Tegen beter weten in....

Ja, ik volg die discussie een beetje.

Ik was zelf echt gemotiveerd om lang bv te geven. Helaas, ik kreeg pre-eclampsie en na de bevalling HELLP en de daarbij behorende medicatie. Mijn dochter mocht daarom de eerste 3 dagen niet aan de borst. De belangrijkste leertijd hebben we dus samen gemist. Het happen bleef daarna moeilijk, ik kreeg het niet voor mekaar om haar zelf aan te leggen. Zonder hulp kon ik het niet. Bovendien had ik een moeilijke start met de pre-eclampsie en HELLP en had ik zelf alle energie nodig om te herstellen.

Toen ik na 4 weken om de 2.5 uur voeden zelf helemaal op was en hele pijnlijke tepels had, heb ik de beslissing genomen te stoppen. Ik vond het een zware beslissing. Rationeel was het prima, maar emotioneel vond ik het heel moeilijk.  
Gelukkig  vond mijn dochter de fv prima en ik merkte  eindelijk dat ik een beetje ging opknappen. Het was achteraf de  beste beslissing die ik genomen heb. Het heeft nog lang geduurd voor ik om me heen weer hoorde dat ik er een beetje beter uit ging zien. Ik ben lang een 'lijk' geweest om te zien.  Ik hoor nu pas dat diverse mensen zich zorgen om me hebben gemaakt of ik het allemaal wel trok. Het woord pnd werd zelfs genoemd maar dat was het niet. Ik was gewoon doodop.  

groetjes, Diane      

Hoi,

Bij mij wilde de borstvoeding helemaal niet. Het kwam gewoon niet op gang. Ik heb het wel heel erg jammer gevonden, maar Jamie doet het ook heel goed op de flesvoeding, dus ik maak me er niet druk om.

Ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet weten. Ik veroordeel dan ook niemand.

Groetjes Natasja mv Jamie

Zie je wel, normaal je verhaal vertellen kan dus WEL zonder dat er meteen een voor- en tegen- kamp ontstaat. Zou dat komen omdat we elkaar beter kennen? (voor zover je het 'kennen' kan noemen?)
Mensen: vertel verder!

Hoi Annet,
Ik heb de eerste paar berichtjes gelezen en dacht ik lees wel verder als ik tijd heb... Ik vond het eerste bericht al best wel aanvallend overkomen... Ik geef nu ruim 8 maanden bv en het gaat heel goed... Ik heb op 1 kloofje een een beetje stuwing na nergens last van gehad dus dan wil denk ik iedereen wel bv geven... Ik heb het denk ik ook zo lang vol gehouden omdat ik in de ziektewet zit vanwege BI en daarom niet heb hoeven kolven op mijn werk... Kortom wat de bv betreft heb ik gewoon enorme mazzel gehad!!!
Ik snap ook heel goed dat mensen er voor kiezen om het niet te doen, want het is soms best wel een belasting vind ik... En iedereen moet het zelf weten toch??? Kinderen worden net zo goed groot op kunstvoeding hoor!!!! Ik zou ook niet koste wat het kost doorgaan met bv, het moet wel leuk blijven zowel voor jezelf en je kind als voor je omgeving!!!
Liefs,
Mar

Hoi Annet,

Ik ben wegens omstandigheden bij de oudste nooit begonnen met bv (veel aankomende sterfgevallen in de familie en vriendengroep) Daar heb ik altijd spijt van gehad. Ik had het graag willen geven. Maar gelukkig kon ik bij Milan wel bv geven en heb dit dan ook geprobeert. Alleen moest ik ook hier noodgedwongen mee stoppen omdat de medicatie die ik tijdens de bevalling had gekregen nu pas zijn nawerking ging doen. Dus veel tepelkloven, antibiotica in de voeding dus Milan suffig..... enz....enz....
Ben wel blij dat ik Milan heb mogen en kunnen voeden, maar ik had ook het allerliefst tot 6 maanden oud willen geven. Maar ach flesvoeding heeft ook zo zijn voordelen. Je weet wat je kindje krijgt en je hebt vaste tijden ook niet echt onbelangrijk..........

