Stuitligging

<p>Hi!</p><p>Hebben meerdere dames een kindje wat in stuit ligt?</p><p>Ik ben 35 weken zwanger, vorige week donderdag bijna bevallen, had om de 5 minuten weeën maar die namen weer af. Ze kwamen er toen achter dat het in stuit ligt. Aanstaande maandag gaan ze het proberen te draaien maar zie er best tegenop! Ze vragen zich ook af of het wel gaat lukken want het ligt al heel diep met het kontje naar beneden!</p><p> </p>

Mijn tweede dochter lag in stuit.
Geprobeerd te draaien met 36 weken. Deed flink zeer en is niet gelukt terwijl er ruimte genoeg was in mn buik, ze lag gewoon al te diep.
Geboren met een geplande keizersnede met 38+5. Ik wilde eerst een stuitbevalling proberen, zeker omdat het mijn tweede bevalling was en de eerste was gewoon prima gegaan. Lekker thuis en niks geks. Maar mn dochter werd groot geschat (woog 3950 gram) en een stuitbevalling moet soepel en vlot verlopen en dat zou bij mij niet het geval zijn. Ook deden ze bij mij in het ziekenhuis maar 20 stuitbevallingen per jaar en de gynaecoloog had er weinig vertrouwen in. Toen ik dat hoorde, toch besloten om een keizersnede te doen.
De keizersnede vond ik een mooie ervaring, maar ik beval 1000x liever weer op de normale manier, ik heb daarna zóveel pijn gehad. En met een dreumes in huis was dat echt heel zwaar. Bij een eerste kindje red je je wel met een keizersnede, met een tweede kindje heb je heel veel hulp nodig.
Laat je goed informeren over de mogelijkheden en doe wat voor jou goef voelt.
Een keizersnede is voor iedereen anders.. er zijn vrouwen die het als een makkie ervaren. De 'bevalling' is natuurlijk makkelijk gezien je geen weeen hebt, maar het herstel en de pijn erna vond ik vreselijk. 
Maar hopelijk lukt het gewoon om je kindje te draaien! Zo niet... dan komt het ook goef hoor, geef het een plekje in je hoofd en wees blij dat de mogelijkheden er zijn om je kindje gezond op de wereld te krijgen!

CvB, mag ik vragen waarom de gynaecoloog er weinig vertrouwen in had? Alleen vanwege het gewicht? 
Bij mij zeiden ze inderdaad dat een stuitbevalling kon maar het wel helemaal goed moest gaan. Als ik daarvoor zou gaan zou dan kans 50% zijn dat ik alsnog een keizersnede moet.
Ben inderdaad heel blij dat er zulke mogelijkheden zijn! Al hoop ik heel erg dat ze het kunnen draaien of een goede stuitbevalling mag hebben.
Moest je ook 'bijkomen' van dat draaien of ging je meteen daarna weer verder met alles?

Ja vanwege gewicht (mijn oudste dochter woog 4410 gram dus ze konden best goed inschatten dat deze baby ook groot zou zijn) en een stuitbevalling van een grote baby verloopt vaak niet soepel. Een stuitbevalling wordt niet ingeleid, ze wachten tot de baby vanzelf komt en de baby wordt steeds zwaarder natuurlijk.
En daarnaast deden ze in het ziekenhuis waar ik moest bevallen dus maar 20 stuitbevallingen per jaar. Dat vond ik echt heel weinig... de gynaecoloog zag het niet zo zitten gezien de weinige ervaring.
Het draaien hebben ze bij mij 3x geprobeerd. Het hele draaien duurde in totaal 15 minuten denk ik. Daarna heb ik ff een uurtje op bed gelegen en het voelde de rest van de dag nog wat beurs en blauw, maar een dag later nergens last meer van.
Het deed echt wel zeer hoor, maar ik vond het zeker het proberen waard! Liever even flink pijn tijdens het draaien dan een stuitbevalling of keizersnede

Ah oke vandaar, dankjewel!
Dat is weinig dat ze er max 20 doen! Wist niet eens dat sommige ziekenhuizen een max had.
Ben onwijs benieuwd of het lukt, zal toch nog even geduld moeten hebben :) 

Hey mijn kleine ligt ook nog steeds in een stuit ben 33 weken zwanger.. ook ligt hij nog eens in de spaggaat .. 1 voetje boven het hoofd uit. Met de controle zeiden ze dat het kindje ook al wat met het kontje in mijn bekken ligt. 
Als het echt niet meer draait ga ik voor een keizersnede ik heb liever zelf iets meer herstel nodig dan dat mijn kindje iets kan overkomen. Er blijft die kans van 50% dat je alsnog een keizersnee moet dan maar meteen. En als het wel draait doen we een gewone bevalling. Ik wil ook niks forceren met een draaipoging .. ik laat hem lekker liggen wat die blijkbaar fijn vind en we gaan het meemaken wat die doet over 2/3 weken wanneer de beslissing definitief word.

succes met je keuze?

Ons mannetje ligt ook in stuit. Ik ben nu 36 weken en ze gaan dinsdag een draaipoging doen in het ziekenhuis. Twijfelde of ik dat wel wilde (ook wat jij zegt Daiss, blijkbaar ligt hij zo lekker), maar de deskundigen adviseren allemaal om het wel te proberen. Ze zeggen dan misschien wil hij wel draaien maar lukt het hem niet. Poeee zie er ook wel tegenop, vooral dat het zo pijnlijk is. Als het niet lukt wil ik ook liever een keizersnede dan een vaginale stuit bevalling hoor.

Terug
Bovenaan