Straks minder werken?

Nog iets waar ik nieuwsgierig naar ben... Hoe gaan jullie straks de 'zorg' verdelen? Gaan jullie minder werken en/of jullie man/vriend? Mijn man blijft waarschijnlijk eerst 5 dagen werken en ik neem een dag ouderschapsverlof. Ik werk nu 4 dagen, dus dan 3. We hebben een plaats op de creche voor 3 dagen per week. Mijn ouderschapsverlof wordt deels doorbetaald, die van mijn man niet. Het lijkt ons ook wel  ideaal als mijn man ook 4 dagen gaat werken (zou hij zelf  dus ook graag  willen), maar financieel scheelt dat echt zo veel...
Ben benieuwd naar jullie  afwegingen!  

Groetjes Katja

op dit moment ben ik werkzoekende. ben juf en het is moeilijk ewen vaste baan te vinden.
en een zwangerschap maakt het niet makkelijker!

zolang ik geen werk heb, is er dus niets te kiezen, maar we zouden het ideaal vinden als we alletwee 4 dagen zouden werken, of ik 3,5 en hij 4.
dan heeft ook mijn vriend een dagje lekker alleen met de kleine.
omdat ik toch weer in het onderwijs aan het werk wil. zou hij emt zijn baas kunnen afspreken dat hij in de vakanties wel 5 dagen werkt, omdat ik dan toch thuis ben. maar dat zouden we dan moeten regelen.

eerst maar eens zorgen dat ons ideale plaatje werkelijkheid kan worden! al ben ik bang dat het niet voor de bevalling gaat lukken een baan te vinden...

groetjes

Toen we nog geen kinderen hadden:
Ik werkte gemiddeld 36 uur  per week (8 uur per dag) in onregelmatige diensten, dat rooster werd door mijn teamleidster gemaakt.
Mijn man werkte 38 uur per week (9 uur  per dag) in onregelmatige diensten, mijn man kon zijn eigen rooster intekenen.

Toen ik zwanger was  van mijn zoontje,  hebben we veel gepuzzeld en nagedacht, maar bleek  het wel nodig te zijn dat  iemand van ons een vast rooster ging  krijgen, vanwege het aanvragen van dagen bij het  kinderdagverblijf.
Ik wilde sowieso minder uren gaan werken, dus heb ik om 2 vaste dagdiensten gevraagd. Ik heb voor woensdag en vrijdag gekozen, omdat een andere collega op de andere dagen wilde gaan werken.  Mijn man is 36 uur per week gaan werken, zodat hij nu gemiddeld 4 dagen per week moet intekenen.

Ik vond persoonlijk 2 hele  dagen kinderopvang erg lang voor een baby, dus hebben wij gekozen voor 2 middagen. Op de dagen dat ik moet werken, zorgt mijn man ervoor dat hij een vrije dag of middagdienst intekent, zodat hij die ochtend gewoon thuis is om voor ons zoontje te zorgen. Hij brengt ons zoontje om 12.00 uur naar het kdv en gaat dan naar zijn werk, ik ben rond 18.00 uur thuis en ga hem dan ophalen.

Nu ben ik zwanger van een tweeling en hebben we dezelfde middagen aangevraagd, omdat ik wel gewoon wil blijven werken.

Ik moet zeggen dat ik die 2 dagen per week ook wel voldoende vind. Ik vind  het  wel fijn  om af en toe even niet met voedingen en luiers bezig te zijn. Ik vraag me af en toe wel af hoe andere mama's dat doen met het huishouden en sociaal leven als ze nog 4 of 5 dagen per week werken.
Ik vind het wel fijn dat we gewoon elke week tijd hebben voor een pokeravond met vrienden of 's avonds gewoon voor de tv/pc kunnen hangen, omdat ik doordeweeks nog 3 dagen heb om tussendoor wat huishouden te doen.