Jolanda

Hallo,

Voordat ik zwanger werd moest ik er niet aan denken om BV te gaan
geven.Aan mijn lijf geen polonaise.Al dat gedoe met stuwing ,
tepelkloven en het gedoe met zoogkompressen i.v.m het
toeschietreflex.Ik zag het voor mij zelf niet zo zitten om er mee te
beginnen.Met KV worden ze ook wel groot.

Tot ik na heel lang dokteren via eiceldonatie toch zwanger ben
geworden.Ik wilde heel graag het beste voor mijn kind en voor mijzelf.

Toen zoë geboren was,bleek ze wat bloedarmoede te hebben waardoor ze
moeite had om goed aan mijn borst te drinken.Na 4 weken aanmodderen;
voeden,kolven,gekolfde melk geven en weer opnieuw voeden en kolven
bleek dat ze na een half uur maar 10 cc borstvoeding kreeg.Ik was
heftig teleurgesteld dat ik mijn dochter geen borstvoeding kon geven,en
heb tranen met tuiten gehuild.Ik had zo ´n heftige reaktie nooit van
mezelf verwacht.

Vanaf de eerste dag ben ik nu een fulltime kolver en het bevalt me
prima.Hoewel ik nu af en toe wel eens denk dat het een stuk makkelijker
zal zijn om niet altijd met je kolfapparaat op stap te hoeven om op de
vreemdste plekken te gaan kolven.Zoë is nu bijna 6 maand en ik ben blij
dat ik haar toch op deze manier borstvoeding heb kunnen geven.

Dianka

hoi!
ik heb de discussie waar je het over hebt niet gelezen. Ik geloof ook dat borstvoeding niet mogelijk is bij 2%. Wat jij beschrijft wordt namelijk niet meegerekend, ik denk dat ze het echt hebben over de gevallen waarbij het vanaf de eerste minuut niet lukt.
Ik heb enorm veel respect voor moeders die geen bv meer geven; ik ben bij Lior ook gestopt na 3 en een halve maand. Nu geef ik al ruim 5 en een halve maand bv en ben nog lang niet van plan te stoppen, terwijl ik dat echt nooit vantevoren verwacht had! Ik heb ontzettend veel elende gehad deze keer. Zulke erge kloven dat ik dacht dat mijn tepels eraf zouden vallen, antibiotica creme en dan ook nog vreselijke krampjes bij Milo. Achteraf snap ik nog steeds niet dat ik het niet heb opgegeven maar ik geniet er echt van! De situatie is er hier echt naar, in NL heb ik het dus vorig jaar veel eerder opgegeven. Het ligt ook aan het kind zelf, Lior kwam zo vaak voor voeding en Milo doet het keurig! Ok, hij komt vaker dan het gemiddelde flessenkind, maar in ieder geval met regelmaat, en dat kon ik van Lior niet zeggen.
Trouwens; dacht ik even dat borstvoeding lekker goedkoop was?!! Compressen zijn niet aan te slepen en heb 150 euro betaald voor een automatische (enkelvoudige!) avent borstkolf!!
Ik zeg nogmaals: respect voor iedereen omdat ik eigenlijk nooit heel erg geloofd heb in de meerwaarde van bv (hoewel Milo wel de waterpokken is ontsprongen op de creche en heb gehoord dat dat door de bv komt). Ik geloof dat de flesvoeding van tegenwoordig erg goed is. Ik doe het puur en alleen omdat ik ervan geniet en het erg makkelijk vind. Enneuh... over de prijs van de flesvoeding: behalve het feit dat ik veel geld uitgeef aan kolf en compressen, moet ik waarschijnlijk over een paar jaar mijn borsten laten liften, hahaha!
liefs Stephanie

Terug
Bovenaan