thuis of ziekenhuis?

Hoi Allemaal,

Ik woon in Noorwegen en heb dus geen keus in het thuis- of in het ziekenhuis bevallen. Daar is NL natuurlijk ook uniek in.
Nu moet ik zeggen onze eerste is hier ook, in het ziekenhuis geboren en dat was achteraf maar goed ook, aangezien dat in een keizersnede eindigde, maar ik had op voorhand al rust bij de gedachte dat ik in het ziekenhuis zou gaan bevallen. Misschien heeft het er ook mee te maken dat de afstanden hier wat groter zijn en je niet 1,2,3 in een ziekenhuis bent.
Maar mij is het prima bevallen de eerste keer. Ook de rust en de begeleiding ná de bevalling vond ik perfect. Ik kon snachts (en indien nodig, ook overdag) de baby aan de verloskundige overlaten zodat ik even een paar uurtjes kon slapen. Het is hier de gewoonte dat je een dag of 4,5 in het ziekenhuis blijf,om bij te komen, aangezien ze hier geen kraamhulp kennen. Maar daarma krijgt de vader wel de gelegenheid om vrij te nemen.
Ik vond, en vind  het een geruststellende gedachte om weer  in het ziekenhuis te bevallen.

Groetjes, Annette

Hoi Allemaal,

Ik woon in Noorwegen en heb dus geen keus in het thuis- of in het ziekenhuis bevallen. Daar is NL natuurlijk ook uniek in.
Nu moet ik zeggen onze eerste is hier ook, in het ziekenhuis geboren en dat was achteraf maar goed ook, aangezien dat in een keizersnede eindigde, maar ik had op voorhand al rust bij de gedachte dat ik in het ziekenhuis zou gaan bevallen. Misschien heeft het er ook mee te maken dat de afstanden hier wat groter zijn en je niet 1,2,3 in een ziekenhuis bent.
Maar mij is het prima bevallen de eerste keer. Ook de rust en de begeleiding ná de bevalling vond ik perfect. Ik kon snachts (en indien nodig, ook overdag) de baby aan de verloskundige overlaten zodat ik even een paar uurtjes kon slapen. Het is hier de gewoonte dat je een dag of 4,5 in het ziekenhuis blijf,om bij te komen, aangezien ze hier geen kraamhulp kennen. Maar daarma krijgt de vader wel de gelegenheid om vrij te nemen.
Ik vond, en vind  het een geruststellende gedachte om weer  in het ziekenhuis te bevallen.

Groetjes, Annette

Hoi Allemaal,

Groetjes, Annette

Hallo,

Bij mijn eerste wist ik niet waar ik wilde bevallen. De vertrouwde omgeving van thuis of de veilige omgeving van ziekenhuis.  De verloskundige gaf aan de we gewoon thuis zouden beginnen en dan altijd nog naar het ziekenhuis konden gaan. Uiteindelijk bleek dat Koen in het vruchtwater had gepoept, dus moesten we naar het ziekenhuis. Ik bevallen daar  niet vervelend gevonden. Misschien ook omdat het allemaal best snel  ging. Tussen aankomst ziekenhuis en geboorte zit 2 uur. Het voorwerk had ik natuurlijk gewoon thuis gehad.  

Ik moest een nachtje blijven omdat ik 's avonds bevallen ben. Later die avond merkte ik dat Koen het niet helemaal lekker deed. Kort ademig en veel huilen. In no time had ik een verpleegster en kinderarts aan mijn bed die de kleine man onderzochten. Bleek een luchtweginfectie te hebben en moest aan de antibiotica. Heeft een week in het ziekenhuis gelegen. Ik was blij dat ik die avond niet thuis was maar in het ziekenhuis, want thuis had ik me geen raad geweten.

Nu ga ik ook weer in het ziekenhuis bevallen (tenzij het thuis heel snel gaat en ik niet meer naar het ziekenhuis kan) Ik ben wat aan de zware kant en dan mag je alleen thuis bevallen als ik een bed beneden in de woonkamer zet. Nou daar heb ik dus geen zin in. Daarnaast blijft thuis gewoon alles bij het oude en dat vind ik wel zo prettig voor mijn zoontje van 2 jaar.

Hoi,

Wij hebben gekozen voor een ziekenhuisbevalling. Vooral omdat er dan hulp in de buurt is mocht het met mij niet goed gaan (gat in tussenschot hart). Daardoor zal mijn man ook veel rustiger de bevalling meemaken, omdat hij dan niet helemaal in paniek mij moet gaan helpen én artsen enzo bellen...

Het is trouwens onze eerste, dus ik heb geen idee hoe mijn lijf zich houdt tijdens de bevalling.. dan toch maar het zekere voor het onzekere.

Es

Hoi,

Ik moet in het ziekenhuis bevallen, medische indicatie.
Heb een schildklierziekte.
Overigens vind ik het geen probleem dat ik niet thuis kan bevallen.
In het ziekenhuis hebben ze alles bij de hand en dat geeft me een enorm veilig gevoel.
Waarschijnlijk hoef ik (als alles goed gaat) niet eens lang te blijven en kan ik na een of twee dagen weer naar huis.

Groetjes Gea

Moet je zien hoeveel vrouwen dus (uiteindelijk) niet thuis bevallen! Ik geloof dat uiteindelijk maar 40 procent thuis bevalt.
Ik ben dan ook wel 'trots' en blij dat ik beide kids thuis heb gekregen. Ook al ging dat óók niet van een leien dakje. Maar, dan is het niet per definitie zo dat je in het ziekenhuis veiliger bent....want daar is niet alles en iedereen zomaar aanwezig! Heel vaak moet de gyn of annestetist opgeroepen worden. Want als je geen medische indicatie hebt, beval je meestal gewoon met je vk en is er niet altijd een gyn aanwezig!
Het is wel fijn thuis te bevallen.

Ook ik zat eerst te twijvelen tussen een ziekenhuisbevalling of gewoon lekker thuis.
Vooral mijn man wou liever naar het ziekenhuis, vooral omdat het onze eerste is en het hem net als meerdere van jullie veiliger leek.
Nu is het hier alleen zo   wanneer je geen medischeindicatie hebt zoals ik (gelukkig maar) je in er voor kunt kiezen om thuis of in het Zotel (kraamhotel aangrenzend aan het ziekenhuis) kunt bevallen.
Alleen wordt je daar wel gewoon net als thuis door de verloskundige begeleid, ook daar kun je net als thuis geen pijnbestrijding krijgen en je mag er pas heen wanneer je 6 tot 8 cm ontsluiting hebt.
Je bent er dan al bijna.
Moet er niet aan denken om dan nog in de auto te stappen over allemaal drempels die we niet kunnen ontwijken als we de straat uit willen.
De verloskundige vertelde ons dat het thuis net zo veilig is als daar, want als je 's nachts of in het weekend bevalt is er ook geen gynecoloog aanwezig in het ziekenhuis en het duurt net zolang als hij van huis naar het ziekenhuis moet komen of als ik vanuit huis alsnog naar het ziekenhuis moet komen.

Ik vind het best wel spannend allemaal hoor de bevalling.
Maar aan de andere kant heb ik er ook wel zin in.
Nog een paar weekjes.

Mijn man en ik hebben nu in elk geval besloten gewoon thuis te bevallen en mocht nodig zijn kunnen we altijd nog naar het ziekenhuis.

Terug
Bovenaan