streptokokken B (gbs)

Hallo,

Ik kreeg vandaag te horen van de vk dat er stroptokokken B zijn gevonden in mijn urine.....nu moet ik gelijk weer urine naar de huisarts brengen om te kijken of ze er nog steeds zijn.
Als dit het geval is moet ik wel gelijk naar een gynaecoloog en krijg ik 4 uur voor de bevalling al een infuus met antibiotica.
Maar nu is mijn vraag of vrouwen hier ervaring mee hebben en hoe het bij hun is gegaan?
Ik ben best wel angstig nu, vooral omdat ik op op internet ben gaan zoeken wat ik niet had moeten doen...........

Ik denk nu wel dat ik dit nu dus ook had tijdens mijn vorige bevalling! Ik ben toen doodziek geworden en mijn zoontje ook waardoor we hem toen bijna zijn verloren! Gelukkig heb ik toen wel al tijdens de bevalling antibiotica gekregen!!

Groetjes Sylvia

Hoi dit is heel erg herkenbaar voor mij. Wij zijn ook bijna ons zoontje verloren door sterptokok B. Ik moest dus bij mijn zwangerschap van ons dochterje er rekening mee houden dat het een ziekenhuis bevalling zou worden, met anti-biotica. En inderdaad 4 uur voordat je bevalt moet je hiermee beginnen. Mijn bevalling ging echter zo snel dat ik maar 1 uur anti-biotica heb gehad. Maar ons dochtertje is kern gezond en inmiddels al weer 10 maanden.

Je leest veel horror verhalen, en ik was daar ook bang voor. Maar bij ons zoontje wisten we niet dat ik streptokok B had dus dat was de reden dat het zo slecht met hem ging.En dit kregen we te horen na onderzoeken. Dat ze het van tevoren weten is een heel groot voordeel. Bij ons dochtertje zeiden ze ook beter 1 uur anit-biotica dan helemaal niks. Maar ons dochtertje is helemaal niet ziek geworden, dus het hoeft. niet altijd het geval te zijn dat je 2de kind ook ziek word, de kans is alleen groter.

Maar wees blij dat ze het weten, want er zijn nog steeds vrouwen die het niet weten voor ze bevallen, en dan kunnen ze er minder snel op reageren.

Ik weet nog een iemand die tegelijker tijd met mij was uitgereknd en ook bij haar is alles goed gegaan.

In ieder geval heel veel succes, en het blijft spannend.

Liefs Cares

Hallo Cares,

Bedankt voor je reactie!
Ja gelukkig weten we het nu, maar de huisarts heeft dit dus weken achter gehouden!! Het is dat ik thuis de uitslagen heb gekregen (wat normaal niet gebeurd) en de vk actie heeft kunnen ondernemen!
Ik ben alleen bang dat er straks gezegt wordt dat het allemaal wel mee valt en ik als nog thuis moet bevallen! En dat zie ik nu dus totaal niet meer zitten!

Eigenlijk zou iedere zwangere hier op getest moeten worden aangezien het grote gevolgen voor je pasgeboren baby kan hebben!

Groetjes Sylvia

hallo,

Ik heb mijn eerste zoon ook bijna verloren door gbs,maar door goed handelen van de kinderarts en gyna is dit allemaal goed gekomen,doordat ik te lang met gebroken vliesen heb door gelopen meer dan 24 uur.
Daarom zeg ik ook meestal tegen iedereen dat je daar zeker niet te lang mee door moet blijven lopen,want bij een eerste bevalling ben je nog niet van dat soort dingen op de hoogte.
Bij mijn 2e bevalling ben ik ingelijdt en heb ik direkt een infuus met antibiotica gekregen.
Er werd bij mij ook direkt gezegt dat ik niet thuis mocht bevallen en aan de antibiotica moest tijdens de bevalling.
Ik ben nu zwanger van mijn 3e kindje en dit keer is mij ook al gezegt dat het in het ziekenhuis moet gebeuren en ook met een infuus aan.
Bij mij zijn dus 2 bevallingen goed verlopen.
 Er werd bij mij ook al voor de bevalling gezegt dat voor alle zekerheid het kindje 2 dagen in het ziekenhuis moest blijven.
Daarom ga ik   nu ook met een gerust hart mijn 3e bevalling tegemoed
groeten

Hoi allemaal,

Ook ik heb een gbs infectie tijdens de zwangerschap gehad en moet van de gynacoloog in het ziekenhuis bevallen ivm infuus wat hij wil proberen. Stond hier al onder controle ivm ziekte in het begin van de zwangerschap.
Mijn eerste bevalling ging echter zo snel, dat die toen die  4 uur antibioticum lang niet gehaald zou hebben.

