Terug naar Nederland! Naar een nieuwe school of naar de vorige school..

Hoi, hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Wij komen terug vanuit het buitenland na daar 1,5 jaar te hebben gewoond. Nu kunnen wij helaas niet terug naar onze vorige woonplaats en komen wij 20 km verder te wonen. Ons 9 jarige dochtertje is al aardig gewend hier. Toch heeft ze altijd haar vorige school en haar vriendinnetjes erg gemist. Ze heeft dan ook nog veel contact met ze via videobellen. Nu zit ik met een dilemma. Ik zou haar heel graag naar haar vorige school laten gaan. Lekker vertrouwd en al vriendinnetjes om mee te spelen. Zo maak ik de overgang voor haar makkelijker. Maar het probleem is wel dat spelen wat moeilijker wordt. Ze komt straks ook op de leeftijd om zelfstandig naar vriendinnetjes te fietsen en dat kan dan niet. Haar sociale leven zal zich daar afspelen en niet in onze nieuwe woonplaats. Ook zijn de km die we elke dag moeten afleggen een punt. Praktisch is het niet. Maar ik weet dat zij het zo fijn zou vinden om terug te komen op haar vorige school. Wat is volgens jullie het beste? Door de zure appel heen bijten en haar toch naar een nieuwe school laten gaan of haar een rustige overgang laten hebben op haar oude school?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.
 
Ver van school wonen heeft inderdaad nadelen…
Maar wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen…
Onze kinderen hebben eerst in onze woonplaats op school gezeten… was niks dan ellende… Zitten nu 13 km verder op school… Spijt als haren op ons hoofd dat we ze daar niet gelijk op school gedaan hebben… Ze zitten allebei nog op de basisschool… Het is soms even puzzelen met het spelen bij vriendjes en vriendinnetjes… Met de kinderen (11 en 8) duidelijk afgesproken dat spelen alleen op woensdagmiddag is. En zo hopen we het ook te doen met de kinderen die nog niet op school zitten… De ervaring leert zelfs dat ouders ook wel spontaan aanbieden de kinderen thuis te brengen, of halverwege afspreken op een parkeerplaats…
Het plezier dat kinderen op school kunnen hebben, is zo belangrijk. Ze zitten een lange periode op school… En uit ervaring weet ik helaas dat een vervelende (basis)school periode je je leven blijft achtervolgen…

Doe wat je hart je ingeeft… En houd het welzijn van je dochter voorop…
 
Ik zou het zelf echt een mega opgave vinden om de komende 3 (?) jaar dagelijks op en neer te rijden. En dat dus echt elke dag. Nu weet ik niet of jullie beide werken, dat is qua puntje ‘vervoer’ wel een verschil. Maar ik zou mijn kind op de plaatselijke basisschool doen. Is het komend schooljaar echt een drama, wellicht dat ik er dan over na zou gaan denken.
Dat ze afgelopen 1,5 jaar in het buitenland dr vriendinnetjes heeft gemist vind ik nog niet zo raar. Maar wie weet aard ze prima op een nieuwe Nederlandse basisschool.
 
Ik zou als het enigszins haalbaar is, haar terugdoen op die oude basisschool. Gewoon om cultuur schokken zo beperkt mogelijk te houden.
Ben zelf in mijn jeugd een paar keer verhuisd, (binnen Nederland) en wat op de ene school normaal is wordt je op de andere school mee gepest en andersom.
Ik weet natuurlijk niet hoe makkelijk jullie dochter zich aanpast, voor mij was dat in ieder geval best moeilijk.
 
20km is in mijn optiek echt te ver. Kies een basisschool in de buurt. Ze maakt echt wel weer nieuwe vrienden op haar nieuwe school.
Dank je wel! Ik denk dat ze ook zeker weer snel nieuwe vriendinnen maakt. Maar ze heeft hier ook al eens moeten wisselen van school dus ik vind het allemaal best pottig voor haar. Waarschijnlijk kan ik weer bij mijn oude werkgever terecht in dezelfde plaats als haar vorige school. Dus dat maakt het alweer wat makkelijker.
 
Ik zou als het enigszins haalbaar is, haar terugdoen op die oude basisschool. Gewoon om cultuur schokken zo beperkt mogelijk te houden.
Ben zelf in mijn jeugd een paar keer verhuisd, (binnen Nederland) en wat op de ene school normaal is wordt je op de andere school mee gepest en andersom.
Ik weet natuurlijk niet hoe makkelijk jullie dochter zich aanpast, voor mij was dat in ieder geval best moeilijk.
Bedankt voor je reactie. Ik ben vroeger ook veel verhuisd en elk kind reageert er anders op inderdaad. Wij zitten er sterk over na te denken om haar idd naar haar vorige school te laten gaan. Zodat vooral de eerste tijd het makkelijker voor haar zal zijn. Nu ik waarschijnlijk ook daar weer in dezelfde plaats zal komen te werken wordt het voor mij ook wat makkelijker.
 
Ik zou het zelf echt een mega opgave vinden om de komende 3 (?) jaar dagelijks op en neer te rijden. En dat dus echt elke dag. Nu weet ik niet of jullie beide werken, dat is qua puntje ‘vervoer’ wel een verschil. Maar ik zou mijn kind op de plaatselijke basisschool doen. Is het komend schooljaar echt een drama, wellicht dat ik er dan over na zou gaan denken.
Dat ze afgelopen 1,5 jaar in het buitenland dr vriendinnetjes heeft gemist vind ik nog niet zo raar. Maar wie weet aard ze prima op een nieuwe Nederlandse basisschool.
Dank je wel. Het is idd niet niks heen en weer. En zit ook met het sociale aspect. Ik zal waarschijnlijk weer bij mijn vorige werkgever in dezelfde plaats komen te werken. Wat al heel erg scheelt want ik moet er dan toch heen. Misschien helpt het als ik haar op een hobby of sport doe die in onze nieuwe woonplaats. Dan ontmoet ze ook nieuwe kinderen.
 
Terug
Bovenaan