thuis of in het ziekenhuis?

Hallo Kari !

Toen ik zwanger was van de eerste wou ik ook graag
in het ziekenhuis bevallen, gewoon omdat het allemaal
nieuw voor je is, en als er wat is dan zijn ze er direct bij.
Maar de bevalling ging zo snel, dat toen de verloskundige
kwam ik al volledige ontsluiting had, dus er zat niks anders
op dan thuis te bevallen. Maar het is me uitstekend bevallen !
Nu ben ik zwanger van de 2de en ik zou ook zeker nu voor
thuis bevallen kiezen ! Ik wens je succes met je keuze !

Liefs Monique

hoi kari!!!
je moet de keuze zelf maken dus ja wat ga je doen he?
ik ben nu voor de 5e keer zwanger en verwacht ons 4e kindje
van mijn 3 kids ben ik thuis bevallen en ook nu kies ik weer voor een thuisbevalling zolang alles goed gaat tijdens de zwangerschap dan...
ga dr gewoon voor meid... t gaat toch goed met je zwangerschap? als dat niet zo was had je verloskundige wel gezegd je moet in t ziekenhuis bevallen toch?
heel veel succes en een fijne verdere zwangerschap gewenst
groetjes bianca
7wk en 3dg

Hoi Kari,

ik wist dat het met ernstig bloedverlies te maken had na de bevalling, maar heb het even voor je opgezocht:

Dit is een ernstige complicatie na een bevalling. Een fluxus is bloedverlies na de bevalling van meer dan 1000 ml in 24 uur.
Meestal gebeurt dit niet verspreid over die 24 uur maar binnen 2 uur.
Er kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen. Soms is het omdat de placenta niet of niet geheel loskomt waardoor de baarmoeder niet goed kan samentrekken en bloedvaten open blijven staan.
Het kan ook zijn dat de baarmoeder door een langdurige bevalling of een kunstverlossing geen kracht meer heeft om samen te trekken. Ook kan er een beschadiging in de schede zijn opgetreden.
Hoe vaak het voorkomt durf ik zo niet te zeggen wij hebben het vorig jaar 1 maal mee gemaakt ( 2000 bevallingen). (aldus een verloskundige op een medisch forum)

Bij mij is het  waarschijnlijk zo dat mijn baarmoeder geen zin meer heeft om te werken.   Mijn bevallingen duurde niet absurd lang (10,5 uur en 3 uur), dus daar kan het niet aan liggen.
De kans dat je daar mee in aanraking komt is dus klein...en ik heb dus erg veel kans de derde keer..toch zou ik thuis willen bevallen hoor!

Groetjes Renske

Echt een goed boek om te lezen als je een beetje onzeker bent is "Veilig bevallen" van Beatrijs Smulders en Mariel Croon. Echt een heel goed en nuttig boek.

groetjes,
Wietske

die titel heb ik al meer gehoord wietske.ik denk dat ik het mettertijd zeker zal lezen.bedankt!en madelieff ook bedankt.ik hoop dat je er dit keer geen last van hebt,want erg gezond kan het niet zijn.

Hoi dames,
Ik wil jullie wel ff mijn ervaringen vertellen:
Bij onze oudste wilde ik graag thuis bevallen, daar had ik me helemaal op ingesteld. Maar het liep ff anders: na 24 uur heftige weeen had ik nog pas 3 cm. ontsluiting. We hadden hier toen nog een verloskundige die bijna met de vut ging, echt een tang van een mens! Ze zei dat het m'n eigen schuld was en dat ik me niet goed ontspande. Na 36 uur had ik nog pas 4 cm. ontsluiting en ik was echt bekaf!!! Toen mocht ik eindelijk naar het ziekenhuis waar ik weeopwekkers en een ruggeprik kreeg, zodat ik me even kon ontspannen. Toen zette de ontsluiting gelukkig wel door. Uiteindelijk is onze dochter na 43 uur! weeen geboren.
Bij de tweede wilde ik echt alles goed gaan doen, me goed ontspannen en dan gewoon thuis bevallen. Maar ook toen zette de ontsluiting niet door, dus weer naar het ziekenhuis. Toen in totaal 18 uur weeen gehad. En weer een prachtige dochter. Helaas kreeg ik toen ook een erge bloeding omdat een stuk van de placenta was blijven zitten, dus ik moest meteen naar de OK, onder narcose een currettage.
Ik had heel erg het idee dat ik gefaald had, omdat ik weer naar het ziekenhuis moest, maar het blijkt dat mijn lichaam zelf de ontsluiting tegen houdt, dus het maakt niet uit hoe ontspannen ik ben, het lukt gewoon niet thuis zonder hulp.
Achteraf was ik erg blij dat ik toch in het ziekenhuis was, omdat die bloeding best heftig was 1,5 liter bloed verloren.
Nu ben ik zwanger en ik moet nu sowieso in het ziekenhuis bevallen. Ik mag nu met de 1e wee al naar het ziekenhuis, dus ik hoop dat het nu allemaal wat vlotter zal gaan.
Ik had liever thuis willen bevallen, maar soms heb je geen keuze.

Dit verhaal is niet bedoeld om jullie bang te maken hoor, ik ben gewoon een geval apart. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat het niet altijd loopt zoals je verwacht.
Die oude verloskundige is gelukkig in de vut en we hebben er hier nu 3 hele leeke jonge vrouwen.

Liefs Annemarie

Hallo Kari!

Wat een reacties! Ik wil toch ook nog even wat kwijt! Ik ben kraamverzorster en assisteer regelmatig bij   thuisbevallingen Nedereland is 1 van de weinige landen waar je uberhaubt thuis mag bevallen! Als je aan het bevallen bent en de verloskundige heeft ook maar de geringste twijfel, zit je binnen een half uur in het ziekenhuis! En hoe lekker is het om na de bevalling onder je eigen douche te stappen en dan hup in je, door de kraamverzorgster, verschoonde bedje te stappen! Maar het allerbelangrijkste vind ik dat je voor 100% achter de keuze staat die je maakt! Het moet jou een goed gevoel geven! Heel veel sterkte!

Groetjes Danielle

hoi
Ik wilde thuis bevallen, dat is lekker ook gebeurd. Alleen een uur na de bevalling moest ik naar het zh voor een placenta die niet wilde komen!!
Dat vond ik niet zo erg, maar nu is het advies dat ik bij een volgende bevalling in het ziekenhuis moet bevallen.
Daar zie ik nu al tegenop eerlijk gezegd!!
Thuis was zo verschrikkelijk fijn!!!! Ik ben altijd erg op mezelf daarom vond ik thuis heerlijk.
In het zh zit altijd iedereen zo aan je! even dit meten, tempraturen, plassen op bed waar iedereen omheen staat enz.. Ik hou daar niet van!
Ik denk ook dat ik bij een volgende bevalling de verloskundige zover kan krijgen om weer thuis te bevallen.
Groetjes!!

Terug
Bovenaan