te kleine baby??

Hoi,

Ik ben gisteren op controle bij de verloskundige geweest en ze denkt idd dat de baby te klein is. Ik moet straks voor een echo. Ben nu 36weken en 1 dag. Maak me toch wel erg zorgen. Ze zei ook dat ze natuurlijk niet alles met de handen kan voelen, dus hopenlijk valt het allemaal erg mee. Zijn er meer ervaringen met te kleine baby's?? En moesten jullie toen plat liggen?

Groetjes Nynke
 
Vorige week zaterdagavond voelde ik weinig tot geen beweging van de kleine
meid in mijn buik. Heel de zondag is al het beweging weg gebleven, maandag 25/5 heb ik in tranen de verloskundige gebeld dat ik niets meer
voelde. Ik mocht gelijk komen.
De stagiaire mocht eerst en die keek
zo serieus en zat zo te "klungelen". hier drukken, daar drukken, hier
drukken, gefrustreerd kijken en dan tot de conclusie komen 'ik voel
niets, ik kan het niet vinden, het is veel te klein, bent u wel 30wkn
zwanger?' OMYGOD! de moed zonk in mn schoenen! ik dacht, wat is er toch
aan de hand?! het zal toch wel niet...
de
VK kwam erbij, voelde ook wat, kon de kleine niet activeren. vond wel
een hartslag, GELUKKIG! ze twijfelde nog enigszins over de groei en
liet me wachten op een echo. Na de laatste afspraak was ik aan de
beurt; de kleine heeft een groeiachterstand van 2 wkn.(= 28wkn 4dgn)
terwijl ik toen 30wkn 1 dag was.

Ik vertelde dat mijn eerste
dochtertje 48cm was en 2955gr was...toen zei ze dat het wel mogelijk
was dat dit gewoon ook een kleintje zou worden maar ik moet volgende
week en de week erop weer terug voor controles, groeiecho`s om te
kijken of ze nog wel doorgroeit of dat er stagnatie heeft
plaatsgevonden.
Ik
was nog niet klaar, ik moest ook nog door naar het ziekenhuis om aan
een ecg apparaat gekoppeld te worden. gelukkig was het hartslag goed
maar ik moet morgen toch weer terug voor de zekerheid.

al met al, gigantisch geschrokken!
en toen werd ze ineens wakker en is ze eigenlijk sindsdien onwijs aan
het bewegen...ongelofelijk. ik heb me wel per direct ziek gemeld op het
werk. voor mij geen gedoe meer. ik moest veel rust nemen zodat de
kleine de mogelijkheid zou krijgen goed te groeien.

Ik ben gisteren 3/6 voor een reguliere controle geweest. Ze vond (op de tast) dat er nog teveel loze ruimte in mn buik zat. 11/6 heb ik de 2e groei echo.
afwachten dus!

groet hilal
31 wkn 4 dgn
 
Hoi!

Hier eigenlijk het tegenovergestelde. Bij mijn beide zwangerschappen bleek bij de 20 weken echo al een groeiachterstand te zijn. Beide zwangerschappen heb ik groeiecho's gehad, tot ongeveer 34 weken.

Onze eerste kleine bleek prima op haar eigen lijntje door te groeien en deze kleine heeft zels een inhaalslag gemaakt en zit nu weer rond het landelijk gemiddelde. Onze eerste was bij de geboorte (37+5) 45 cm en 2740 gram en deed het verder prima.
Gisteren heb ik nog een groeiecho gehad en deze was prima.

Als alles mee zit was het gisteren de laatste echo. In de laatste weken is de groei vaak wat minder goed te volgen, omdat er niet zoveel ruimte meer is om te meten. Vandaar dat ze vaak rond 34 weken de laatse doen.

Ze zullen bij jou waarschijnlijk ook een flow-echo maken, zodat ze de doorstroming van het bloed kunnen zien (zuurstof en voeding dus).

In het LUMC, waar ik loop, zeiden ze dat plat liggen eigenlijk maar weinig effect heeft als het kind 'slechts' wat minder goed groeit. Als de flow niet goed is, is het een ander verhaal, dan is het wellicht raadzaam, maar wacht gewoon af wat ze gaan zeggen. Je kunt wel iets rustiger aan doen, dat is sowieso in deze periode niet slecht, zo vlak voor de bevalling.

Sterkte hoor!

Groetjes, Marisa

 
Hoi,

Heb net een echo gehad en de baby is inderdaad te klein, nu ongeveer 2200 gram. Had minimaal 2500 gram moeten zijn. Allemaal controles gehad en alles zag er goed uit. 2 keer aan het ctg gelegen en dat leek ook goed. Morgen voor de zekerheid nog een keer. Het is nu wel zeker dat ik in het ziekenhuis moet bevallen. Maar ze heeft het er niet over gehad dat ik nu heel veel rust moet nemen, maar ik moet misschien voor mezelf toch een stapje terug doen. Maar is wel moeilijk met een peuter van 3,5 jaar.

