Thuis bevallen - begane grond verplicht?

Hallo,
Gisteren was ik bij de verloskundige en die vertelde me dat ik bij de thuisbevalling beneden moet bevallen. Dit ivm een nieuw protocol van ambulancepersoneel dat ze geen mensen van de trap mogen tillen. Voor de zekerheid moet ik dus op de begane grond bevallen. Ik vind dit de charme van de thuisbevalling wegnemen en heb er geen goed gevoel over. Op internet kan ik alleen vinden dat het hier gaat om grote mensen (BMI groter dan 35), maar hier kom ik niet aan. Hebben jullie hier ervaring mee?

hallo barbara,

Ik zit eigenlijk met precies dezelfde vraag. Wij wonen nl in een huis dat bestaat uit 4 verdiepingen. Ik wil zelf heel graag op de 2e verdieping bevallen (daar is ook de douche etc) anders moet ik in de keuken bevallen en daar hebben we een grote schuifdeur met alleen vitrage ervoor. Dat zie ik dus ook niet echt zitten. Gister las ik hier pas iets over dus ik zal mijn verloskundige ook snel vragen hoe het nu precies zit.

groetjes jolien

Mij is het nooit verteld en ik heb 3 kinderen gekregen. Nu zijn de eerste en laatste uiteindelijk wel in het ziekenhuis geboren maar nummer twee gewoon thuis, twee trappen van de begane grond af. De VK heeft gewoon de bevalling gedaan. Ik vermoed dat het dus ook erg ligt aan je VK en hoe sterk die aan de regels vasthoudt. Die van jou dus helaas wel.

Ik zou het ook niet zien zitten op de begane grond te bevallen overigens. Dan zou dat in ons geval achter de voordeur moeten of in het ketelhok omdat we een soort drive-in woning hebben en de echte begane grond weinig voorstelt. Er is niet eens warm water op die verdieping....dat was ook zo'n eis, stel je voor dat je met een emmertje water zou moeten slepen (in dit geval van mijn kraamzorgbureau).

Succes, ik hoop dat het alsnog gaat lukken!

Hi,

Ik hoor hier op het forum wel vaker over bevallen op de begane grond. Ik ben beide keren in het ziekenhuis bevallen (op medische indicatie), dus had dat probleem niet, maar de vk heeft het er ook nooit over gehad hier.

Misschien verschilt het per praktijk? Ik kan me voorstellen dat je niet echt behoefte hebt om op de begane grond te bevallen.
Trouwens: hoe moet dat met mensen die op 3 hoog in een appartement wonen? Moeten die de beneden buren vragen of ze daar mogen bevallen? Ik vind het in ieder geval een vreemde eis.

Behalve de intimiteit die weg is, je moet je halve huis verbouwen, want er moet ook een bed beneden zijn en zo. En weeën opvangen in de badkamer (die vaak toch boven is) is ook moeilijker omdat je dan steeds de trap op en af moet.

Gr. Tamara.

Hey,

Dit is regio gebonden.
Bij ons (zoetermeer) mag je tot je persweeën boven blijven, dan moet je naar beneden.
Mensen met overgewicht mogen niet eens thuis bevallen ivm extra complicaties. Dit gebeurt altijd op medische indicatie in het ziekenhuis!!

Groetjes Sonja
40w + 3d

Hallo meiden,
dank voor jullie reacties..! Ik heb het er ook met m'n vriend over gehad en we vinden de charme van de thuisbevalling helemaal verloren gaan. Ik zie het ook nog niet echt goed voor me; vanaf week 35 zo'n bed in de woonkamer ofzo? Sonja, heb jij dan inderdaad al zo lang een bed beneden staan of ga je in het ziekenhuis bevallen?

Ik vraag het in ieder geval nog wel na bij de VK, ze zei dat ze me niet kon verplichten maar om haar nu op het moment supreme voor het blok te zetten... Overigens heb ik een bmi van 20.3 en weeg ik nu 57 kilo (16 weken). Ik verwacht niet echt dat ik straks als "overgewicht" naar het ziekenhuis moet...

groetjes, Barbara

Hallo meiden,
dank voor jullie reacties..! Ik heb het er ook met m'n vriend over gehad en we vinden de charme van de thuisbevalling helemaal verloren gaan. Ik zie het ook nog niet echt goed voor me; vanaf week 35 zo'n bed in de woonkamer ofzo? Sonja, heb jij dan inderdaad al zo lang een bed beneden staan of ga je in het ziekenhuis bevallen?

Ik vraag het in ieder geval nog wel na bij de VK, ze zei dat ze me niet kon verplichten maar om haar nu op het moment supreme voor het blok te zetten... Overigens heb ik een bmi van 20.3 en weeg ik nu 57 kilo (16 weken). Ik verwacht niet echt dat ik straks als "overgewicht" naar het ziekenhuis moet...

groetjes, Barbara

Die regel bestond zogenaamd al toen ik van onze eerste beviel, niet bij mijn verloskundige overigens en ik woonde in een flat drie hoog zonder lift.... En hoorde dit verhaal toen ook regelmatig op het forum.
Het zijn vooral vk's die hun praktijk enigzins te vol laden om vervolgens een hoop zwangeren aan het ziekenhuis af te schepen. Je kan toch ook moeilijk iemand iemand verplichten een hartaanval of hersenbloeding op de begane grond te hebben? bottenbrekerij en alle andere ongein die je boven kan hebben, daar nog buiten gelaten. Nee hoor meneer we laten u daar liggen we mogen u de trap niet af tillen... Paramedischpersoneel heeft allerlei middelen om jou van de trap naar beneden te krijgen als het nodig is. Meestal kan je zelf lopen met wat steun en als je dan al per brancard moet dan is dat omdat je horizontaal moet blijven en in zo'n geval komt de brandweer om je via het raam naar buiten te krijgen. Is een vriendin van mij overkomen. Dat gaat ook dan redelijk discreet. Om 2 uur 'snachts liep bij haar in ieder geval niet de hele straat uit...
Ik heb het hier laatst een keer met mijn nicht en ook nog een zeer goede vriendin die beide vk's zijn in Nederland over gehad. Het zijn de verloskundigen die moeilijk doen in deze gevallen om de werkdruk te verlagen. Ze hebben dan vaak gewoon teveel zwangeren in hun praktijk. En het is ook zo dat hun werkdruk te hoog is!
Maar als jij boven bij de wasmachine opeens persdrang ktijgt of op de wc of in bad dan zal het daar maar moeten kunnen gebeuren, als het kindje dan inderdaad daar geboren wordt, dat kan. Er kan wel worden verplicht dat je kraambed op maximaal de eerste verdieping ligt.
En als je aan het bevallen bent. Dan ben je echt niet de hele tijd in je slaapkamer, de meeste vrouwen die macheren de hele tijd voor het huis. Van zolder tot kelder plekjes zoeken om de weeën op te vangen. Geloof me je moet er niet aan denken om gezellig de hele tijd op je rug in bed te liggen. En liggend op je rug bevallen is ook iets wat gyneacologen en verloskundigen hebben bedacht zodat zij het wat beter kunnen zien. Misschien beval je wel beneden in de woonkamer omdat het koffietafeltje zo'n heerlijke plek is om weeën op te vangen. Vraag desnoods of je vk een baarkruk meeneemt. Die beviel mij prima op de gang boven aan de trap...

Terug
Bovenaan