Een nicht van mij heeft bij beide zwangerschappen ook teveel vruchtwater gehad. Geen diabeters, gewoon een aanleg ervoor. Mocht zij ooit voor een derde gegaan zijn, dan had ze waarschijnlijk weer te veel vruchtwater gehad omdat dat bij haar een aanleg is. Verder twee gezonde kinderen op de wereld gezet.
Het is echter zo, dat je dan in een protocol valt. En daar moet de verloskundige zich aan houden. Zeker als je elke keer een verloskundige in opleiding spreekt, zij houden zich nog zo veel aan alle regeltjes vast omdat ze nog niet genoeg praktijkervaring hebben om te relativeren. Misschien dat dit besef je helpt om hun reacties wat af te zwakken en te bedenken dat het niet aan jou ligt, maar gewoon puur wat er op 'papier' staat in jouw situatie. Ik val ook onder een protocol, maar dan het protocol met kleine kindjes. Onze eerste zoon was lichter en kleiner dan gedacht met de geboorte - dat was een verrassing. Geen reden voor, ik ben zelf ook klein en was zelf ook geen grote baby. Met de tweede zwangerschap ben ik daardoor meer in de gaten gehouden (meer groeiecho's) en nu met de derde ook weer. Mijn verloskundigen kennen mij ondertussen en weten dat het bij mij geen andere reden heeft dan dat ik ook klein ben en kleine baby's nu eenmaal in onze familielijn zitten. Ze moeten mij echter wel verplicht af en toe adviezen geven (want: protocol), maar laten mij daar altijd heel vrij in qua reactie en weten ook wel dat het bij mij verder allemaal geen ernstige redenen heeft.
Gemiddelden zou ik me echt niet op blindstaren! Ieder kind ontwikkelt zich naar zijn of haar eigen curve. Het zou toch wat zijn als alle kinderen binnen het gemiddelde zouden vallen... Mijn kinderen vallen buiten het gemiddelde omdat ze zo klein zijn, maar ontwikkelen zich er niet minder door. Het is echter zo, dat die gemiddelden de extreme afwijkingen eruit halen, dus mocht er echt een ernstige afwijking zijn in groei dan weten ze wanneer ze echt in moeten grijpen. In de meeste gevallen is er niets aan de hand, maar met baby's willen ze natuurlijk wel het zekere voor het onzekere nemen en er op tijd bij zijn. Als jouw kindje net boven het gemiddelde zit en dit vergelijkbaar is met je eerste dochter, lijkt mij er niks aan de hand te zijn 😉