Thuis bevallen - begane grond verplicht?

Het heeft niet alleen met je BMI te maken
ze kijken ook naar je gewicht en omvang

en aan de hand van jou gewicht mag de verloskundige dit eisen. Dit is voor je eigen veiligheid. het is niet heel relaxt ,

maar als jij zeker weet dat je hier lang niet aan komt en je gewoon normaal boven kan bevallen kan je voor jezelf opkomen en aangeven dat dit onzin is , je kan bij je huisarts laten controleren of je met gewicht , BMI etc, gewoon boven mag bevallen dit kan je dan mee nemen naar je verloskundige.
he tis natuurlijk hele grote onzin dat als je normaal postuur heb je beneden moet bevallen. en dan zal ik dit gewoon lekker aangeven dat het op jou manier gaat , het is jou lichaam , jou bevalling
mochten zei moeilijk doen raad ik aan een andere verloskundige te raadplegen .

mocht de huisarts ook rustig laten weten dat het voor jou toch mischien verstandig is om beneden te bevallen , of heb je zelf het gevoel straks laten ze me mischien boven liggen omdat ik toch mischien ietsje meer omvang heb . en je vind het niet meer leuk om thuis te bevallen .

kan je gewoon alles nog eens doorlezen ook over een ziekenhuis bevalling . ik weet alleen niet of dit een doorverwijzing wordt en daardoor vergoed wordt dat moet je ook even navragen bij de verloskundige . ik geloof als je als vrouw boven de 100kg uitkomt wordt het een medische indicatie en wordt het vergoed. en beter voor jezelf en de baby omdat er eerder complicaties kunnen omstaan. kunnen he , dat wil niet zeggen dat het ook zo is.

ik hoop dat je wat aan deze informatie heb
maar als je gewoon een normaal postuur heb zoals ik van jou begrijp
geloof ik niet dat jij je druk hoeft te maken hoor

groetjes

Geweldig goede reacties op dit item. Zeer parmantig en bewust van de eigen rechten.
BRAVO dames.

Het rapport van de Stuurgroep, Zwangerschap en Geboorte stelt expliciet dat alle begeleiders in de toekomst de focus moeten hebben op de belangen en behoeften van vrouwen. Dat is goed nieuws, waar jullie allemaal nu al garen mee kunnen spinnen. Praat met de eigen verloskundige over wat jij daar onder verstaat. Dat helpt om meer begrip te kweken voor eigen keuzes van vrouwen. Lukt het je niet je verloskundige daarin mee te krijgen, neem dat contact op met de KNOV de beroepsorganisatie van verloskundigen en omschrijf je probleem kort. Zij hebben ook behoefte aan het perspectief van jullie vrouwen in relatie met jullie belangen en behoeften, www.knov.nl, info@knov.nl
Het onderwerp Thuis bevallen, begane grond verplicht?

Thuis bevallen in je vertrouwde (verdieping zonder of met lift maakt niet uit) is een dergelijke persoonlijke behoefte. Wie is de professional om daar aan te willen tornen. Wie is er de baas? Veel regels worden ingegeven door angst en regelzucht van professionals en er wordt nogal eens vergeten zaken te bezien vanuit het perspectief en de belangen en behoeften van jullie vrouwen. Door erover te praten komt er meer duidelijkheid. Dus aan de praat met je verloskundige.

Gegevens die je daarbij kunt gebruiken: het resultaat van navraag bij 5 ambulancediensten, verdeeld over Nederland in grote steden, oktober 2007, toen er ook op dit Forum vragen over werden gesteld en vrouwen ook toen zeer rake opmerkingen maakten over keuze vrijheid en over het recht van het zelf bepalen van de plaats van de bevalling.
5 ambulancediensten (grote steden verdeeld over het land) zijn door mijzelf ad random in Nederland telefonisch benaderd met de volgende vraag: wat is uw preventie/beleid/protocol/advies in geval er een ernstige HPP (ernstig bloedverlies van meer dan 1000 ml gemeten bloed (een liter) rond de geboorte van de placenta) optreedt bij een thuisbevalling op de eerste, tweede en derde etage (zonder lift) en liggend vervoer noodzakelijk is. Tijdens de relatief korte gesprekken zijn veel open vragen gesteld om in korte tijd veel informatie te vergaren. De antwoorden wijken niet veel van elkaar af.

