@ Supertje over het onderwerp Abortus

Mijn mening is dat je het je niet kan voorstellen hoe het is om de volgende zaken mee te maken, als je je ze niet ervaren hebt:

* een miskraam te krijgen.
* je kindje ter adoptie afstaan, omdat je er zelf niet voor kunt zorgen
* een vroeggeboorte meemaken
* een niet levensvatbaar kindje dragen
* een doodgeboren kindje krijgen

maar deze zaken zijn anders dan het beeindigen van het leven van je ongeboren kind omdat het simpelweg geen plaats heef tin je leven, omdat het onverwacht was, omdat het niet uitkomt, omdat het volgens jou financieel niet kan. Het verdriet wat dat geeft zal anders zijn dan het verliezen van je kind. Je kiest er zelf voor!!!!!! (ik heb het hier niet over kinderen die geaborteerd worden na ontdekking van een ernstige afwijking, deze vrouwen rouwen net zo goed!) Vele vrouwen denken dat het een bevrijding zal zijn, problemen opgelost.... maar het tegendeel blijkt in de praktijk. de meeste vrouwen kampen met schuldgevoelens, houden de uitgerekende datum constant bij (de verjaardag dus), tellen het kindje toch mee wat elke keer pijn doet!

Als abortus een echte oplossing was waarom hebben de meeste vrouwen er na dan zoveel problemen?? Omdat het een noodoplossing is, een tijdelijk iets! Vaak worden gedachten weggestopt of is de angst voor het onbekende groter, dan de angst om het kindje weg te halen. Maar op lange termijn gaat het geweten toch spreken bij de meesten... alleen daarom al zou abortus zonder medische redenen afgeschaft moeten worden (als het leven van de moder op het spel staat). Je doodt een leven.

Ik weet wel dat je het leven in je veel meer gaat waarderen en veel meer als een wonder gaat ervaren als het een keer tegen je wil in fout is gegaan. dat weet ik uit eigen ervaring. Dan ervaar je die miskraam echt als het verlies van je kindje... hoe klein ook. Omdat je er anders instaat, omdat het al zo welkom is.

maar bij een abortus is dit anders: het is niet welkom, dus schuiven we het weg als een klompje cellen... is dat wel eerlijk??? Logisch dat vele vrouwen er last van krijgen. Als een abortus niets anders is dan een klompje cellen verwijderen, waarom moeten we er dan zo over discussieren, waarom voelen de meeste vrouwen zich er dan zo schuldig over??? En denk maar niet dat ik niet weet waarover ik praat!
Ik weet heel goed hoe het is om met een ongewenste zwangerschap rekening te moeten houden... niet omdat de pil het niet deed maar omdat ik tegen mijn wil in seks moest hebben. Reken maar dat er vanalles door je hoofd gaat. Als ik zwanger ben, wat wil ik dan? Ik had mijn studie nog niet af, ik had geen geld, geen partner... ik was er niet klaar voor. Maar weg laten halen??? No way, het was toch ook zeker voor de helft van mijzelf? Dat was reden genoeg! Hoeveel verdriet ik ook had, hoeveel ellende er ook was. Dit kindje kon er niks aan doen, hij/zij had er niet voor gekozen. Het voelde zo oneerlijk!

Een abortus is veel meer dan een klompje cellen verwijderen of een probleem oplossen!!!
 
Bloempje, ik snap jouw reactie echt. Wat fijn dat abortus voor jou geen oplossing is. Maar laat ieder in zijn waarde die abortus wel als een oplossing kan ziet en het in zo'n situatie wel zouden overwegen (ik zeg trouwens niet dat je dat niet doet, voor er scheve gezichten ontstaan).
Natuurlijk zijn er mensen die er te makkelijk mee omgaan, maar zo vind ik ook dat er mensen te makkelijk omgaan met het ouderschap, waardoor je een hoop verwaarloosde kinderen hebt, zonder discipline, die op het slechte pad terecht komen. Het is zeker een interessant onderwerp om over te discussieren, maar ik ben altijd een groter voorstander op zoiets niet op fora te bespreken, omdat je jezelf nooit 100% kunt uitdrukken zonder lichaamstaal en gezichtsuitdrukking. Er ontstaan vaak scheve gezichten omdat mensen zich gekwetst voelen of dingen verkeerd opvatten.

Ik was zo van plan om hier niet inhoudelijk op te reageren, maar ben het eens met micromuis door te vragen ieder in zijn of haar waarde te laten, ondanks verschillen in meningen.
 
Inderdaad is het ouderschap weer een ander hoofdstuk waar ook enorm veel over te zeggen valt. Maar in mijn ogen staat dit wel los van abortus. Abortus is voor velen een oplossing voor de problemen die misschien komen... dat is niet eens zeker. En voor degenen die puur uit egoïstische redenen abortus plegen, kan ik echt geen respect hebben!

