thuis of in het ziekenhuis?

A

Anoniem

Guest
hallo meiden,
ik had een vraag over de bevalling.ik heb het altijd vanzelfsprekend gevonden dat ik thuis zou bevallen,als alles goed was.maar nu was eerst mn moeder over de zeik.ziekenhuis is veiliger,wat als er iets gebeurt.....en nu heb ik een boek over zwangerschap en in dat boek komt het woord thuisbevalllen niet eens voor!het is ziekenhuis voor..ziekenhuis na..en iedereen die ik het vraag is tijdens de weeen naar het ziekenhuis gegaan,daar bevallen en na een paar uur weer naar huis.is het dan tegenwoordig zo abnormaal om thuis te bevallen.het gaat toch vaak genoeg goed?ik wil liever lekker in mn eigen bed puffen,steunen en hijgen.maar ik begin nu wel te twijfelen.daarom vraag ik jullie om zowel goede als slechte ervaringen met thuisbevallen.
alvast bedankt!
groetjes kari

Hoi Kari,

ik had een boekje gekregen van CZ en daarin kwam eigenlijk de ziekenhuisbevalling niet voor.
Ik kan je helaas geen ervaringen vertellen over thuisbevallingen, omdat ik vanwege een medische indicatie al mijn bevallingen (3, waarvan één bij 18 weken zwangerschap)  in het ziekenhuis heb moeten doen.

Maar ik heb om mij heen hele positieve verhalen gehoord over thuisbevallingen. Ja het kan dat je alsnog in het ziekenhuis bevalt, maar als je eenmaal in je weeën zit en alles zit goed, dan wil je toch niet meer in een auto stappen? Dus overleg met je verloskundige en ga voor die thuisbevalling en negeer alle doemdenkingen van anderen.

Ik heb ooit ergens gelezen dat thuisbevallingen net zo veilig zijn als ziekenhuisevallingen, en soms wordt er in ziekenhuizen ook wel te snel gegrepen naar kunstverlossingen.

Miep

Hoi
ik heb 2 ziekenhuisbevallingen achter de rug. Bij allebei met een medische indicatie. Zelf vond ik het prettig in het ziekenhuis. BEn daar ook heel goed begeleid. Bij de laatste pas tijdens de bevalling overgenomen door de gynaecoloog. Was blij dat ik toen al in het ziekenhuis was. Wilde namelijk poliklinisch maar werd dus alsnog klinisch.

Je zou toch kunnen kiezen voor een poliklinische bevalling met je eigen verloskundige.
Verder moet je toch afwachten hoe het loopt want soms valt er niets te kiezen en moet je toch in het ziekenhuis bevallen.

Succes,
lies

Hallo,

Ik kan je alleen maar aanraden om bij twijfel te kiezen voor het ziekenhuis. Ik zal je vertellen waarom. Ik zat bij mijn eerste dochter op zwangerschapsgym. Daar wilden er 7 thuisbevallen, 2 in het ziekenhuis en 1moest er in het ziekenhuis bevallen.

Ik was er ook 1 van die thuis wilde bevallen. Lekker rustig dacht ik. Maar om een lang verhaal kort te maken zijn we met zijn 10 en allemaal in het ziekenhuis bevallen. De een om weer een hele andere reden dan de ander. Soms had het te maken met niet vorderende ontsluiting, een ander had een kind dat in het vruchtwater had gepoept en ga zo maar door.

Van alle mensen om je heen moet je maar eens vragen waar ze zijn bevallen en waarom. Ik denk dat de meeste mensen zullen beamen dat het ziekenhuis vooral veiliger is.

Ik praat niet over mensen met een tweede bevalling. Dat gaat meestal veel makkelijker en vlotter. Minder kans op een vacuumpomp bevalling. Bij mijn tweede bevalling durfde ik niet meer thuis te bevallen. Had zo'n pijn gehad en omdat het thuis was heb ik toen niks tegen de pijn gekregen. Ik ben toen eigenlijk op een vrij pijnloze manier in het ziekenhuis bevallen. Heb toen pethidine gekregen tegen de pijn. Ik heb nu met mijn verloskundige de afspraak dat ik het thuis wil gaan proberen maar onder de voorwaarde dat ik weer pethidine krijg. Hij heeft dit zwart op wit op mijn kaart gezet en nu durf ik het thuis wel aan.

Succes met je beslissing

Groeten Nova

hoi kari,
het is inderdaad zo dat volgens mij de meeste vrouwen in het ziekenhuis bevallen.
ik ben van mijn dochter thuis bevallen.
zij was drie weken te vroeg en 's nachts om 1 uur begonnen de weeen.
mijn man heeft om 5 uur nog de klossen onder het bed gezet en om 8 uur was de verloskundige er.
om half 10 is ze geboren,ik had niet eens het besef dat mijn kindje onderweg was,ik was heerlijk thuis samen met mijn man.
daarna onder mijn eigen douche en lekker nergens meer heen.
de verloskundige houdt je goed in de gaten en bij een slechts kleine twijfel rijd ze je al naar het ziekenhuis en daar staat de 1 st hulp voor je klaar.
mijn ervaring was super en ik ben nu 7 wk en 2 dg zwanger van de tweede  en ik hoop het in november weer zo mee te maken,maar volg zeker je eigen gevoel want die is het aller belangrijkste.
groetjes jook.

