streptokokken B (gbs)

Hoi Sylvia,

Meid, wees blij dat het nu bij je gevonden is. Tijdens mijn tweede zwangerschap werd er bij mij ontdekt dat ik drager ben van de Streptococcen B bacterie. Heb hiervoor direct een antibioticakuur gekregen van de huisarts. Bij de VK kreeg ik veel info mee om door te lezen en werd ik doorgestuurd naar de Gyn. Deze vond dat de controles nog best door de VK konden worden gedaan, maar ik moest wel elke week een urine kweek laten doen. Daaruit bleek dat ik een flinke kolonisatie had en dat het absoluut geen thuisbevalling zou worden. Toen ik 36 wkn zwanger was heeft de VK mij officieel overgedragen aan de Gyn. Dus had toen elke week controle bij haar. Toen bij mij de bevalling begon werd ik direct aan de antibiotica aangesloten en heb deze 2x om de  4uur gehad. Wij hebben nog even een nachtje moeten blijven en mijn zoontje werd nog even getest op besmetting maar naar 24 uur werd er verteld dat hij niet besmet was en dat we naar huis konden.

Al die horror verhalen maken je heel erg onzeker, dus mijn advies is luister naar de artsen ze weten echt wel wat ze doen....

Heel veel succes met je zwangerschap.

Jolanda

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!
Gister is er veel heen en weer gebeld met de vk en huisarts en die ook onderling............en nu zegt mijn huisarts in eens dat er geen gbs is gevonden bij mij en ik die ook nooit heb gehad............
Ik wordt hier een beetje moedeloos van aangezien er eerst naar de vk is bevestigd dat het er wel degelijk is!!
Ik ga zo snel mogelijk een andere huisarts zoeken! In deze man heb ik niet meer zo veel vertrouwen.

Oww ja mijn huisarts zei idd ook dat er veel vrouwen mee lopen zonder dat ze het weten dus het maakte volgens hem niet uit voor de bevalling..............

Hoi Sylvester,

Bij mij is de gbs infectie ontdekt door de standaard controle in het ziekenhuis. Ik moest elke morgen mijn urine inleveren om te testen hoe het met mij ging en daarin vonden ze na 2 weken ook gbs. Was toen 10 weken zwanger. Heb nooit vernomen dat ik een blaasontsteking had.

Direct werd er verteld dat het pertinent geen thuisbevalling meer kon worden en dat ik onder controle van de gynacoloog moest blijven.
Het liefst willen ze  2 keer antibioticum geven voor de bevalling om infectie van de kleine te voorkomen.  

Het klopt wel wat je huisarts zegt, dat er zoveel vrouwen zijn die gbs bij zich dragen. 20% van de vrouwen draagt gbs bij zich, maar daarbij is het niet actief.
Gbs komt bij heel veel mensen voor en is over het algemeen alleen vervelend. Als je eenmaal een gbs  infectie hebt gehad kom je er ook eigenlijk nooit meer vanaf. De gbs slaapt zeg maar, net als een koortslip. Als je een verminderde weerstand hebt, kan hij actief worden en voor problemen zorgen.  
Indien je een actieve gbs infectie tijdens de zwangerschap krijgt is het protocol dat je in het ziekenhuis moet bevallen, gewoon als voorzorgsmaatregel. De kans dat het kindje ziek wordt is maar heel klein, maar als het ziek wordt, dan is het ook meteen heel ernstig.

Er kan niet getest worden of je op het moment van je bevalling een actieve infectie hebt. De complete test hiervan moet 3 dagen op kweek staan.

Hoop dat je hier wat aan hebt en je huisarts heeft aan de ene kant gelijk....... maar het protocol is anders. De kans dat je kindje ziek wordt is heel klein, maar als....

Maar heel raar dat je eerst wel een gbs infectie hebt en later niet meer.....

Groetjes Noah

Hoi Sylvia,

Ik zou toch nog eens aan de vk vragen of je urine voor een kweek mag. Dan weet je in ieder geval zeker....
Ik heb nog nooit een blaasontsteking gehad, ben dus gewoon een drager. Het GBS krijg je idd vaak door een blaasontsteking maar bij mij is dus vastgesteld dat ik gewoon een beetje pech heb. Bij de oudste heb ik het hoogstwaarschijnlijk ook al gehad, maar dat valt eigenlijk niet meer te achterhalen.

Vind het echt heel vervelend voor je dat de Ha zo raar reageert en nu dus zegt dat het niet geconstateerd is, maar je kunt je vk altijd vragen voor een kweekje. Het is idd zo dat de meeste dames gbs drager zijn maar waar het niet actief is, maar mijn mening is dat je beter voorzorgsmaatregelen kunt treffen i.p.v. het laten rusten en misschien later toch nog moet ingrijpen.

Groet Jolanda

Ik ben op 3 juli bevallen van een gezonde zoon, nadat mijn vliezen 84 uur gebroken waren!
Wist niet dat ik   gbs had.   Na 36 uur een beetje vocht verliezen deden ze in het ziekenhuis een test of het idd vruchtwater was. Toen diet inderdaad zo bleek te zijn, namen ze een swap van mijn vagina en anus. Dit moet eerst op een kweek gezet worden dus de uitslag komt pas later.
Uiteindelijk kwam iemand de uitslag vertellen toen de gyn bezig was mij te hechten en mijn zoon dus al geboren was.  
Daarom werd er bij hem de volgende ochtend bloed geprikt en helaas had hij een te hoge ontstekings waarde, dus moest hij uit voorzorg naar de kinderafdeling en aan het infuus.
Na een kuur van 5 dagen bleek uit de kweek van zijn bloed dat er niks aan de hand was, en mocht hij mee naar huis.

Mij werd verteld dat 30% van de vrouwen dit heeft en dat je er zelf geen last van hebt. De kans dat je beeb besmet wordt is niet zo groot, maar wordt bij langdurig gebroken vliezen wel groter.
Ik vind het ook wel een beetje raar dat ze er dan niet standaard op testen, als zoveel vrouwen het hebben. De beebs kunnen er wel heel ziek van worden of er zelfs aan overlijden.  

Brigitte

He Sylvia,

Dat verhaal van wel geen streptokok   he ik ook doorgelopen. Ik had last van mijn buik dus ik naar de ha. De ha urine getest en daaruit bleek blaasontsteking, dus door naar het ziekenhuis om te kijken hoe groot de kolonisatie was. Krijg ik uitslag van het ziekenhuis, ja sorry maar je hebt geen blaasontsteking en geen streptokok( of de kolonisatie te klein om aan te tonen). Dus ik dacht heb ik voor niks anti-biotica mee gekregen.

Maar het schijnt dus zo te zijn dat het niet aantoonbaar hoeft te zijn in b.v week 30 maar een week later wel. Dat had te maken met datde bacterie even rustig is en na een week in eens weer een aanval doet, als b.v je weerstand lager is.

Maar omdat jij zelf ook eerder bevallen bent met streptoko zullen ze nooit een risico nemen met jou.

http://www.nvog-documenten.nl/
uploaded/docs/Verloskunde/
Groep-B-streptokokken_en
_zwangerschap_05-11-2007.pdf

misschien heb je hier wat aan?

Terug
Bovenaan