Te veel vruchtwater

Nou dat gevoel heb ik sowieso idd dat ik onnodig bang wordt gemaakt!! Gisteren 29 weken weer de controle gehad teveel vruchtwater baby te groot. We zagen de baby slikken op de echo. En de maag en nieren hebben inhoud dus de baby kan slikken en plassen. İk moet voor nu onder behandeling blijven bij de gynacoloog. Vrijdag belt ze me of ik de suikertest wil doen. Zo niet kunnen ze in het ziekenhuis een 4 puntsdagcurve doen. En met 31 weken weer een echo.

Zou het heel fijn vinden als je me op de hoogte houdt dankjewel???

hoi hoi, beter laat dan nooit ;-)

Mijn glucose was in orde, op de groeiecho was te zien dat de kleine inderdaad wat groter dan gemiddeld is.

Vooral zijn buik was groter, baby heeft lekker van het vruchtwater gedronken (dat in overvloed aanwezig is) dus dat z'n buikje wat boller is is niet zo verwonderlijk.
Zijn hoofd is ook wat groter, hij loopt qua groei ongeveer een week voor op schema. Mijn eerste kind was zoals gezegd ook aan de flinke kant, maar inmiddels een lange slanke hunk dus ik maak me totaal geen zorgen. Hij is er per slot van rekening ook gewoon doorheen gekomen. Wel met alle hulp die maar mogelijik is, maar hij paste uiteindelijk dus wel gewoon door het geboortekanaal.

Leuk extra'tje: we konden al haar op zijn hoofdje zien!

Gisteren vroeg de verloskundige hoe ik uitkijk naar de bevalling en ik merkte dat ik me er oprecht niet druk om kan maken. Het is toch niet alsof je invloed hebt op hoe groot je baby zal zijn als je gaat bevallen. 

Wat de glucosetest zelf betreft: het was vooral vervelend dat je dus NIET MAG ETEN. Ik merkte dat ik best een aantal keer naar mijn tas reikte en dan bedacht oh nee ik mag niks te eten pakken.
Het drankje was kleurloos en heel zoet, smaakte naar dextro energy. Het advies was: niet nadenken, niet gaan proeven, gewoon doordrinken... Dat lukte prima. Ik zou t niet in huis halen voor de lekker maar ik hoefde zeker niet te spugen.

Als je een glucosetest moet doen zou ik wel adviseren zo vroeg mogelijk in de ochtend te gaan want dan hoef je niet de hele dag honger te hebben. Ik merkte dat ik in de loop van die 2 uur wachten na inname van het zoete drankje wel wat licht in mijn hoofd werd en een beetje misselijk van de honger. Maar het over het geheel genomen echt  niet zo'n ramp.

Een nicht van mij heeft bij beide zwangerschappen ook teveel vruchtwater gehad. Geen diabeters, gewoon een aanleg ervoor. Mocht zij ooit voor een derde gegaan zijn, dan had ze waarschijnlijk weer te veel vruchtwater gehad omdat dat bij haar een aanleg is. Verder twee gezonde kinderen op de wereld gezet.
Het is echter zo, dat je dan in een protocol valt. En daar moet de verloskundige zich aan houden. Zeker als je elke keer een verloskundige in opleiding spreekt, zij houden zich nog zo veel aan alle regeltjes vast omdat ze nog niet genoeg praktijkervaring hebben om te relativeren. Misschien dat dit besef je helpt om hun reacties wat af te zwakken en te bedenken dat het niet aan jou ligt, maar gewoon puur wat er op 'papier' staat in jouw situatie. Ik val ook onder een protocol, maar dan het protocol met kleine kindjes. Onze eerste zoon was lichter en kleiner dan gedacht met de geboorte - dat was een verrassing. Geen reden voor, ik ben zelf ook klein en was zelf ook geen grote baby. Met de tweede zwangerschap ben ik daardoor meer in de gaten gehouden (meer groeiecho's) en nu met de derde ook weer. Mijn verloskundigen kennen mij ondertussen en weten dat het bij mij geen andere reden heeft dan dat ik ook klein ben en kleine baby's nu eenmaal in onze familielijn zitten. Ze moeten mij echter wel verplicht af en toe adviezen geven (want: protocol), maar laten mij daar altijd heel vrij in qua reactie en weten ook wel dat het bij mij verder allemaal geen ernstige redenen heeft.
Gemiddelden zou ik me echt niet op blindstaren! Ieder kind ontwikkelt zich naar zijn of haar eigen curve. Het zou toch wat zijn als alle kinderen binnen het gemiddelde zouden vallen... Mijn kinderen vallen buiten het gemiddelde omdat ze zo klein zijn, maar ontwikkelen zich er niet minder door. Het is echter zo, dat die gemiddelden de extreme afwijkingen eruit halen, dus mocht er echt een ernstige afwijking zijn in groei dan weten ze wanneer ze echt in moeten grijpen. In de meeste gevallen is er niets aan de hand, maar met baby's willen ze natuurlijk wel het zekere voor het onzekere nemen en er op tijd bij zijn. Als jouw kindje net boven het gemiddelde zit en dit vergelijkbaar is met je eerste dochter, lijkt mij er niks aan de hand te zijn ;)

Wat fijn dat je goed nieuws hebt gekregen.

