subsidie wanneer opa/ oma oppast

nee marie, ik heb een hele goede band met mijn ouders gelukkig! en ik vind dat je de opvang bij oma niet kunt vergelijken met die van een kdv. mijn zoon is ook geen nummer daar en ik kan me zo voorstellen dat er minder goede kdv''s zijn. ik heb het dan getroffen, maar daar gaat het niet over. ik mag het toch belachelijk vinden dat oma's betaald worden? ik vind dat oma's er zijn om kinderen te verwennen en in nood kunnen opvangen. een kind schiet er in mijn ogen weinig mee op om 3 dagen/week bij oudere mensen te zitten spelen. en dan heb ik het nog niet eens over de fraude, die hopelijk nu eens aangepakt wordt!

hoezo let op mijn woorden? ik mag toch voor mijn mening uitkomen? ik verdenk niemand ervan een slechte band te hebben met zijn ouders....????

Nou Pi.. tuurlijk mag je voor je eigen mening uitkomen, maar laat de ander dan ook in ZIJN waarde.

Onze zoon gaat ook naar het kdv, maar vindt een dagje oma ook verwennen. En het is natuurlijk ook heel belangrijk dat mamma/pappa zich relaxed voelen op hun werk omdat ze blij zijn dat hun kinderen het naar hun zin en in goede handen zijn, dit geldt natuurlijk niet alleen voor het kdv!

Hallo Pi...en ieder ander...

Ik schrijf even dit bericht om dat ik nieuwsgierig ben naar je mening en waarop je de dingen baseerd en dus niet om je aan te vallen want ik sta open voor ieders mening en hanteer zelf mijn eigen.

In elk geval waarom vind je het belachelijk dat je je schoon/ouders op je kinderen laat passen?

Mijn ouders passen twee dagen in de week op omdat ik me hier fijner bij voel dan een kdc en buitendat om mijn ouders wilden dit ZELF ook graag doen... dit werd ze niet gevraagd in eerst instantie maar kwamen hier zelf mee..
Enne zo oud zijn ze niet hoor....

En ze hebben nog steeds hun eigen leven..ook ik opper dit wel eens maar ik krijg als antwoord dat hun kleinkind ook een deel van hun leven is..

Ik krijg het gevoel dat je de term opa en oma in een hokje stopt...die mensen zijn er toch niet alleen om hun klein kinderen te verwennen dat doe je als ouder toch ook weleens.

En de opvoeding...die strookt misschien dan wel niet maar ik vertel mijn ouders wat ik wel of niet wil..en dan heb ik het over de grote basis dingen..en overal gelden natuurlijk andere regels..
Zo ook dus op een kdv...en je kan een leidster hebben die er zelf andere normen en waarden op na houd en dus sneller iets tegen je kind zal zeggen dan dat jij dat wellicht had gedaan.....Maar word je kindje daar dan slechter van??

Naar mate hij of zij ouder word komt hij er toch achter dat er overal om hem/haar heen andere regels gelden.

Tevens denk ik dat het voor een kind niet zozeer uitmaakt waar hij speelt maar hoe er met hem of haar WORD gespeeld jong of oud.. en behalve het kdv kan je als ze ongeveer twee zijn het toch twee keer in de week naar een peuterspeelzaal doen voor het andere contact met kinderen waar jij op doelt...
Het is het belangrijkst dat alle partijen in dit verhaal zich prettig voelen maar vooral het onderwerp... dus het Kind.

En dan het feit dus dat de oppas oma's er voor betaalt kunnen krijgen is een leuke meevaller..het is jammer dat dus de mensen waarover jij het hebt (en waar ik het helemaal met je eens ben) fraude plegen want zo verpesten zij het voor diegene die het niet doen mooi wel.
Er zou dus onderzoek gedaan moeten worden of een systeem moeten worden bedacht   om die mensen eruit te pikken en niet gelijk de hele methode afschaffen.

In eerste instantie pasten mijn ouders "gratis"op maar toen ik las over deze subsidie dacht ik van waarom niet... mijn ouders echter wilden hier niks van weten maar legde hum toen uit van het waarom wel... en nu na een hoop papier werk en bezoeken van een gastoudersbureau of hun en hun huis e.d wel voldeed,gebruiken wij het geld voor haar om te sparen voor later..

En niet om er zelf beter van te worden...

In ons gezin is iedereen dus tevreden...

