Er is hier geen goed of fout in. Je volgt je hart en daarmee het ritme van je kind. En de een is gebaad bij een heel strak ritme dat ook werk. En de ander wilt een strak ritme en komt er achter dat dit niet werkt ?
Dat laatste was bij ons het geval. Ik ben zelf gebaad met structuur in de dag vanwege hs. En ik las dat dit voor baby’s ook zooo goed is. Bij onze dochter werkte het op een gegeven momemt gewoon niet meer. Pas toen ik het een paar weken los ging laten (ook de strakke flestijden) dat alles volgens de normen moest, werd het hier een heel stuk leuker. Mijn dochter is qua flessen nog steeds redelijk stipt. En we merken dat ze ‘s nachts steeds langer door slaapt. Dat hadden we nooit ondekt als we in het schema waren gebleven. De hoeveelheid slaap overdag verschilt hier ook per dag. Sinds we bij de osteopaat zijn geweest en ze behandeld is aan haar nek, slaapt ze overdag wel weer meer. Wat schijnbaar wel gewoon is. Daarvoor was ze flink wakker overdag, kwam blijkbaar door nekproblemen.
De ene keer is ze vroeg wakker en spelen we samen tot de volgende fles, of wandelen we en doen we boodschappen. Net wat uitkomt. En de andere keer slaapt ze 3/4 uurtjes achter elkaar door. We nemen haar ook mee uit. Al merk ik wel dat ze daar nog steeds behoorlijk van de leg van raakt. Overprikkeld, slecht slapen en dan thuis is het wel drama. Ik plan dan ook altijd een ontprikkelingsdag daarna in. Overig merk ik dat als papa papadag heeft of als oma een paar uur heeft opgepast, ze dat ook heeft. Gek genoeg is ze dus wel gebaat bij het ritme dat wij samen hebben gevormd.
Ik zou mij dan ook niet druk maken hoor Manon. Lekker blijven meebewegen. Dat is een natuurlijke dans die jullie samen hebben.