straks een baby en werken, hoe zien jullie dat?

Ik werk nu 32 uur onregelmatig met uit huis geplaatste lvg jongeren met gedragsproblematiek. Mijn manlief werkt 40 uur van 8-16.30 uur. Straks hebben wij dus onze kleine. hij wil graag maar kan niet minder werken. Bij mij is het makkelijker omdat ik 26 uur op 1 groep werk, 5 uur Or en 1 uur inval per week. dus ik kan zeggen dat ik 6 uur afstoot bijvoorbeeld. of ik kan voor een geheel andere afdeling kiezen. Maar ik ben wel bang, voorlopig wil ik het zo houden en eerst van september tot december zien hoe het bevalt om 32 uur te werken als pasgeworden mama. want de baby brengt veel extra kosten in en minder werken betekend minder loon. en we hebben sinds augustus koophuisje. we zijn overal superblij mee maar onze reserves zijn gewoon niet zo groot op moment. waar anderen 10 jaar over doen hebben wij in 1 jaar gedaan. (koophuis,trouwen en kind). Hoe denken jullie hierover na? hebben jullie al ervaring hier mee? op werk hoor ik vooral dat 24 uur maximum is wat vol te houden is. mede omdat het werk erg pittig is. Ik heb 4 flexplekjes (4dagdelen)bij ene KDV en ik hoop dat ik mijn ouders erbij kan betrekken want een kind fulltime naar een KDV sturen vind ik minder, kost ook weer meer denk ik dan etc etc. Hoe gaan jullie hier mee om?
 
hallo Sweetwicca,

ik ben zwanger van onze eerste twee (krijg een tweeling) en hoop in september weer voor 36 uur aan de slag te kunnen. Ik ga 4 dagen 9 uren werken.
Mijn ouuders passen een dag op en mijn vriend blijft 5 dagen werken. Net wat je zegt babies kosten nu eenmaal veel geld.
Wij hebben voor drie dagen een plekje op de dagopvang en moeten verder even zien hoe het gaat. Mijn vriend kan eventueel nog een dag minder werken en een dagje gaan thuiszitten, maar dat gaat niet van harte op zijn werk. Eerst maar even zien. We kunnen altijd nog minderen, eenmaal minder en dan weer erbij wordt een groter drama.
Succes met alles.
Liefs tamara
 
Ik ben zwanger van de eerste.
Ik heb een contract van 36 uur in de jeugdzorg nu en wil na mijn verlof terug naar max 20 uur. Mijn man werkt ook gewoon fulltime.

Ik wil graag zelf alles meemaken van ons kindje, er lekker van genieten en alle aandacht geven. Mijn werk is prima te combineren met dat van mijn man die dan gewoon fulltime blijft werken, dus we proberen zoveel mogelijk zelf de opvoeding van de kleine te regelen. Daarnaast heb ik een lieve vriendin die, indien nodig, één dag in de week wil oppassen.
 
o heel begrijpelijk je vraag heb ik al vaak met manlief over gediscuteerd.
wij hebben ook net een huis gekocht en zijn nog erg jong 24 en 25 jaar oud. manlief werkt 4 dagen van 7.30 tot 17.00 en ik werk nu onregelmatig 26 uur in de verstandelijk gehandicapten zorg.
voorlopig blijf ik 26 uur werken ook al heb ik altijd gezegd dat ik thuisblijf mama wou worden, maar ja financieel is dat niet helemaal realistisch he...
vind het zelf ook moeilijk om in te schatten hoe het straks allemaal gaat. dus begrijp je helemaal
bij ons is er een eeuwige wachtlijst voor kinderdag verblijf voor flexplaatsen, dus wordt het gastouder voor ons want opa en oma moeten gewoon werken.
wij hebben ook berekend wat de extra kosten zijn van de baby en ook voor mij om te blijven werken etc.
 
Hoi, dat was ook voor ons even puzzelen. We werken allebei fulltime, ik 40 uur en hij 36. Voorlopig gaan we allebei ouderschapsverlof opnemen zodat we nog 4 dagen werken en beide een dag doordeweek thuis zijn. Dan 2 dagen kinderopvang en één dag oma en hopen dat we me het geld uitkomen. Ook wij hebben een huis gekocht, start bouw april hopelijk en dan minimaal een jaar. Verder gaan we ook nog ff trouwen 9 april - hier kunnen we mijn bonus voor gebruiken ;-) kunnen we iig een lunch aanbieden haha. Overigens hou je bij ouderschapsverlof je onderliggende contract dus kun je op die manier kijken hoe het uitkomt met minder uren (het is onbetaald in de meeste bedrijven) en altijd nog 'terug' naar je oude aantal uren, dat even ter info (ben HR manager).
 