En ik denk niet dat ik mijn kind iets tekort doe op deze manier om dat ik zie dat ze geniet zich veilig voelt en leert...
En als jij dit op je kdv ervaart is dat alleen maar mooi meegenomen toch!

lili

mamamadelief,

dit is mijn mening en dat jij en andere moeders een andere mening hebben over subsidie/oppassen door grootouders, is natuurlijk goed.  

misschien moet ik het woord belachelijk niet gebruiken, maar ik ik blijf het  vreemd vinden dat er ouders zijn die hun kinderen 3 dagen/week laten opvangen bij oma/opa. ik denk namelijk dat je de kinderen een groter plezier doet ze te laten spelen en leren met leeftijdgenootjes om te gaan dan ze bij oudere mensen te laten (ook al zijn ze nog geen 70). en of  de ouwelui  graag willen oppassen is niet aan de orde vind ik. je bent baas over je eigen kinderen. je krijgt zo ook geen gedoe (want dat lees ik ook op diverse fora bij jongegezinnen), over opvoedkundige toestanden. en 1 dag in de week is ook leuk, maar ik zou dat echt het maximum vinden.  btw, je kunt grootouders ook  niet vergelijken met de ervaren leidsters op een kdv.

maar het ging over subsidie en ik ben nog steeds van mening dat mochten grootouders oppassen, ik het onnodig vind om hen subsidie te verstrekken (want zie zelf, je ouders gebruiken het geld niet en jij zet het op je kinds rekening!). de meesten van die generatie hebben genoeg centjes (spaarzaam, overwaarde v/h huis)  en/of ze maken het niet op, dus voor de centen hoeven, de meesten dan,   het niet te doen.

quote: mamamadelief reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-06-2008 11:03:44'));

Hallo Pi...en ieder ander...

Ik schrijf even dit bericht om dat ik nieuwsgierig ben naar je mening en waarop je de dingen baseerd en dus niet om je aan te vallen want ik sta open voor ieders mening en hanteer zelf mijn eigen.

In elk geval waarom vind je het belachelijk dat je je schoon/ouders op je kinderen laat passen?
Mijn ouders passen twee dagen in de week op omdat ik me hier fijner bij voel dan een kdc en buitendat om mijn ouders wilden dit ZELF ook graag doen... dit werd ze niet gevraagd in eerst instantie maar kwamen hier zelf mee..
Enne zo oud zijn ze niet hoor....

En ze hebben nog steeds hun eigen leven..ook ik opper dit wel eens maar ik krijg als antwoord dat hun kleinkind ook een deel van hun leven is..

Ik krijg het gevoel dat je de term opa en oma in een hokje stopt...die mensen zijn er toch niet alleen om hun klein kinderen te verwennen dat doe je als ouder toch ook weleens.

En de opvoeding...die strookt misschien dan wel niet maar ik vertel mijn ouders wat ik wel of niet wil..en dan heb ik het over de grote basis dingen..en overal gelden natuurlijk andere regels..
Zo ook dus op een kdv...en je kan een leidster hebben die er zelf andere normen en waarden op na houd en dus sneller iets tegen je kind zal zeggen dan dat jij dat wellicht had gedaan.....Maar word je kindje daar dan slechter van??

Naar mate hij of zij ouder word komt hij er toch achter dat er overal om hem/haar heen andere regels gelden.

Tevens denk ik dat het voor een kind niet zozeer uitmaakt waar hij speelt maar hoe er met hem of haar WORD gespeeld jong of oud.. en behalve het kdv kan je als ze ongeveer twee zijn het toch twee keer in de week naar een peuterspeelzaal doen voor het andere contact met kinderen waar jij op doelt...
Het is het belangrijkst dat alle partijen in dit verhaal zich prettig voelen maar vooral het onderwerp... dus het Kind.

En dan het feit dus dat de oppas oma's er voor betaalt kunnen krijgen is een leuke meevaller..het is jammer dat dus de mensen waarover jij het hebt (en waar ik het helemaal met je eens ben) fraude plegen want zo verpesten zij het voor diegene die het niet doen mooi wel.
Er zou dus onderzoek gedaan moeten worden of een systeem moeten worden bedacht   om die mensen eruit te pikken en niet gelijk de hele methode afschaffen.

In eerste instantie pasten mijn ouders "gratis"op maar toen ik las over deze subsidie dacht ik van waarom niet... mijn ouders echter wilden hier niks van weten maar legde hum toen uit van het waarom wel... en nu na een hoop papier werk en bezoeken van een gastoudersbureau of hun en hun huis e.d wel voldeed,gebruiken wij het geld voor haar om te sparen voor later..

En niet om er zelf beter van te worden...

In ons gezin is iedereen dus tevreden...

En ik denk niet dat ik mijn kind iets tekort doe op deze manier om dat ik zie dat ze geniet zich veilig voelt en leert...
En als jij dit op je kdv ervaart is dat alleen maar mooi meegenomen toch!

lili

Over een kleine 2 maanden word ik een alleenstaande moeder.

Waneer ik na mijn kraamperiode weer ga werken zal mijn moeder mijn kindje opvangen.
Dit heeft meerdere voordelen

1 Als mijn kindje ziek word of dergelijke kan mijn moeder daar ook voor zorgen
terwijl bij een kV ze aan banden zijn gelegd over wat ze wel en niet mogen doen.
En de kinderen ook vaak naar huis worden gestuurd.

2 Ook als ik avond, nacht, weekend dienst heb, heb ik de perfecte opvang.

3 mijn moeder en ik hebben dezelfde ideeën over opvoeding dus weet ik dat ze alles hetzelfde zou doen als ik.