Hoi,

Ik ben bij de eerste ingeleid in het ziekenhuis en de 2e is thuis geboren. De derde weer ik het ziekenhuis en ik hoop dat ik nu thuis kan bevallen.  

De thuis bevalling ging best snel. Ik had het hele weekend al flink gerommel en zondag ochtend om 6 uur dacht ik, volgens mij zit er regelmaat in. Om 9 uur heb ik de vk gebeld, die kwam gelijk en ik had 4 cm. Vliezen gebroken dus gelijk 5. En om half 1 in de middag was ons kereltje er.   Hij was 9 pond. Best flink, maar met 10 minuten persen en geen hechtingen was ik erg blij.   Ik ben lekker verschoond en gewassen op bed en heb heerlijk was brood naar binnen zitten werken.   Ik had zooooo'n honger.  

Ik het ziekenhuis bij de eerste was ik helemaal kapot.   Om 8 smorgens was ik er en om 7 uur savond is ons meisje geboren.   Het was natuurlijk de eeste dus dat gaat moeilijker, maar mijn man moest naar huis savonds,   ik moest maar zien hoe ik dus alles even ging verwerken.   Zoveel pijn en zo moe....  

Ze hebben wel alles bij de hand, maar wie zegt dat het nodig hebt? En als je het toch nodig hebt, dan ziet je vk dat vrij snel hoor. Weeen in de auto is helemaal een vreselijke iets. Dat had ik bij de derde.   Ik moest worden ingeleid, maar het zette niet door. Dus ik mocht naar huis en de volgende dag zou ik er ook infuus bij krijgen zodat dan echt de weeen voor onsluiting zorgen.   Maar ja, ik had wel weeen toen ik de volgende dag ging. Als of ik door het dak van de auto vloog als er weer een kwam.   Echt vreselijk!!!!!!  
Dus ja, voor mij is het natuurlijk een thuis bevalling. Maar het kan allemaal heel anders lopen dat wel denken.    Iedereen kijkt er toch anders tegen aan.

Succes. Groetjes gerdientje  

hoi,

toevallig laatst op zwangerschapsyoga over gehad.
30 % van de zwangere vrouwen in nederland bevalt thuis.
het percentage lijkt laag, maar er zijn meer vrouwen die thuis willen bevallen. meestal zijn het medische redenen waarom ze als nog in het zh bevallen.
nederland is bekend om zijn thuisbevallingen en 1 van de weinige landen waar
de verloskundigen opgeleid worden voor het begeleiden van een thuis bevalling.

het belangrijkste is jij moet je prettig voelen!!!

tip van mij: meestal zijn er in de ziekenhuizen voorlichtingsavonden over bevallen. je verloskundige kan je aan adressen en datums helpen. ga er gewoon eens kijken op de verloskamer. (soms kan je zelfs een persoonlijke afspraak maken in het zh).
dan weet je hoe het er daar uit ziet en ze leggen uit, hoe een bevalling in het ziekenhuis begeleid wordt.

ga ook praten met je verloskundige, zei kan je wel vertellen bij welke kriteria's je naar het zh gestuurd wordt tijdens je bevalling.
hoe je naar het zh gaat, en hoe snel je vaak in het zh bent (reis tijd bedoel ik).
misschien kan je dan je twijfels achterlaten en een goede keuze maken.

ikzelf ben vorige keer in het zh bevallen. mijn zoontje had in het vruchtwater gepoept. mijn man is zelf met mij naar het zh gereden (ik mocht kiezen of ik een ambulance wilde, maar dat leek mij niet nodig). ik was met 15 minuten in het zh. en alles ging goed, het leek wel of de weeën voelde dat we onderweg waren. want die waren teon heel rustig en kwamen pas in het zh in volle hevigheid terug.
dankzij de voorlichtingsavond wist ik waar ik heen ging, en het personeel  was super vriendelijk. al met al een hele goede bevalling uiteindelijk en de volgende ochtend lekker naar huis.

nu ben ik 23 april uitgerekend, en ik ga toch weer voor een thuis bevalling. hoop het echt een keer mee te maken. zh is niet erg, is ook goed bevallen(hihi), maar het lijkt me thuis ook geweldig. lekker je eigen omgeving.

dus laat je goed voorlichten, luister niet naar alle zeurders. jij moet bevallen en jij moet je prettig vinden!!

succes met het maken van je keuze,

groetjes monique.

p.s. lang verhaal he?

Hoi,

Ik ben thuis bevallen van de eerste en ik hoop dat dat bij de tweede ook weer gaat lukken. Is nog even de vraag omdat het kindje iets achterblijft qua groei.

Ik vond het erg prettig thuis, lekker in bad liggen wanneer ik dat wilde, lekker in ons eigen bad bevallen. Heerlijk rustig en intiem met alleen mijn man en de vk (de kraamverzorgster was te laat).

Omdat het bij de eerste erg snel ging (6 1/2 uur in totaal, om 06.00 uur 2 cm ontsluiting en om 09.00 uur kind op mijn buik) vindt de vk het ook erg fijn dat ik weer thuis wil bevallen. Wij moeten 20 minuten rijden naar het ziekenhuis dus dat red ik waarschijnlijk niet eens!

Maar bij twijfel zou ik het niet doen hoor. Maar als alles goed lijkt te gaan, waarom niet. Doe vooral wat voor jou goed aanvoelt.

Syl

Terug
Bovenaan