Zo herkenbaar wat je zegt idd de gynacoloog in opleiding ging er heel anders mee om. Gisteren 31 weken dit keer had ik de klinische verloskundige. De vorige keer 34 kwadraat vruchtwater 1500 kg. zij meette 31,5 vruchtwater 1800 kg met 2 weken 300gram is hartstikke normaal. Ook zei ze dat veel vruchtwater als een vergrootglas werkt en de baby groter laat zien. Dit was wel een hele opheldering. De baby zit gewoon binnen de curve ook de buik benen zijn gemeten alles binnen de curve. Ze zei ook heel eerlijk dat de schatting van het gewicht vaak niet betrouwbaar is. Dinsdag ga ik nuchter en eind van de middag bloedprikken. Daarna weten ze of het wel of geen diabetes is. Op basis daarvan gaan ze verder kijken. Over 2 weken met 33 weken mag ik dan weer. Ik ga ervan uit dat mijn bevalling medisch blijft al komt eruit dat ik geen diabetes heb. Gewoon ivm het vruchtwater dat te veel is. Heb nu dus ook een extra goed gevoel eigenlijk want 2 weken erna zit de baby ineens wel binnen de curve.

Morgen ben ik 38 weken en heb elke afspraak de opmerking gehad "Grote plens vruchtwater!" "Je hebt wel veel vruchtwater" Maar volgens de metingen was er niks aan de hand.
Baby meette "onder het gemiddelde" bij 23 weken waardoor ik naar het ziekenhuis moest om de 10 dagen voor controle. De metingen bleven iedere keer heen en weer gaan, ook hadden ze gigantisch veel moeite met mijn kleine te meten want hij was al aan het indalen sinds 23 weken.
Vorige week vrijdag verloskundige afspraak bij eigen praktijk en weer de opmerking over veel vruchtwater en volgens haar was mijn kleine niet ingedaald maar met hoofdje naar boven?! Ik zat haar letterlijk alleen verbaasd aan te kijken! Alle echo's sinds 23 weken lag meneer met zijn hoofdje naar beneden en werd er gezegd dat hij aan het indalen was en nu opeens niet?! En te veel vruchtwater geen idee? 
Na helemaal gestresst te zijn door nachtelijke oefenweeen (Werd 's nachts een tripje naar het ziekenhuis gelukkig alles goed en gerustgesteld.), onzekerheid over de groei en ligging, een afspraak die verkeerd ingepland was dus verzet, had ik een afspraak met een dokter die 30+ jaar ervaring heeft!
En ja hoor die meet alles hopatee gemakkelijk op en heb te veel vruchtwater maar de kleine groeit perfect en heeft een prima gewicht.
Die dokter was pissig dat hij de gene is die met 37 weken erachterkomt dat ik waarscheinlijk zwangerschapssuiker heb.. Mijn oma heeft diabetes gekregen na haar zwangerschap dus had me al gewaarschuwd. Maar nu blijkt het te laat om er iets aan te doen.. Tja op mijn dieet letten.
(Had ook nog veel onduidelijkheid of ik nou een medische stempel had gekregen of niet. Bleek dus wel medisch te zijn waar mijn eigen verloskundige praktijk niks vanaf wist. Ook konden hun geen enkele controle uit het ziekenhuis in mijn dossier terug vinden. Zelfs ik kon amper informatie in mijn dossier terugvinden!)
Volgende zwangerschap trek ik mijn stoute schoenen aan en bel ik gewoon die kant op om duidelijkheid te krijgen. Als de dokter voor mijn neus die de echo's doet niet eens eerlijk is dat ze de metingen niet goed kunnen doen en mijn vragen niet eens beantwoord zoek ik zelf wel iemand die dat kan! Heb zo vaak gevraagd wat is het gewicht dan als hij niet gemiddeld groeit en dan niet eens antwoord geven bah! 
Gelukkig is alles goed met mijn kleine en ben ik letterlijk bang gemaakt voor geen enkele reden! 

Jeetje wat onprofessioneel allemaal zeg!!! Gelukkig ben je nu gerustgesteld fijn is dat he.

De volgende keer weet ik het ook wel hoor. Echt geen verloskundige in Deventer meer. Ze doen zelf de echos niet. Alleen voelen hartje luisteren wegen etc. En voor de echos moet je na een echocentrum

Nazzzz, Nou ik kom dus ook uit Deventer! 1 kennis van me heeft expres een verloskundige uitgekozen die wel de echo's doen. Moet nu toch telkens naar het ziekenhuis hiervoor moest ik naar het ziekenhuis en de verloskundige van mijn eigen praktijk. 

Hoihoi!
Zal allemaal wel loslopen hoor..
Bij mij beiden zwangerschappwn te veel vruchtwater. Mijn 1e was 7 pond. Dus heel netjes. Mijn 2e liep 2 weken voor wbt groei en ik moest 2x een suikertest doen. Geen diabetes. Ze was bij de geboorte 8.5 pond en groeit nog steeds op de bovenlijn. 2 gezonde kids en ik ook 2x goed hersteld. Bij de 2e wel pijnstilling en knip gehad omdat ze door haar grootte niet goed door mn bekken paste en ik vrijlang persweeen tegen moest houden omdat ik nog niet voldoende ontsluiting had. Maar ik kijk alsnog positief terug op de bevalling!

Succes!

Terug
Bovenaan