Groetjes nynke
 
Hoi Nynke,

Ik geloof best dat je even geschrokken bent. Goed te horen dat de echo verder wel goed is. Fijn dat ze het morgen weer even checken. Hopelijk gaat de kleine mooi in haar eigen groeicurve verder en komen er de komende weken nog mooi wat pondjes bij.

Groetjes Anja
 
Jeetje, wat toevallig zeg, het was mijjn voornemen om vandaag dit zelfde onderwerp te plaatsen.

Met de 20 weken echo zagen ze al dat het geen super groot kindje zou gaan worden, rond de 6 pond. Maar op zich niet TE klein, en ikzelf ben ook maar klein en tenger dus eigenlijk een normaal formaat voor mijn lichaam.

Afgelopen vrijdag een liggingsecho gehad. De baby ligt mooi, met haar hoofdje naar beneden en qua groei voldoende. Nu had ik gisteren een afspraak bij de verloskundige en meet altijd mijn buik op. Ze concludeerde na alles dubbel gecheckt te hebben dat ik t.o.v. mijn vorige bezoek twee weken geleden niet gegroeid was. Eigenlijk zou ik pas over twee weken terug moeten komen maar nu wilde ze me volgende week weer zien. Ze gaat dan weer mijn buik opmeten om te kijken of het in die tussentijd wel gegroeid is. Zo niet dan moet ik naar de gynacoloog. In het allerergste geval zou de baby eerder gehaald moeten worden omdat het in de couveuse beter kan groeien dan in mijn buik.
Ik weet wel dat het laatste echt in het ergste geval is, maar ik baal flink en maak me toch wel zorgen. Tot op heden heb ik echt een probleemloze zwangerschap gehad, weinig tot geen last van kwaaltjes, en ik ben nog in staat om van alles te ondernemen wat ik ook zou willen doen als ik niet zwanger zou zijn. Misschien ook wel mijn valkuil want omdat het nog allemaal lichamelijk gezien gaat blijf ik ook maar doorgaan met van alles. Morgen is mijn laatste werkdag en dan mag ik lekker met verlof, 4 weken voor de uitgerekende datum. De verloskundige adviseerde me om wat meer rust te nemen. Tja, dat moet ik mezelf nu echt gaan opleggen hoor..maar ik ga het wel doen want de groei van de baby is het belangrijkste voor nu.

Maar goed, een heel verhaal dus. Ik weet niet hoe het bij jullie emotioneel gezien voelt, maar ik voel het bijna als falen. Net of ik mezelf verwijt dat ik te veel heb gedaan de laatste tijd, te weinig rust heb genomen e.d. Ben nu een beetje labiel/emotioneel en moet echt even mezelf oppeppen hoor.

Gelukkig is de baby super bewegelijk, eigenlijk de hele zwangerschap al. Dus dat geeft me wel weer een vertrouwd gevoel.
Nou, heerlijk om dit even van me af te kunnen schrijven en fijn dat er nog meer 'lotgenoten' zijn in deze situatie.
Ik hoop dat jullie allemaal snel een gerustgestelde uitslag krijgen. Ik ga vanaf morgen maar lekker niksen en dan hopen dat ze donderdag wel groei kunnen meten.

Groetjes,
Elise

 
Hey hey,

Tja wat heet te klein.
Mijn zoontje is met 38 weken geboren en woog toen 2740 gram en was 46 cm..... Ben gewoon thuis bevallen en het menke deed het ontzettend goed. Is nu 15 maanden en nog nooit echt ziek geweest of wat dan ook. Zit nu zelfs boven de gemiddelde lengte en het gewicht is gemiddeld.

Ik ga er van uit dat deze ook niet heel zwaar gaat worden, rusten helpt inderdaad wel, dat zal dit keer met een kleintje van 15 maanden ook niet zo makkelijk gaan.....
Ik maak me er in elk geval niet zo druk om. Elk kind is anders en volgt zijn eigen lijn.

Groetjes
 
Goed nieuws. Ons meisje is goed doorgegroeid in de afgelopen 2 weken.
Het verschil is nu nog maar 4 dagen. Ze zit wel onder gemiddeld maar ik ben ook geen Hollandse dame. Dus,
niet erg...ze weegt nu 1730 gram en zit waarschijnlijk tegen de 40 cm aan (cm`s kon ze
niet met zkrheid zeggen). Ze schat wel dat ze iets eerder geboren wordt
en, net als de 1e, een kleintje wordt (=6pond, max)





Ik ben super opgelucht!


Groetjes, Hilal
32w4d
 
Terug
Bovenaan