Te laag advies vervolgschool HELP!

6137440

New member
<p>Beste lezer,</p><p>Mijn dochter heeft het advies gekregen voor kader of kader/mavo. Niet vanwege haar denkniveau, want daar zit ze bij rekenen op havo niveau, en begrijpend lezen wisselde van mavo tot en met vwo de afgelopen 2 jaar, de cito van groep 7 goed gemaakt heeft (havo). Leertoetsen als geschiedenis, engelse woorden, topografie haalt ze allen 8+ cijfers.</p><p>Puur op basis van gedrag willen ze haar nu kader of kader/mavo advies geven, wat wij als ouders onbegrijpelijk vinden. Mijn dochter is gevoelig/introvert/onzeker en snel afgeleid. En emotioneel misschien nog wel geen 11.  Ze wil ook niet snel iets van je aannemen, dus ergens kan ik me voorstellen dat ze in de klas niet de juiste werkhouding heeft.</p><p>Herkennen jullie dit en wat kunnen wij als ouders doen zodat ze niet naar het kader hoeft? We hebben al een protest in het dossier laten opnemen, maar vraag me af of ze daar überhaupt iets mee doen.</p><p>PS schoolniveau van mijn kind maakt mij echt niet uit, maar ik zie en weet aan de hand van haar cijfers dat kader geen uitdaging biedt voor haar.</p>
 
Is het advies van school leidend? Of kunnen jullie als ouders zijnde een andere keus maken op basis van de argumenten die je hierboven gegeven hebt? Jullie kennen je kind het best en aan de resultaten te zien, kan ze qua denken meer aan dan dat school nu adviseerd. 
 
Ik zql zeggen aat haar lekker oo kader ze zien van zelf dat niet goed zit en hoger kan en daarnaast misschien door hoe ze doet is ze beter af bij kader
 
Lijkt me dat een school hier veel ervaring in heeft en dat je als ouders niet altijd alles ziet. Wat wil je dochter zelf?
Niks is zo vervelend om een te hoog onderwijs te krijgen, altijd maar op de tenen te lopen. Ik heb kinderen er ongelukkig van zien worden. Dan liever in stapjes. Als ze echt te laag is ingedeeld wordt dit snel genoeg op school gezien en kan ze alsnog doorstromen naar een hoger niveau.
Of via MBO naar HBO. Dat heb ik zelf ook gedaan,je bent misschien wat langer onderweg maar je krijgt veel meer ervaring in het bedrijfsleven dan alleen het HBO of universiteit. Ik zie het nu nog steeds als een groot voordeel in mijn ontwikkeling 
 
Ikzelf had een havo/vwo scores, maar inderdaad vanwege gedrag (altijd stil, niet veel zin in het schoolwerk want het was te simpel, etc.) kreeg ik vmbo tl advies. Ik werd geplaatst in een vmbo klas en binnen 4 maanden toch maar naar vwo, aangezien aan mijn cijfers altijd hoog waren met twee vingers in de neus.  Of het mogelijk is om het aan te vechten, weet ik niet. Maar laat inderdaad maar zien wat je dochter kan en ze zullen dan ook wel opnieuw beoordelen.
 
Werkhouding en inzet is helaas wel net zo belangrijk als intelligentie.
Vraag me inderdaad ook af wat je dochter zelf wil, is ze bereid om de benodigde inzet te leveren wanneer ze daarmee een niveau hoger kan? En leraren baseren dit op een langere periode dus het is geen momentopname. Mocht ze zich nu gaan inspannen houdt ze dat dan wel vol? 
 
Maar voordat je dat gesprek voert zou ik eerst met school overleggen wat er mogelijk is. Als het advies wel leidend is zou ze normaal gesproken nog wel door kunnen stromen naar een niveau hoger wanneer de resultaten goed genoeg zijn. 
 
Ik zou een gesprek aangaan met school. Eerlijk vertellen hoe het gaat. Op je andere topic vertel je dat jullie dochter thuis flinke woede aanvallen heeft. Is dat gedrag ook op school te zien? Is hier een verklaring voor?
Intelligentie is uiteraard belangrijk voor de keuze van school, maar minstens zo belangrijk is werkhouding en gedrag. Je omschrijft dat ze sociaal emotioneel op een laag niveau functioneerd. Is het dan in haar voordeel wanneer ze hoger onderwijs gaat volgen?
 
Ik ben het eens met bovenstaande. Een school kijkt gelukkig naar meer dan alleen de scores op cito's en andere toetsen. 
Eerlijk? De toetsen van topo, Engels, etc. op de basisschool zijn vergeleken met havo of vwo ontzettend makkelijk en een 8+ halen op die toetsen betekent geenszins dat je kind op het VO goede resultaten zal halen. 
Op een Havo of VWO is de lesstof per toets minimaal 10x zoveel en vraagt veel meer inzicht. 
Bij mijn eigen kinderen heb ik gezien dat intelligentie en goede scores wel meespelen, maar het vooral afhangt van je motivatie, concentratie, organisatievermogen, stressbestendigheid, om kunnen gaan met sociale druk en inzicht in wat leraren van je verwachten, om op het VO goed te scoren. 
Als je basisschool bij jouw dochter ziet dat er in die gebieden belemmerende factoren zijn, dan zullen ze dat meenemen in het schooladvies. 
Overigens, soms zie je bij heel erg slimme kinderen dat ze op de basisschool wisselend scoren en weinig gemotiveerd zijn. Dan komt dat vaak juist doordat de basisschool zo simpel en saai is. In zo'n geval is een lager uitstroomadvies dan natuurlijk juist destastreus en kan een VWO-plus dan juist zorgen voor eindelijk de uitdaging en daarmee ook motivatie en concentratie laten opbloeien etc. Maar dat is het geval bij meer-/hoogbegaafde onderpresteerders. Ik krijg uit jouw bericht niet direct geval dat je denkt dat dat speelt, toch? 
Nog een gedachte: Is er geen dakpanklas VMBO/Havo bij jullie in de buurt? Dat zou ook een goede optie zijn waarmee je dochter in het eerste/eerste 2 jaar kan laten zien waar ze het beste past. 
 
Terug
Bovenaan