Te veel vruchtwater

Goedeavond dames,<br />Bij de 20 weken echo was alles goed alleen tegen het eind zei ze dat de darmen een beetje wit zijn. Dat ik hierdoor na de gynacoloog moet. Ze vertelde dat het 9 van de 10 keer niks. Met 21 weken bij de gynacoloog die heeft weer heel uitgebreid gekeken van top tot teen en zei gelijk de darmen zijn helemaal niet wit/echodens. Je hebt alleen wel veel vruchtwater heb je diabetes? Nee heb ik niet ik heb toevallig wel meetspullen thuis omdat veel familie diabetes hebben op later leeftijd gekregen allemaal. Nou ok daar is het bij gebleven voor de rest heeft de gynacoloog niks gezegd. Met 24 weken had ik weer controle bij de verloskundige zij doen niet de echos. Hiervoor moet ik na een echocentrum. De verloskundşge vertelde mij dat in de helft van de gevallen er geen reden gevonden kan worden voor te veel vruchtwater. 20% diabetes zei ze. En anders een afwijking kan het op wijzen. Ze wilde de suiker test doen. İk ben hier absoluut op tegen en zei dus ook nee. Maar dat ik een week curve kan bij houden door mij te meten. Ok goed zei ze. Alleen het is mij nog wel onduidelijk is het nou een beetje te veel vruchtwater of veel te veel. Nou je mag met 28 weken na een extra echo en je moet daarvoor ook even bloedprikken weer rhesusfactor en ijzer etc. İjzer en feritin zijn super laag. İn maart was het nog perfect. İk suppleer dus nu ijzer. Nou gisteren met 28 weken bij het echocentrum. Van boven na beneden 11 cm je vruchtwater het moet max 8 cm zijn. İk laat het je verloskundige weten zij neemt contact met je op. Ze zei wel dat de baby groot is boven de gemiddelde lijn maar niet boven de max lijn. 28 weken nu 1300 kilo nu ongeveer zei ze. Maarjah jij en je man zijn ook lang groot zei ze. De andere echosopiste had bij de 20 wekenecho ook al gezegd als mijn collega de schatting niet had gedaan had ik de baby een week ouder gezet. İk werd met een uur gebeld door mijn verloskundige in opleiding!! Heb haar elke keer gehad bijna. Ze wilde weer de suikertest doen ik zei je weet dat ik er op tegen ja ik begrijp je je hebt ook gelijk zei ze. İk meet al continue en mn waardes zijn perfect. İk kan doorblijven meten zolang mn waardes goed zijn is het toch super onnodig om zon drankje te nemen ze gaf me gelijk. Nu mag ik dinsdag weer na de gynacoloog. İk had ook de nipt laten doen met nevenbevindingen is niks uitgekomen gelukkig. De 20 wekenecho was ook goed. Eigenlijk heb ik totaal geen slecht gevoel. Maar toch is het niet leuk om dit te horen. Een vriendin is bij al haar 3 zwangerschappen ook verteld dat ze veel vruchtwater had. Ze zegt mijn kinderen zijn allemaal rond de 4500 kg geboren ze waren gewoon groot. En zijn alles 3 gezond. Dit is trouwens mijn 2de zwangerschap ik heb al een dochter van 9 bij haar was ik 20 kilo aangekomen. İk ben nu 6.5 kilo aangekomen en ben 6 maanden zwanger. İk heb nu wel echt het gevoel dat mijn buik veel zwaarder is. <br /><br />Wat is jullie ervaring? Kunnen meerdere mamas mij gerust stellen en of ervaringen delen<br />

Ik begrijp je vraag niet helemaal? Je hebt het over witte darmen, diabetes en veel vrucht water?
Waarom ben je er zo op tegen om een suikertest te doen? Het is een kleine moeite toch? Waarbij je direct de uitslag hebt. Scheelt enorm veel tollen lijkt mij… Een weekcurve bijhouden is niet altijd voldoende, weet ik uit ervaring om erachter te komen dat je diabetes hebt. De waardes moeten in iedergeval veel lager zijn dan wanneer je heen diabetes hebt.
Maar goed. Ik heb zwangerschapsdiabetes gehad, ook veel vrucht water en grote kinderen. Beide gezond, was dit je vraag?

