ik werk als verkoopster in een winkel (blokker) das best zwaar want ik loop en sta heel de dag, maar ik voel me helemaal top, volgens mij heb ik egt een top zwangerschap als ik het zo vergelijk met anderen, misschien door mn leeftijd?!? soms vergeet ik gewoon dat ik zwanger ben, kan nog rennen, ben super actief enzo.. dus 4 weken moet wel lukken. veel succes met je beslissing, je moet doen wat je zelf het beste vind of je het aankan of niet!
veel succes groetjes Danielle

Hoi,

Ik moet 6 weken van tevoren stoppen omdat
ik last heb van mijn bekken,ik werk vanaf feb. halve
dagen zit dus half in de ziektewet!!
In het begin van mijn zwangerschap wilde ik ook tot
 4 weken doorwerken maar ja...ben nu blij als ik kan stoppen met 6 weken!
Ik loop en sta ook erg veel voor mijn werk.
Luister naar je lichaam en als je je prima voelt zou ik
doorwerken tot 4 weken,maar je weet natuurlijk nog niet hoe
je je dadelijk voelt.Misschien kun je met je baas afspreken om
dat gewoon flexibel af te spreken,kijk hoe het gaat op het laatst!
Nou succes ermee en een fijne zwangerschap toegewenst!!

Groetjes Maaike 32wk en 4dg......

Hoi

Ik ben 6 weken vantevoren met verlof gegaan. Een hele tijd dacht ik wel dat ik het makkelijk kon o 4 weken vantevoen te stoppen, maar ben toch erg blij met die 6 weken. Ik heb weinig last gehad van mijn zwangerschap, alleen de laatste 3 weken op het werk werden me toch echt te zwaar. Ik werk in een winkel, en heb de laatste tijd veel achter de kassa gezeten. Maar die laatste paar weken kon ik niet lang meer blijven zitten, kreeg last van mijn buik en rug. Lang blijven staan ging ook niet meer, tja toen bleef er nog weinig over.

Misschien kun je inderdaad met je werkgever afspreken dat je tegen die tijd kijkt hoe je je voelt, je hoeft het ook pas een paar weken vantevoren aan te geven wanneer je wil stoppen.

Groetjes
Eleanor( 36w+3)

Hoi,

Even een reactie op de vraag van Marnie: Een hoop informatie over rechten en plichten tijdens de zwangerschap, zowel voor de zwangere als voor de werkgever kan je vinden op
www.szw.nl
Dat is de site van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid. Daar staat ook in hoe het zit met verlof, en ziekte enzo.
Je kan er ook uitrekenen (via de verlofwijzer) wanneer je met verlof mag, en wanneer je weer aan het werk moet.

Groetjes,
Petra.

Hallo,

Ik ben misschien een vd weinige dames die je juist aanraadt om tot 36 weken door te werken. Ik vond het heerlijk, de tijd gaat lekker snel en ik merk dat je je juist fitter voelt als je meer onderneemt. Ik heb wel op een enkel kwaaltje na tot nu toe een prima zwangerschap. Als ik een paar dagen vrij had werd ik alleen maar steeds slomer. En na de bevalling lekker extra tijd ! ( Ik werk ook full time)
Groetjes Resa 37+5

Iedereen moet het natuurlijk voor zich weten. Wat ik wel weet is dat als je in de ziektewet zit,   je zwangerschapsverlof automatisch ingaat 6 weken voor de uitgerekende datum. Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar 4 weken voor uitgerekende datum.
Maar dat hangt natuurlijk wel van het soort werk wat je doet.
Groetjes Joyce

Terug
Bovenaan