Resultaten
Preventie; overleg bij twee diensten met Kring verloskundigen om de omstandigheden voor alle partijen zo gunstig mogelijk te houden.
Beleid; dragen vrouwen van de trap met stoeltje of brancard na stabilisatie.
Protocol: geen protocollen. Ambulance Zorg Nederland sloot een ARBO convenant ? zorg voor personeel ten aanzien van tillen en dragen. Denk even aan de zwaardere ( gewicht) hartpatiënt(e) die hoeft echt niet iedere nacht in haar/zijn halletje te slapen. Die vrouw of man wordt ook gewoon gedragen als het nodig is!
Gebruik hoogwerker: geen of zelden gebruik hoogwerker.
Advies: één dienst zond de gemaakte werkafspraken met verloskundigen. Daarin staat vermeldt hoe met extra zware vrouwen omgegaan ‘kan’ worden.
Houding ten aanzien van thuis bevallen: zijn unaniem voor behoud thuisbevalling en vrije keuze van vrouwen om thuis te bevallen.
Conclusie: complementaire hoogwaardige en adequate hulp, ondersteuning voor verloskundige (stabilisatie vrouw vóór vervoer) en gebruikers vriendelijk.

De praktijk
Bij stagnatie tijdens de uitdrijving (het persen) kan de vrouw de trap aflopen (zal minder voorkomen als meer vrouwen staand bevallen en rechtop blijven en bewegen tijdens het persen). Vooral wat zwaardere vrouwen hebben veel baat bij rechtop en buiten bed blijven tijdens de bevalling.
Bij een ernstige HPP(ernstig bloedverlies van meer dan een liter, gemeten), worden vrouwen vóór vervoer gestabiliseerd en vervolgens goed verzorgt en bewaakt naar beneden gedragen, met speciaal stoeltje of op de brancard. Daarna volgt vervoer naar een ziekenhuis. De zorg is persoonlijk en alleen gericht op ‘deze’ vrouw in ‘deze’ specifieke situatie. De verpleegkundigen interpreteren met de informatie van de verloskundige en de eigen ervaring en kennis wat juist is te doen in ‘deze’ situatie waar sprake is van veel bloedverlies, (meer dan een liter gemeten). Zorg op maat van hoge kwaliteit. Vervoer is geen spektakel en hoogwerkers komen er zelden aan te pas.
De risico’s voor ernstige bloedingen na de bevalling en een vastzittende placenta zijn laag bij spontane en vooral interventiearme bevallingen. Onderzoek wijst dit uit.

Dus open communiceren met je verloskundige over je behoeften. Daar is niets mis mee en helpt ook haar/hem beter zicht te geven op wat jullie willen. SUCCES!
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Hoi,

Ik heb twee kinderen gekregen en beide keren (ben vier wk geleden bevallen van de tweede) ben
ik gewoon boven in mijn eigen bed bevallen.
Ik woon in Regio Nijmegen.

Groetjes.

Hoi!

Ik wil hier ook graag op reageren. Beneden bevallen wordt steeds normaler in Nederland. Over het algemeen hebben verloskundigen dan meer ruimte om zich heen en is er altijd stromend water. Vanaf 37 weken zet je dan een bed in de kamer. Staat niet fraai maar dat went en is maar voor even. Daarbij is het voor kraamvisite gezelliger om beneden bij je aan bed te staan dan heb op de slaapkamer te ontvangen. Hoewel ik na de bevalling eigenlijk overdag niet op bed gelegen heb hoor! Het is daarbij inderdaad zo dat ambulancepersoneel geen personen die meer dan 100 kilo wegen naar beneden tillen en dat er een kans bestaat dat de brandweer gebeld moet worden. Dat wil je echt niet! En...als er een ambulance gebeld moet worden betekend dat dat er sprake is van een noodsituatie en iedere seconde telt dan. Waarom zou je dan risico nemen? Als je beneden ligt ben je veel sneller buiten. Wij hebben thuis (huis uit 1900) een zeer smalle trap met een rare hoek erin, dat lijkt me ook niet handig met een brancard. Allemaal redenen om lekker beneden te liggen! Mijn bed staat nu ook al klaar voor de tweede bevalling en moet zeggen dat ik soms nu al lekker overdag gebruik maak van deze 'sta in de weg'. Het geeft ook wel een beetje een kraamsfeer in huis.

Succes allemaal met de bevalling!!

Bevallen op de begane grond? Goh dat zal moeilijk gaan aangezien ik op de 3e etage woon van een flat...ik heb er nog niets over gehoord. Ik ben trouwens woonachtig in Eindhoven.

Terug
Bovenaan