Toen we nog geen kinderen hadden:
Ik werkte gemiddeld 36 uur per week (8 uur per dag) in onregelmatige diensten, dat rooster werd door mijn teamleidster gemaakt.
Mijn man werkte 38 uur per week (9 uur per dag) in onregelmatige diensten, mijn man kon zijn eigen rooster intekenen.
Toen ik zwanger was van mijn zoontje, hebben we veel gepuzzeld en nagedacht, maar bleek het wel nodig te zijn dat iemand van ons een vast rooster ging krijgen, vanwege het aanvragen van dagen bij het kinderdagverblijf.
Ik wilde sowieso minder uren gaan werken, dus heb ik om 2 vaste dagdiensten gevraagd. Ik heb voor woensdag en vrijdag gekozen, omdat een andere collega op de andere dagen wilde gaan werken. Mijn man is 36 uur per week gaan werken, zodat hij nu gemiddeld 4 dagen per week moet intekenen.
Ik vond persoonlijk 2 hele dagen kinderopvang erg lang voor een baby, dus hebben wij gekozen voor 2 middagen. Op de dagen dat ik moet werken, zorgt mijn man ervoor dat hij een vrije dag of middagdienst intekent, zodat hij die ochtend gewoon thuis is om voor ons zoontje te zorgen. Hij brengt ons zoontje om 12.00 uur naar het kdv en gaat dan naar zijn werk, ik ben rond 18.00 uur thuis en ga hem dan ophalen.
Nu ben ik zwanger van een tweeling en hebben we dezelfde middagen aangevraagd, omdat ik wel gewoon wil blijven werken.
Ik moet zeggen dat ik die 2 dagen per week ook wel voldoende vind. Ik vind het wel fijn om af en toe even niet met voedingen en luiers bezig te zijn. Ik vraag me af en toe wel af hoe andere mama's dat doen met het huishouden en sociaal leven als ze nog 4 of 5 dagen per week werken.
Ik vind het wel fijn dat we gewoon elke week tijd hebben voor een pokeravond met vrienden of 's avonds gewoon voor de tv/pc kunnen hangen, omdat ik doordeweeks nog 3 dagen heb om tussendoor wat huishouden te doen.
En wij zijn er financieel best op achteruit gegaan, ongeveer 1200 euro netto per maand, omdat we samen 22 uur minder zijn gaan werken. Ik vond het gewoon belangrijker om voldoende tijd te hebben voor ons gezinnetje. En zolang we elke maand alle rekeningen en boodschappen kunnen betalen en nog 250 euro kunnen sparen, vind ik dat we voldoende verdienen.
De eerste maanden zal je kindje waarschijnlijk nog geen nacht doorslapen en kan het best wel vermoeidend zijn om dan 4 a 5 dagen te werken en ook 's nachts nog 1 a 2 keer eruit te moeten voor een voeding of knuffel. Mijn zoontje is nu 1 jaar en ligt tegenwoordig van 19.30 tot 07.30 te slapen. Stel je voor dat ik 4 of 5 dagen per week zou werken, dan zie ik hem die dagen alleen 's avonds even anderhalf uur, ik moet er niet aan denken! Maargoed, dat is ieder zijn eigen keuze.