In mijn ogen is abortus ook het opzettelijk beeindeigen van een leven, als het andere redenen heeft dan het sparen van het leven van de moeder. het is gelegaliseerd ja... maar daarom niet goed te praten! Hoeveel kindjes worden er per dag niet gedood??? En de meeste abortussen worden nog altijd door tienermeisjes gedaan! Meisjes die eigenlijk te jong zijn voor een seksueel leven, een leven waarin een eventueel kindje ook een plaats kan hebben. Want is dat niet onlosmakelijk met elkaar verbonden?? Seks en een zwangerschap? Ik ben tegen een losbandig sexueel leven!!! Het is onderzocht dat de meeste abortussen uit die hoek komen, wat niet zo verwonderlijk is! Wie wil zijn dochter nu ongewenst zwanger zien, welke dochter wil nu thuis komen met een positieve test! Niemand! Daarom begint het voor mij al bij een goede seksuele voorlichting.... met wie vrij je en waarom? Wat betekent je lichaam voor je en geef je dat aan vele mannen weg? Dus niet met jan en alleman... maar als er ruimte is voor een vaste relatie en als er dan ook ruimte is voor een ongewenste zwangerschap als die zich mocht aandienen! Maar dat is hopeloos ouderwets voor velen. de meesten worden ontmaagd op hun 15e.... en seksueel experimenteren hoort erbij! Voor mij niet! Seks is niet zomaar iets. Kijk eens hoeveel seks kapot maakt als het niet op de juiste wijze gebeurd? Voor mij is het een uiting van liefde voor degene met wie je je leven wil gaan delen. Dan is een kindje ook welkom, al is het dan ongepland en ongewenst.

Waar seks en kinderen van elkaar worden afgehaald, beginnen de problemen. En dat kan niet. dat blijkt wel uit gevallen als vrouwen door de pil heen zwanger worden. je ontkomt er niet aan! Laat het dan ook zo! En haal ze niet uit elkaar en leef er dan ook naar! Dat is de waarde die ik wil geven aan ongeboren leven. Wie wil vrijen, ook al doe je het veilig, moet zijn ogen niet sluiten voor een eventuele ongeplande zwangerschap. Helaas doen de meesten dit wel!
 
Je wil niet begrijpen wat ik bedoel en laat ook maar. Ik wenste je echt vanuit een positieve kant een goede zwangerschap hoor. Maar ik ga me echt niet meer druk maken over de verwijten die je mij net zo goed toegooit. Jij opent een topic gericht aan mij. Ik heb geprobeerd het uit te leggen en op de een of andere manier wil je het niet snappen zonder je aangevallen te voelen. Maar ik hou erover op. Ben het spuugzat.
 
Hoe durven jullie zo te oordelen, terwijl je zelf niet in zo'n situatie zit!! Je hebt een oordeel, terwijl je niet eens 1 procent kan voelen, hoe het moet zijn in zo'n situatie!! Om te schamen!!!!!!
 
Dus als je zelf nog geen abortus gedaan hebt mag je je mening er niet over hebben? Net zo min als het over euthanasie gaat??? Of donor zijn! Iedereen moet toch denken over deze zaken! Ze zijn heel belangrijk om je er van tevoren in te verdiepen, voor dat het moment komt dat je er zelf een keuze in moet maken! Het ligt op het ethische vlak en daarom is het zo persoonlijk! Iedereen mag zijn mening hebben.... je mening hebben is de ander niet afwijzen, maar een oordeel over het gedrag van de ander mag er wel zijn! dat doen we dagelijks... ook in de opvoeding van onze schatjes. In het lezen van de kranten en het zien van het nieuws.
Je mag het deel van het gedrag van de ander negatief beoordelen, het betekent niet dat de persoon dan gelijk afgekeurd is!
 
@Suno:

Als je mijn verhaal helemaal gelezen hebt, weet je ook dat ik aan de lijve ondervonden heb hoe het is om overtijd te zijn na sexueel misbruik... welke gedachten dat met zich mee brengt, welke angst en ook de gedachte dat je je er niet aan toe bent, geen financiele mogelijkheden hebt... ik weet dus wel degelijk hoe het voelt om die beslissing te moeten maken! Ik wist dat ik het verschrikkelijk zou vinden, maar het kindje was ook voor de helft van mij en het ukkie had er niet voor gekozen... moest die er dan wel voor boeten? Die keuze was voor mij na die vraag snel gemaakt! Ik was verkracht ja... maar dat was de verantwoording van de vader. ik zou de verantwoording van de abortus niet willen dragen! Ik was diep in mijn ziel gekwetst, maar een abortus zou die pijn niet wegnemen. Al zal ik de vrouwen die na zo'n gebeurtenis een abortus doen, nooit met 1 vinger nawijzen. Verkracht worden is zo verschrikkelijk!!! En dan ook nog zwanger! Dan wil je alles wel doen om het te voorkomen, dan wil je alles wel slikken! Puur uit het feit dat je het niet wilt! dat je al zoveel verdriet hebt! Je denkt niet goed meer na! paniek overheerst! Maar ondanks dit weet ik wel dat ik het fout vind om een kindje daarom weg te halen!
En ik ken ook heel veel verhalen van vrouwen die met zo'n kindje heel gelukkig zijn geworden en nooit spijt hebben gekregen!

Ik had het geluk dat ik na een week toch nog ongesteld werd! Maar het neemt niet weg dat de angst er was en de beslissing die ik zou nemen tav abortus al genomen was.

Lees dus eerst alle reacties eens door voordat je mee doet!
 
Terug
Bovenaan