De gynacoloog vertelde mij dat er is een kans van 1 op 1000 dat je kindje ziek wordt als je op het moment van bevalling een actieve infectie hebt (eenmaal een gbs infectie gehad kom je er nooit meer van af). De test om te kijken of je een actieve infectie hebt, moet 3 dagen op kweek staan, waardoor er tijdens een bevalling nooit gekeken kan worden of er ook een gevaar voor het kindje bestaat en vandaar dus ook de preventieve antibioticum. Indien je kindje toch ziek wordt, is dit in de meeste gevallen binnen de 24 uur en vandaar dat ze het kindje de eerste dag op de kinderafdeling willen houden.

De kans op een ziek kindje is dus heel klein, maar natuurlijk veel te groot als je weet wat voor gevolgen het kan hebben. Wij wonen ruim een half uur rijden van het ziekenhuis en als je dan nog een keer met een ziek babytje daarheen moet rijden.... ik moet er niet aan denken. Dan liever in het ziekenhuis bevallen en daar de eerste 24 uur blijven.

Groetjes Noah

Fijn om nog meer ervaringen te lezen!
Ik ben zo blij dat ik de vorige bevalling naar het ziekenhuis ben gegaan!! Anders was mijn zoontje er misschien wel niet meer geweest.
Ik ben alleen bang dat ze straks zeggen: och valt wel mee en beval maar lekker thuis. Dat zie ik dus helemaal niet meer zitten.....

He sylvia,

Als je al eens bent bevallen met streptokok, of het in je zwangerschap is vastgesteld, mag je absoluut niet thuis bevallen. Dat zeggen ook de gyn in het ziekenhuis. Daarom moet je ook direkt bellen, mocht je iets voelen dat het begonnen is. En niet pas als je weeen regelmatig zijn.

Ons zoontje is dus wel thuis bevallen, en omdat hij bleef huilen en kreuen, heeft de kraamhulp heel snel gereageerd. Is de vk direkt weer gekomen die gebelt heeft met het ziekenhuis en mocht hij direkt komen. Voor de zekerheid aan de anti-biotica en achteraf kregen we dan te horen dat hij streptokok had. De arts zei ook dat wij dankzij de kraamhulp ons zoontje nog bij ons hadden. want als we een nachtje hadden afgewacht dan had hij de nacht niet gehaald. Dus dat is een voorbeeld dat je thuis bevalt en toch uiteindelijk goed is gekomen.

Maar ik snap je wel het blijft toch spannend. En dat je thuis bevalt die kans is bijna zo goed als nihil, en mocht het gebeuren door een rare wending, dan ben je als nog snel in het ziekenhuis. Maar het komt vast goed, je leest op het inernet ijna alleen maar de negatieve kanten. En bij ons zoontje in 2005 was zo veel minder bekent als nu. Tussen ons kinderen zit 2 jaar, maar  ze weten er nu al veel meer over.

knuf cares

Hoi Sylvester,

Ben het helemaal met Cares eens.  De verloskundige hier in ons dorp vind het onbegrijpelijk dat de gynacoloog naast mijn medicijngebruik ook gbs aangeeft om daar onder controle te blijven. Haar argumenten waren dat 20% van de Nederlandse vrouwen gbs bij zich draagt en dat er voor de rest niet op getest wordt om meer zieke kinderen te voorkomen.

Mijn gynacoloog is echter heel stellig. Aangezien het een ernstige ziekte voor het kindje kan betekenen, wil hij alle voorzorgmaatregelen treffen. Ik voel bovendien niet dat ik een blaasontsteking heb (sinds de eerste bevalling), dus kan ook niets aangeven bij de bevalling.
De eerste paar dagen vond ik het heel jammer dat ik in het ziekenhuis moet bevallen. Mijn eerste bevalling ging zo snel, dat als het nu ook maar iets sneller gaat, mijn vriend wel heel hard naar het ziekenhuis moet rijden om het te halen. Als het net zo gaat kan ik dus ook geen antibiotica krijgen, maar ben ik wel de eerste 24 uur in het ziekenhuis voor het geval het kindje toch besmet is geraakt.
Dit geeft mij toch wel een veilig idee dat er deskundige mensen bij ons kindje zijn voor  het geval dat.

Liefs Noah

Terug
Bovenaan