Te grote baby?

<p>Hoi iedereen, </p><p>Toch maar even een topic omdat ik wel heel benieuwd ben naar jullie ervaringen. </p><p>Afgelopen oktober zijn wij trotse ouders geworden van een knap ventje.</p><p>Na 42 weken dan eindelijk... hij was 52cm en 3650gram. Vanaf het begin was alles super, slaapt goed en ook al vrij snel hele nacht door. Met eten geen problemen,, maar wel een flinke trek. Borstvoeding in eerste instantie gegeven maar nu over op flesvoeding, omdat ik het niet trok. Hij beweegt lekker veel en is ookal vrij sterk.</p><p>Hij groeit als kool! Hij is nu 4 maanden oud en is 69cm lang en 7.9kg. Hij krijgt 5x 180ml +6 en als we hem minder geven hebben we een hele ongelukkige jongen.</p><p>Volgens het consultatiebureau is hij gewoon aan de grote kant, zowel lengte en gewicht. Hij is ook zeker niet dik, maar een lekkere gezond uitziende baby. Alleen voor zijn leeftijd klopt het zeg maar niet... en af en toe krijgen we toch een opmerking dat het een flinke vent al is, of goh wat geven jullie hem... moet het niet minder... en als we gaan vergelijken met mensen om mij heen met kleintjes is hij inderdaad wel groot...</p><p>Zijn er meer mensen die een vrij grote baby hebben? Is die van mij nou echt zo abnormaal groot...? Begin toch wel wat onzeker te worden na alle opmerkingen.</p>

Als jullie zoontje gewoon netjes met de curve mee groeit is er niets aan de hand. Geen reden om je zorgen te maken. Het is ook zo vervelend dat er mensen zijn die zulke nare dingen zeggen. Je gaat je er erg onzeker door voelen. Mijn zoontje had rond die leeftijd een lekkere bolle toet en stevige beentjes maar was absoluut niet dik. Destijds kreeg ik ook die opmerkingen naar me toe geslingerd. Niet tof. Jouw kereltje is hartstikke vrolijk, drinkt volgens mij niet meer dan een ander kindje op die leeftijd en hij groeit gewoon lekker. Lekker van genieten! En geen reactie geven op die opmerkingen, dat maakt de meeste indruk op mensen

Eerlijk gezegd vind ik m helemaal niet uitzonderlijk groot en qua voeding ook prima hoor, op deze leeftijd.

Mijn dochters zijn geboren met 40.0 (4370 gram) en 38.5 (4040 gram).. Dus nog wel een stukkie zwaarder dan jouw zoontje met een kortere zwangerschapsduur.

Ze kregen vaak 1000/1200 ml per dag aan voeding, pas rond de 5/6 maanden gingen ze iets minder drinken omdat er toen wat beter fruit en groenten gegeten werd.

Dus ja, dat was ook 'te veel' volgens sommigen, maar ze hadden dit gewoon nodig en volgden altijd hun eigen lijntje! Zolang jouw kindje dat lijntje volgt is het prima.

Mijn oudste dochter is nu ruim 3 jaar en uitgegroeid tot een lange slanke peuter. Mn jongste is 17 maanden en ook niet te dik, zeker niet! Gewoon een lekker potig meisje.

T is maar net waar je het mee vergelijkt. Ik werk op een kinderdagverblijf en daar zitten ook kindjes die ik dan weer bizar klein en licht vind voor hun leeftijd, maar voor andere mensen is dat weer normaal.

Maak je geen zorgen hoor, ik vind je verhaal totaal niet verontrustend!

Tsja je kunt je kind moeilijk remmen in zijn groei he ;) 
Onze dochter is met 50cm en 3505 gram geboren, precies gemiddeld dus. Maar daarna als een malle omhoog geschoten en heeft nooit meer echt in de groeicurve gepast. Met 4 maanden 69cm en 7.1 kg. Laatste meting bij het cb was met 14 maanden, toen was ze 86cm en 11 kg. En of ik zelf lang ben? Totaal niet, 1.62m slechts. Heb gewoon een zeer energieke reus op de wereld gezet!

Mijn zoon is ook zo'n flinkert. Hij was bij de geboorte wel wat groter dan jouw kindje (58 cm en 4550 gram). Hij woog met -iets meer dan- 4 maanden, 9 kilo en was 70 cm lang. Hij is inmiddels 8 maanden en we gaan over anderhalve week weer naar het CB, maar als ik onze digitale weegschaal mag geloven weegt hij meer dan 13 kilo. Hij draagt inmiddels maat 86/92, bizar toch? Hij ontwikkelt op zich prima, al is hij motorisch wel een stuk langzamer dan m'n dochter, maarja, wat wil je met dat gewicht.. dan is omdraaien nogal zwaar ?
Mijn zoon krijgt overigens nog steeds volop borstvoeding.
Als je zoontje zich gewoon goed ontwikkeld en blij is dan zou ik me zeker geen zorgen maken.

Hoi! 3650 gram en abnormaal groot?? Nee ben je gek! Niet onzeker zijn! Mijne was 4820 gram en ben er nog trots op ook! Ja, flinke baby. Ja mensen ik weet het. Nee we geven geen pokon. Ja, het komt allemaal goed. En wat denk je tis allemaal goed gekomen ? echt helemaal niet druk maken. Zolang je kindje z’n eigen lijntje volgt is het toch prima! Als die straks nog meer gaat bewegen en doen trekt dat allemaal wel weer bij! Nu zwanger van de 2de en die is weer groot. Ik ben klaar voor de opmerkingen, kom maar op ik geniet van mijn baby! Niet onzeker zijn! Is niks aan het handje!

Het is flink, maar dat geeft toch niet?! Hoe is jullie lengte en bouw? Onze dochter eet als een bouwvakker en is heel gemiddeld, dus ja... waar zit het dan in? Ik weet het niet. Gewoon lekker je kindje volgen hoor!

Terug
Bovenaan