subsidie wanneer opa/ oma oppast

Hallo moeders,

Ik weet niet of jullie opa of oma op de kinderen laat passen wanneer jullie werken. Maar als dat wel zo is, dan kan je daar via een gastouderbureau subsidie voor krijgen. Er zijn verschillende gastouderbureaus waar je info kan opvragen, bijvoorbeeld op de site www.parbedie.nl in het oosten van het land.

gr Janine  

het moet niet gekker worden, subsidie voor grootouders die oppassen? ik vind het sowieso al belachelijk dat je je (schoon)ouders op je eigen kinderen laat passen.

een dagdeel in de week is nog te doen, maar je hoort wel dat er wel 3 hele dagen in de week op de kinderen door grootouders wordt gepast. hebben die mensen geen eigen leven? laat die mensen opa en oma zijn en  als de kinderen  daar komen  ze lekker te laten verwennen. in mijn beleving zijn opa's en oma's daarvoor en niet voor de opvoeding, want dat krijg je er gratis bij en hun opvoeding strookt ook nog niet eens  altijd met die van jou.  

daarbij ben ik van mening dat het  voor de kinderen ook veel leuker is  om bij leeftijdgenoten te spelen zoals op een kdv of peuterspeelzaal dan  bij oudere mensen te spelen.  

Hoi
Ons zoontje gaat zowel naar het kdv als naar opa en oma. Beide niets mis mee en hij heeft bij elk zijn eigen dingetjes en het naar zijn zin.

Ik heb echter wel moeite met de subsidie voor opa en oma. Want wat gebeurd er vaak in de praktijk, het gewone logeerpartijtje wordt ook genoteerd als oppasuren waardoor het gehele verhaal voor mij een nare bijsmaak krijgt.  Ik vind het prima hoor dat ook zij een vergoeding krijgen maar je moet hen niet vergelijken met een betaalde, geschoolde  opvang.  Daarnaast loopt het bij de belasting niet altijd even soepel. Zo hebben we in 2007 3 maanden moeten wachten op het geld en is er in 2008 nog helemaal niets gebeurd. De toeslag kinderopvang lijkt niet te worden overgenomen en nu hebben we het al  voor de 2de keer ingediend maar er veranderd niets.  In oktober wort mijn zoontje 4 en mag hij naar school. Ik ben blij dat ik dan de opvang en alle bijbehorende administratie niet meer nodig heb want  mijn ervaring is dat het gastouderbureau nauwlijks iets doet om het op te lossen. Je mag wel maandelijks aan hen betalen maar waarvoor, die ene factuur die je per maand krijgt van hen???      

hoi

mijn moeder past ook op haar kleinzoon dit wilde zelf heel graag doen en krijgt dus via het gastouderbureau betaald. en dat gaat allemaal heel goed. ze heeft vaste uren dus geen gemoei met elke maand een ander programma. ook geen last van belastingdienst die niet betaald. bij ons gaat het goed en we zijn er allemaal tevreden bij. en als oma s het zelf ook graag willen oppassen dan zie ik geen probleem. en zo verdient oma toch wat bij en wat bij ons dan relateerd in toch wel lekker verwend worden.

groetjes angela mv djaimy 010707

Hallo,

Opa en oma krijgen een subsidie als bij een gastouderburo genoteerd staat dat ze oppassen??
Wat kost het, het gezin die de kids afgeeft bij opa en oma??
Nasje

ik hoop dat de subsidie voor oppasoma's nu echt komt te vervallen. het ziet er nu wel, volgens de laatste berichten dan, naar uit! goed nieuws vind  ik zelf. ik vind het nog steeds een vreemde regelgeving dat oma's een vergoeding krijgen voor oppassen. wie dat ooit heeft verzonnen?

Pi, volgens mij heb je zelf een enorm slechte band met je ouders, anders roep je dit soort onzin niet.
Om in jouw woorden te spreken: ik vind het belanchelijk dat als je je kind naar het kdv stuurt er wel een vergoeding voor krijgt en wanneer je kiest voor opvang bij oma niet. Ik betaal dus mee aan jouw opvang en moet zelf ook regelen dat oma beloond wordt. Opvang is opvang toch? En ieder z ´n keus, maar mij niet gezien dat mijn kind nummertje zoveel is in een kdv.  Ik heb er gewerkt dus ik kan het weten.

En let een beetje op je woorden wil je.

Wij hebben er bewust voor gekozen, om onze zoon twee dagen bij een gastouder in ons dorp op te laten vangen. Daarnaast past oma één dag op haar kleinzoon. Alleen de gastouder wordt betaald via een gastouderbureau. In de schoolvakanties ben ik zelf volledig thuis.
Wij zien het niet zitten om onze zoon in een kinderdagverblijf onder te brengen. Dat is mij veel te druk voor zo'n klein kindje.Ik werk zelf in het speciaal onderwijs en weet hoe ongelooflijk belangrijk rust en regelmaat zijn.  
Bovendien  ontvangt onze zoon  van zijn oma en gastouder veel extra aandacht en liefde. Hij zal opgroeien in de wetenschap, dat hij geliefd en welkom is en dat gun ik hem van harte!
Oma vindt het helemaal niet erg, om iedere week op te passen. In tegendeel, ze zou wel iedere dag met haar ventje willen knuffelen. Ze wil dit echter niet tegen betaling doen. Prima, we proberen haar op andere manieren te belonen (de tijd met haar kleinzoon is eigenlijk al een beloning op zich).

Zo zie je maar:  een ieder  kiest voor díe oplossing, die het beste bij  de eigen situatie  past. Prima toch?

Groetjes, Marijon

Terug
Bovenaan