Nu lees ik hier allemaal dingen over dat grootouders er alleen om te verwennen zijn.
Hierbij vergeet je dat ze een schat zijn van kennis en informatie die ze met alle aandacht die een kind nodig heeft kunnen overbrengen.
Die een op een aandacht maakt dat een kind een hele grote voorsprong krijgt en dat ze weten dat ze “voor vol worden aangezien”

Ik vind het juist jammer dat niet alle grootouders in staat zijn om hun kleinkind op zo, n manier op te vangen. Of dat er grootouders zijn die niet verder kunnen gaan als babypraat en een kind behandelen alsof het een huisdier is die je met wat lekkers wel rustig kunt krijgen.
Of dat er mensen zijn die hun ouders moeten missen
Daarom ben ik blij dat ze de kinderdagverblijven en dergelijke hebben.

En commentaar dat zij voor oppassen betaald worden. ?

Bij een kv krijgen ze subsidie met die subsidie betalen ze 101 dingen voor de kinderen.
Speelgoed, Bedjes, Boeken en ga zo maar door.
Grootouders moeten daar zelf voor zorgen ook al zitten er heel veel echt niet breed en kunnen ze vaak maar met moeite rondkomen.
Daarom vind ik een vergoeding voor verzorgende grootouders een heel goed iniatief.
Helaas pakken ze het op de verkeerde manier aan en moeten ze meer rekening houden met de draaglast en de mensen daar niet extra op belasten als ze al krap zitten.

Zouden opa en oma onderdoen voor "ervaren" leidsters?????
Zie stukje van pi!

Ben je ervaren als je een opleiding tot leidster hebt gehad en aan de slag gaat? Wat weet je dan toch helemaal?
(er is verschil in leidsters, dat weet ik....)
Opa en oma hebben toch 1 of meer kinderen opgevoed en die kun je dus ERVAREN noemen!

Mijn moeder is weduwe en moet werken voor haar geld! Nu is het voor haar een feest op onze twee kinderen te passen! Dit doet ze 1 dag in de week en omdat ze hiervoor betaald wordt, kan ze dit doen, anders zou ze een andere baan moeten hebben op dat moment!

Ook vinden de kinderen het geweldig als ze komt(ze komt bij ons thuis) en speelt ze de hele dag met ze, niks OUD!!!
Ook gaat de oudste naar de peuterspeelzaal voor de sociale contacten en de jongste straks ook!

De andere dag dat ik werk is papa thuis en zo hebben we onze zaakjes geweldig geregeld! Niks kinderen droppen op het kdv!
Dat hebben we ook een tijdje geprobeerd, maar was niet zo succesvol om het voorzichtig uit te drukken!

Groetjes

hoi hoi

ook ik wil hier even op reageren

er zijn zat moeder die na 12 weken al weer aan de slag moeten
dan laat ik mijn kindje toch liever bij de vertrouwde oma en opa
dan bij een "vreemde"met papieren
sorry hoor, er wordt veel gepraat over het leuk spelen met andere kindjes enzo
ik vind daar is straks de peuterspeelplaats voor.
maar een kindje dat nog zo klein is heeft de rust en regelmaat nodig en niet 10 schreeuwende , huiloende nuilende kinderen nodig , die moet wachten op zijn beurt want er zijn nog andere voor je .
iedere zijn meug natuurlijk maar dit is mijn mening

liever bij oma dan bij een vreemde

groetjes moekje

hoi hoi,

Wat een verschillende verhalen zeg. Iedereen denkt er anders over en sommige zijn wel heel erg stellig in hun mening.
Ik denk dat iedereen moet doen waar je je prettig bij voelt. Als jij het goed vindt om je kind naar het kdv te doen is dat prima. Maar als een ander kiest voor opa en oma is dat ook goed. Ieder doet het toch op zijn eigen manier.

Wij hebben er ook voor gekozen om onze dochter naar opa en oma te laten gaan. Ze gaat 1 dag naar mijn schoonouders. Ze zijn al wat op leeftijd, maar hartstikke gek op ons meisje. Ze kunnen dan dadelijk niet met haar tikkertje doen of een rondje rennen maar er zijn genoeg andere dingen die ze wel kunnen.
Verder gaat ze 1.5 dag naar mijn moeder. Ook zij is hartstikke gek met haar en kan zelf nog goed. Daar zal ze dus weer hele ander dingen leren en doen.

Ik vind het prettig om te weten waar ons meisje is en bij wie. We hebben duidelijke afspraken gemaakt over de basisregels. Overal gelden andere regels en dat zal ze toch moeten leren. Daar komt nog bij dat ook als ze ziek is ik haar gerust kan brengen en weet dat ze lekker verwent wordt. Op een kdv kun je een ziek kind niet brengen en dat vind ik ook terecht.

Ik vind dat je ieder in zijn waarde moet laten waar ze ook voor kiezen. Ieder heeft een eigen mening en een eigen idee. Je kiest datgenen waar jij je het prettigst bij voelt en het maakt niet uit wat dat dan is.
Alles heeft zijn voors en tegens, maar ik ben het niet eens met de uitspraak dan zit een kind de hele dag bij oude mensen te spelen. Ze krijgen daar gelijkertijd ook erg veel liefde en geborgenheid.  

Groetjes Anninas  

Terug
Bovenaan