wat is toch hr manager? dat lees ik hier wel vaker.
mijn man is ook elke maandag tot en met vrijdag van 7.00-17.00 uur weg incl reistijd met werk, ik werk onregelmatig, weekends en nachts kan hij de kleine opvangen, dat scheelt dan wel. en ik hoop oma en opa ook een kort dagje, maar ja die zijn daar nog heel wisselend in. wonder boven wonder hebben we 4 flexplekken; ik vroeg info en ik kreeg een brief dat wij 4 plekken hadden, nou ik klaag niet hoor. de vraag is wel of ik 32 uur volhoud en of dat goed te doen is met oppas/kdv, ik heb ook nog vriendinnen die bij kunnen springen hoor maar niet op vaste basis.
hoe reken je uit wat de kleine gaat kosten? ik weet de prijs van de kdv nog niet (ook afhankelijk of we vaak voor 8 uur ochtends moeten want dat kost meer) en je krijgt gemeentetoeslag en belastingtoeslag voor kdv en dan kinderbijslag. voeding en luiers kan je toch niet uitrekenen? gaat de kleine borstvoeding doen? kan ik kolven? welk merk luiers, ook afhankelijk of de kleine niet allergisch is. pfff wat een rekenwerk zeg, gezin is gewoon accountant opleiding erbij hebben. trouwen doen we over 2 weken en na de bevalling pas feest, dan hebben we ook vakantiegeld :)
 
Hoi Sweetwicca,

HR manager is "Human Resources Manager" oftewel Personeelszaken, maar dan sjieker geschreven :).

Ik werk nu 40 uur, mijn man ook. Mijn man wil vanwege carrierekansen niet minder gaan werken, dus ga ik na de zwangerschap 24 uur werken. Die 16 uur minder ga ik de eerste tijd opvangen met ouderschapsverlof (voor 1 jaar en 3 maanden). Daarna wil ik vermindering van contracturen, maar dat is nog ver weg. Ik ga op maandag de hele dag werken en dan dinsdag t/m vrijdag iedere ochtend. Ons kindje gaat dan naar het kinderdagverblijf, dat leek ons de meest handige oplossing omdat je dan in ieder geval zeker opvang hebt. Gastouders kunnen ermee stoppen, opa's en oma's wonen of niet in de buurt of willen niet structureel oppassen.

Aan deze verdeling zitten voor- en nadelen, maar uiteindelijk moet in de praktijk blijken hoe het echt gaat.

Qua kosten, volgens mij zijn er sites die aangeven hoeveel een kind "gemiddeld" kost. Kijk maar 's op deze site van het NIBUD: http://www.nibud.nl/uitgaven/kinderen/kosten.html
Verder denk ik dat het heel erg afhankelijk is van hoe je er mee omgaat: wil je alles splinternieuw of alleen die dingen die je belangrijk vind? De grootste kosten liggen bij ons in de kinderopvang, zoals wij nu in kunnen schatten. Zo lang je verstandig omgaat met het geld dat je hebt, komt het wel goed.

Groetjes, Esk
 
Hoi Sweetwicca,

Ik ben zwanger van mijn tweede, dus wat ervaring heb ik al. M'n dochter is met 5,5 maanden naar het KDV gegaan. Ik werk 40 uur per week en begin al om 7 uur, zodat ik de kleine eerder kan ophalen. Mijn man brengt haar om 9 uur naar het KDV en werkt 's avonds langer door.
Het eerste jaar was heel erg zwaar omdat ze op het KDV elke ziekte (vooral bronchitis) meekreeg. Het heeft me bijna al mijn vrije dagen gekost. Het tweede jaar gaat daarentegen stukken beter. Ze is bijna nooit ziek en heeft het gelukkig ook erg naar d'r zin op het KDV, maar ik moet wel toegeven dat het me zwaar valt om elke morgen om 1/2 6 op te staan.
Het enige wat ik gemerkt heb is dat als ik regelmatig sport, ik het heel goed kan volhouden. Als ik niet regelmatig sport, dan ben ik veel eerder moe en ziek.
Ik denk dat ieder voor zich moet afwegen wat kan en wat niet. Wat ik wel gemerkt heb bij collega's is dat degenen die het snelst terug zijn en meer uren draaien het op de 1 of andere manier makkelijker vinden dan degenen die langer weg zijn en met minder uren beginnen. Daarna minderen kan altijd nog.
Liefs,
Meinke
 
Terug
Bovenaan