Groetjes,

Goedemorgen Marmara,

İk zie dat ik idd heel veel gtypt heb door elkaar?
Echodense darmen bleek het een week later niet te zijn dus dat is opgelost. Alleen nu zit ik met de vraag over het teveel aan vruchtwater. Mijn suiker is echt super netjes ik houd het bij met de waardes die ze voor zwangeren aanhouden uiteraard. Dus vindt ik het onnodig om zon ongezond super zoet drankje te gaan drinken. De verloskundige adviseerde mij de test omdat dat hen protocol is bij teveel aan vruchtwater, eerst de suikertest inzetten. Toen ik vertelde dat mijn waardes super netjes zijn en dat ik regelmatig check de hele dag door echt zowel een uur als 2 uur na het eten. Zei ze dat ze idd die test dan onnodig vindt.

İk zoek gewoon ervaringen om gerustgesteld te worden eigenlijk?☺️

Hey,

Ik wil niet heel vervelend gaan doen. Maar de hele dag door meten elke dag weer klinkt een beetje geobsedeerd voor iemand die geen diabetes heeft. Dus mag ik vragen na de reden waarom je de keus hebt gemaakt waarom je dit doet.

Geen suikerdrankje drinken omdat je dit ongezond vind, kan ik snappen. Maar aan de andere kant alles om uit te sluiten voor de gezondheid van jou en je kindje. Het is maar 1 malig.

Ik had ook meer vruchtwater dan gemiddeld en net als ze bij jou adviseren, een extra echo bij 28 weken en de glucose test. Ik zou deze test gewoon doen als ik jou was. Dagelijks prikken geeft geen duidelijk beeld, vaak zijn die waardes prima in orde om je nuchter bent. Die test is zo gepiept en in het lab zien ze zo veel meer! Kleine moeite inderdaad…lijkt mij dan en heel veel slechter dan frisdrank is het niet ;-)
Succes!

Ik heb ook de suikertest gedaan bij mijn vorige zwangerschap omdat mijn zoontje toen ook aan de grote kant was en ik had ook wat meer vruchtwater.
Suikertest stelt niet veel voor hoor en dat drankje valt ook wel mee.. het is gewoon dat ze je nuchter prikken en na het drankje om te kijken wat de reactie is van je lichaam op zo'n suikerdrankje..
lekker is anders maar het zal heus geen kwaad kunnen..
Ik vond het fijn om te weten dat ik uiteindelijk geen zwangerschapsdiabetes had en gewoon een wat groter kindje.. uiteindelijk met 36.4 geboren en toen was hij al aan de grote kant dus blij dat hij wat eerder was..?
Je moet doen waar jij je goed bij voelt.. wil alleen maar zeggen dat zon test wel mee valt en misschien geeft het een goed gevoel als je het uitgesloten hebt.. (daarom ging ik ook.. had ook geen diabetes verwacht maar wilde geen risico lopen)
Verder lekker genieten van de zwangerschap!

Hallo dames,

Bedankt voor jullie reacties. İk meet mijn suiker nuchter en 2 uur na het ontbijt. Hetzelfde met de lunch en avondeten. Mijn suiker is super netjes. Daarom zie ik niet de toegevoegde waarde om de suikertest te doen. İk ben geen voorstander van de suikertest door mijn holistische visie.

Dit is mijn 2de zwangerschap ik heb al een dochter van 9. İk vind het dus wel extra spannend na zoveel jaar weer zwanger zijn. Alleen is het natuurlijk voor geen een mama leuk om te horen dat iets wellicht niet goed zit.

De verloskundige vertelde mij wel dat in 50% van de gevallen er geen reden gevonden kan worden voor het vruchtwater dat veel is. Ook zei ze dat als de baby in een andere positie gaat liggen de positie/inhoud van het vruchtwater ook weer veranderd. En dat het natuurlijk altijd een momentopname is.

Morgen ben ik 29 weken en mag dan na de gynacoloog. De echosopiste in het echocentrum zei al wel dat de baby groot in boven de gemiddelde lijn die zei aanhouden. Maar zat niet boven de lijn van de max. İk verwacht ook geen klein kindje bij jullie omdat jullie beiden groot zijn zei ze.

ik las laatst in "Wij" (nr 2 van 2021) het artikel "een grote baby?" dat veel vrouwen nodeloos ongerust worden gemaakt met de mededeling dat ze zwanger zijn van een groot kind. Er wordt gesteld dat een grote baby zwaarder is dan 4500 gram, ongeacht je zwangerschapsduur, en dat dit maar in 1,9% van de zwangerschappen voorkomt. 

Nou was mijn eerste kind 4478 gram, en nr 2 is ook groot, zien ze nu al. Ik heb ook veel vruchtwater (de eerste zwangerschap ook) en moet ook een glucosetest doen a.s. dinsdag. Maandag de groei echo. Dan ben ik 28 weken.

Ik kan je wel updaten :)

Terug
Bovenaan