En wij zijn er financieel best op achteruit gegaan, ongeveer 1200 euro netto per maand, omdat we samen 22 uur minder zijn gaan werken. Ik vond het gewoon belangrijker om voldoende tijd te hebben voor ons gezinnetje. En zolang we elke maand alle rekeningen en boodschappen kunnen betalen en nog 250 euro kunnen sparen, vind ik dat we voldoende verdienen.
De eerste maanden zal je kindje waarschijnlijk nog geen nacht doorslapen en kan het best wel vermoeidend zijn om dan 4 a 5 dagen te werken en ook 's nachts nog 1 a 2 keer eruit te moeten voor een voeding of knuffel. Mijn zoontje is nu 1 jaar en ligt tegenwoordig van 19.30 tot 07.30 te slapen. Stel je voor dat ik 4 of 5 dagen per week zou werken, dan zie ik hem die dagen alleen 's avonds even anderhalf uur, ik moet er niet aan denken! Maargoed, dat is ieder zijn eigen keuze.

Mijn man en ik gaan allbei 4 dagen werken. Minder kan helaas niet, omdat onze baas geen contracten kent van minder dan 32 uur. En omdat dit voor ons ook financieel niet haalbaar is.

Met het huishouden hebben we afgesproken dat we allebei op onze papa/mama dag een klus in huis doen (nog nader te bepalen wat precies) Gelukkig is mijn man niet vies van wat huishoudelijk werk.

Omdat ik kostwinnaar was, hadden we het na de bevalling zo geregeld: ik fulltime, manlief 3 dagen in de week, waarvan dus 2 dagen kinderdagverblijf en 1 dag oma. Onze voornaamste overwegingen hadden (helaas) ook met de financien te maken en parttime werken was voor mij niet mogelijk en voor mijn man wel.

Helaas laten sommige dingen zich niet dwingen: ik was erg ongelukkig op mijn werk, had het gevoel alles te missen en manlief was erg ongelukkig thuis, echt geen huisman materiaal...

Toen ik daarbij ook nog ernstig ziek werd, werden onze prioriteiten echt anders. Ik ben iets compleet anders gaan doen, wat wel parttime kon en mijn man ging weer fulltime werken (want anders was het financieel niet te doen). We zijn er wel echt een stuk op achteruit gegaan, was even slikken en wennen, maar we zijn allebei een stuk gelukkiger! We redden het zo financieel, alleen niet met minder, dus ik blijf nu na de 2e ook 3 dagen werken.

Groetjes, Karin
24 wkn

Hoi, hoi, ik stop  na mijn zwangerschapsverlof voorlopig met werken, ik heb dat al medegedeeld aan mijn baas en hij had er alle begrip voor. Aangezien we een tweeling verwachten en het voor ons allemaal nieuw is, wil ik tot na de zomervakantie (een half jaartje) lekker genieten van de kindjes en dan hoop ik na de zomer iets gevonden te hebben voor 2 dagen in de week. Tenzij het thuis zijn zo goed bevalt en het financieel haalbaar is.....................

Ik heb 13 jaar lang full-time gewerkt en nu is er een nieuw tijdperk aangebroken, we zullen zien!

Groetjes, Pleun

Wij hebben al een dochter van 2 jaar, dus met de tweede gaat het gewoon verder zoals nu.

Ik werk 20 uur in de week, 2.5 dag!
En die 2.5 dag gaat onze dochter naar het kdv.

Manlief werkt full-time. 40 uur.

We zijn beide het weekend vrij! Dus genoeg tijd met elkaar!

Hallo allemaal,

Wij verwachten de tweede eind maart. Onze zoon zal dan 20 maanden zijn.

Ik zou toendestijds 4 dagen gaan werken, maar het is er op neer gekomen dat ik mijn baan heb opgezegd en mijn vriend fulltime werkt en we rond kunnen komen van zo'n 1800 netto per maand en daarbij sparen we nog 200 euro per maand.

Wel was het erg wennen en heb ik echt wel wat moeten afkicken, was niet altijd even gemakkelijk als een fulltime loon weg valt. Maar nu ik er aan gewend ben vind ik het heerlijk. Ik zal alsnog thuis blijven totdat de tweede ook een jaar is en dan zien we wel verder, misschien ga ik dan wel twee avonden werken en kan ik overdag ook mooi thuis zijn.

Groeten

Diarich

Tip: O ja voor diegenen die in 2009 stoppen met werken en helemaal geen inkomen hebben op jaarbasis van 2009 kunnen ze misschien eens kijken na de heffingskortingen van de belastingdienst. Ik ontvang per maand 150 euro omdat ik geen inkomen heb.

Terug
Bovenaan