Tandarts

Bij onze praktijk adviseren we toch wel om te wachten tot de tweede trimester, zodat als er iets verkeerd kan gaan je nooit de schuld aan de verdoving of een röntgenfoto kan wijden. Ontsteking in ne mond is nooit goed, sowieso niet wachten tot het eind van je zwangerschap. Succes

Maar wat als ik nu wel een miskraam krijg? Kan het dan aan de ontsteking aan mijn tand liggen? Dan kan ik mezelf de schuld geven dat ik me niet eerder heb laten behandelen.

Verdoving is sowieso niet schadelijk in de zwangerschap. Minimale hoeveelheid straling ook niet. Ik werk zelf in een tandartspraktijk, en aangezien mijn laatste zwangerschap onverwacht was heb ik een collega gewoon foto’s bij mij laten maken. Kan echt geen kwaad. Van een vliegreis of in de bergen krijg je ook röntgenstraling, en daar denken veel zwanger vrouwen niet over na.

Ik zou me dus ook gewoon laten behandelen. Liever verdoving en een beetje röntgenstraling dan rond lopen met een ontsteking. Met het idee dat als je toch ineens flink kiespijn krijgt je misschien nog zware pijnstillers of antibiotica nodig hebt. En dan nog het feit dat hoe later in de zwangerschap het liggen in een tandartsstoel niet echt makkelijker wordt.

Je zou voor je eigen geruststelling de afspraak alvast in kunnen plannen over 6 weekjes. Dan ben je net je 1e trimester voorbij en kun je nog fatsoenlijk in de stoel liggen. Ik zou zeker niet gaan afwachten tot je pijn krijgt. De verdoving is in ieder geval niet schadelijk. Als een ontsteking te heftig wordt is deze nog heel moeilijk te verdoven dus dat zou ik niet riskeren. Ook proberen te vermijden tegen het eind vd zwangerschap nog in de stoel te liggen, met een dikke buik is dat heel benauwd zo achterover.

Dankjullie wel voor jullie antwoord. Ik ga volgende week naar de tandarts voor een gewoonte controle en zal hierbij mijn zorgen even goed met ze bespreken. Hopelijk kunnen ze mij gerust stellen

Voor het trekken van een kies hebben ze een foto nodig om te zien hoe de wortels liggen. Als je eigen tandarts de kies trekt, heeft hij mogelijk wel een recente foto van die kies. Maar als het een wat oudere foto is, of die kies wordt tijdens een avond/ weekend met spoed door een andere tandarts getrokken dan maken ze een nieuwe foto.

Hee! Ik ben sinds ik 10 wk zwanger ben gewisseld van tandarts. Met 14wk foto's laten maken en toen bleek dat er best wat gaatjes onder de vullingen zitten en ik naar een endodontoloog moet voor een her-wortelkanaal of ook kies trekken. Ben de afgelopen weken aan alle gaatjes geholpen, elke week een uur in die stoel ??. Mijn tandarts adviseerde dit alleen in het 2e trimester te doen zoals eerder is vermeld. Gewoon goed met je tandarts bespreken, bij mij dachten ze heel goed mee, super fijn. Succes alvast!

Terug
Bovenaan