streptokokken B (gbs)

Bedankt voor de info!!
Er staat nu nog een kweek bij de ha, als het goed is wordt nu de uitslag gelijk naar mijn vk gestuurd. En met 36 weken moet ik nog een keer een kweek inleveren.
Ik hoop idd dat ze geen risico met me gaan lopen!! 8 september weet ik meer van mijn vk.

Hallo dames,

Toen ik net zwanger was van mijn tweede kindje in januari had ik dit onderwerp al aangedragen maar er werd weinig op gereageerd. Ik ben blij nu te lezen dat er meerdere zijn. Ook ik ben draagster van het GBS bacterie. Ik was 21 jaar en had veel last van blaasontstekingen en buikklachten. Mijn huisarts heeft toen een uitstrijkje gemaakt en kwam erachter dat ik de streptokok B heb. Dus ik kreeg toen al de waarschuwing dat als ik ooit zwanger zou raken dat ik het gelijk moest melden. In juni 2000 ben ik getrouwd en in maart 2001 raakte ik zwanger mijn huisarts toen (andere als toen ik 21 was) wilde er niets van weten en ben toen overgestapt met 21 weken naar verloskundige. Op ouderjaarsavond 2001 braken mijn vliezen dus gelijk naar het ziekenhuis aan de antibiotica ik moest 2 zakken binnen hebben was om 9 uur 's avonds in het ziekenhuis en mocht niet eerder dan nieuwjaarsmorgen om half 4 bevallen. Maar het ging wel heel snel want in 3 uur tijd ging ik van 3 cm ontsluiting naar 10 cm. ze hebben de tweede zak eraan gehangen en in staan knijpen. 1 uur na de jaarwisseling 2002 zat de tweede zak erin en 2 minuten later werd onze dochter geboren gezond en wel. wij moesten 48 uur blijven. Nu ben ik over 7 weken uitgerekend volgende week word ik door mijn huisarts die vroeger ook verloskundige is geweest aangemeld  in het ziekenhuis en dan is het wachten tot ons tweede kindje zich aankondigd ons wonderdje want er was ons verteld dat we nooit geen kinderen meer zouden kunnen krijgen en dat onze dochter nu bijna 7 jaar al een wonder was. Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte toe en hoop dat alles goed mag blijven gaan.

gr. linda

hallo

Ik werk nu 3 jaar op een kraamafdeling in Canada, hier word iedere zwangere vrouw met 36 week zwangerschap getest op Streptokok(vagina/anus uitstrijkje).  Ben je dus positief dan krijg je tijdens de bevalling antibiotica. Moet er wel bij zeggen dat  iedereen hier in het ziekenhuis bevalt, thuis bevallingen is hier weinig sprake van.
Ik snap niet waarom men in Nl nog niet standard test voor GBS, lijkt mij dat het beter voorkomen is dan genezen!  

Krijg je tijdens de bevalling antibiotica dan is de kans heel klein dat je het overbrengt op je baby!  Ik doe dit werk nu  3 jaar en heb nog geen een baby meegemaakt die  streptokok had!    

Groetjes Ponoka

Idd iedereen zou er gewoon op getest moeten worden op een bepaald moment Het kan best grote gevolgen hebben!!!!

Ik vandaag te horen gekregen dat ik toch WEL gbs heb.........en het is behoorlijk actief!
Straks kan ik een kuur op halen en er is al vast een afspraak gemaakt met het ziekenhuis dat ik met 36 weken aan hun wordt overgedragen.
Hier ben ik wel blij mee! Toch een stukje zekerheid nu. Alleen nu ook zou mijn huisarts mij bellen en heeft hij dit dus niet gedaan!! Gelukkig heb ik een goeie vk die alles goed in de gaten houd.

Hallo,

Ik heb eigenlijk nog een vraagje aan de dames die met antibiotica zijn bevallen!
Hoe gaat het eigenlijk allemaal precies in werking?? Vanaf wanneer moet je al naar het ziekenhuis? Neem aan dat ze het risico niet willen lopen dat je niet lang genoeg aan het infuus ligt......
En hoelang moesten jullie in het ziekenhuis blijven na de bevalling? En krijg ik en de kleine na de tijd nog iets??

Groetjes Sylvia

Hoi Sylvia,

Ik ben vorig jaar bevallen van een zoontje en ook ik draag de bacterie bij me. Bij mij kwamen ze erachter omdat ik al 12 weken met een blaasontsteking liep.

Mijn gyn zei ook dat ik me er niet al te druk over moest maken omdat als ze eenmaal weten dat je het hebt, ze snel kunnen handelen. Hij zei ook tegen mij dat ik het gewone protocol moest aanhouden dus pas naar het ziekenhuis als de weeen om de 5 min. komen of als je het niet vertrouwd. Hij verzekerde me dat de eerste bevalling echt wel minstens 11 uur zou duren dus dat ik me geen zorgen hoefde te maken dat ik niet lang genoeg aan de antibiotica zou liggen. Nou, bij mij ging het toch ietsie anders: mijn zoontje is na 4 uur en 40 min. geboren! Ik had dus niet lang genoeg aan de antibiotica gelegen.

Ik heb daarna een nacht in het ziekenhuis gelegen en Sven ook. Daarna kijken ze hoe het met de kleine gaat en als hij gezond is, mag je naar huis.

Let goed op als je thuis bent want een besmetting kan ook later pas toeslaan. Je kindje krijgt dan geen koorts maar juist onderkoeling!

Enne, als ze de bacterie hebben geconstateerd, krijg je een medisch indicatie en MOET je dus in het ziekenhuis bevallen (dat vertelden ze mij) dus dan is thuis bevallen helemaal geen optie meer.

Groetjes,
Maike

Bedankt voor je reactie!
Dit wordt mijn 2e bevalling. De eerste was ook wel in het ziekenhuis maar dat was eigenlijk niet de bedoeling.
Ik heb een medische indicatie gekregen en moet vanaf 36 weken naar het ziekenhuis voor de controles.  

Hoi sylvester,

Fijn dat je eindelijk duidelijkheid hebt over de gbs-infectie. Misschien niet helemaal je wens om in het ziekenhuis te bevallen, maar je bent er op de juiste plek.

Mocht je de infectie overdragen op de kleine, dan ben je in elk geval op de juiste plek!

Liefs Noah

Terug
Bovenaan