THUISBLIJFMAMA'S advies graag!!

Ik zal me ook absoluut niet vervelen. Wat ik al schreef heb ik genoeg om handen.
Maar vind het toch knap dat je van één (goed) salaris alles draaiende kunt houden.
Daarbij ben ik iemand die zich dan ook schuldig zou voelen om het geld, wat manlief heeft verdient, te moeten uitgeven

Ik weet wel dat ik daarvoor genoeg in huis doe en de kleine verzorg, maar toch. Niet werken en toch centen van een "ander" voelt heel eng. Ben altijd super onafhankelijk geweest. Vind het wel moeilijk hoor..

Ik ben ook een thuisblijfmama. Weliswaar niet vrijwillig, maar dat is een ander verhaal. Ik heb namelijk, doordat ik in 1992 achterover een kelder ben ingevallen, chronische rugpijn, met regelmatig last van hernia's op diverse plaatsen  .

Ik had gepland om na de bevalling van Merijn nog 3 dagen per week te blijven werken, maar mijn rug gooide roet in het eten. Ondanks dat mijn situatie in het begin een goede oplossing leek te zijn, omdat ik mijn eigen tijd kon indelen en kon rusten wanneer dat nodig was,  kreeg ik  toch al vrij snel het gevoel dat ik nergens bij hoorde. Ik miste mijn werk en mijn collega's onwijs en het voelde alsof ik op een eilandje leefde. Doordat ik beperkt was in mijn dagelijks leven, kon ik ook niet zomaar zondermeer dingen ondernemen, wat er in resulteerde dat ik de muren op me af zag komen. Vreselijk! Bovendien kwam mijn toenmalige partner 's avonds thuis met allerlei leuke verhalen en ik,.......ik was in een paar minuten klaar met vertellen, want ik maakte niet zoveel mee. Dat brak me op den duur echt op.

Nu na 3 jaar heb ik een redelijke balans kunnen vinden in mijn leventje. Op de momenten dat mijn rug het toelaat, trek ik er opuit en doe leuke dingen met de kids. Verder heb ik mijn sociale contacten in die 3 jaar uitgebreid, waardoor ik toch meer het gevoel heb gekregen ergens bij te horen. Maar ondanks dat ik een balans heb gevonden, mis ik het gevoel om eens gewoon Yvonne te kunnen zijn i.p.v. altijd maar mama. Zoals je weet is mijn situatie momenteel zo dat de kindjes regelmatig naar hun vader gaan. In het begin vond ik dit vreselijk en baalde er echt van. Nu begin ik er meer het 'voordeel' van in te zien, voor zover je over een voordeel mag spreken. Op de dagen en in het weekend dat de kindjes naar hun vader zijn, doe ik dingen voor mezelf en ik begin er zelfs van te genieten. En eerlijk is eerlijk, nu ik Mark heb ontmoet is het natuurlijk ook wel fijn om regelmatig tijd aan elkaar te kunnen besteden, zonder dat er steeds een kindje de aandacht vraagt.

Tja, wat zou je moeten doen. Ik weet het niet. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je voldoende dingen en mensen om je heen hebt, waar je je bezigheden mee hebt, want ondanks dat je nu zegt dat je iedere dag te weinig tijd hebt, zul je straks merken dat dat totaal anders is. Nu werk je natuurlijk nog, waardoor je in de dagen dat je thuis ben je hele huishouden moet runnen. Dat wordt straks anders! Maar waarom probeer je niet dichter bij huis te gaan werken dan? Tilburg, Breda of omgeving. Scheelt al enorm veel brandstof en reistijd. En mocht er nog een kindje bij komen, dan kun je nog besluiten om minder te gaan werken. Als ik het voor het kiezen had, ging ik denk ik toch een dag of 2 werken, alleen al om even gewoon mezelf te kunnen zijn, want hoeveel ik ook van mijn 2 jochies houd, soms krijg ik er wel eens de kriebels van hoor. Aan de andere kant, zou ik er toch ook wel weer verdrietig van worden als ik mijn mannekes zou moeten missen. Het is zo tegenstrijdig.

Over toeslagen of subsidies heb ik ook nog nooit gehoord. Wellicht dat je bij de belastingaangifte op bepaalde dingen moet letten om er je voordeel mee te kunnen doen, maar de overheid is nog niet zo gek dat ze moeders die thuis blijven willen belonen (helaas).

Groetjes Fonske.

ook ik ben een thuisblijfmammie
en ik vind het heerlijk
de reden voor ons dat ik gestopt ben
met werken komt ook door dat mijn werk
in drie ploegen was en manlief internationaal
vrachtw.chauff.is en het lijkt me dan best zwaar
om dat dan allemaal te combineren
ik moest ook wennen dat ik mijn mans zuurverdiende centjes
zou gaan uitgeven maar hij zegt we verdienen die
toch samen doordat ik fulltime voor Lorenzo zorg
en ik onderhoud de sociale contacten bij daar komt hiij
niet zo vaak aan toe
we zijn er wel een volledig loon op achteruit gegaan
maar je krijgt ook nog wat van de belasting terug
de zogeheten voorlopige teruggaaf en kinderkorting
je kunt op de belastingsite zo 'n opvraag invullen zonder die op
te sturen dan kun je zien waar je ong. recht op hebt
de kinderkorting is afhankelijk van je man/vriends bruttoloon
let wel op je vraagt het in voren aan dus vul goed in
zodat je niets terug hoeft te betalen

ik geniet van elk moment van mijn zoon
maar mijn wereld is wel een stukje kleiner geworden
daar moet je wel tegen kunnen

groetjes
Bianca mv Lorenzo

Bedankt voor je bericht fonske..

Wat ik al schreef, helemaal thuis blijven wil ik niet. Ik zou dan s'avonds gaan werken. 1 of 2 dagen. Of één dag iets vrijwilligs een paar uur doen etc. Maar wil dan in de toekomst overdag de volle week thuis zijn.

Kay zal evenzogoed één dag in de week dan naar het KDV gaan omdat ik dit, buiten het feit goed vind voor zijn ontwikkeling, heel leuk vind voor hem.
Dus die dag heb ik dan al lekker voor mezelf. Ik heb buiten het huishouden om, wat ik zo gedaan heb, een erg druk sociaal leven. Dat zal niet tot weinig  veranderen omdat hun ook allemaal mama zijn en ook geen volle week werken.

Ik ben benieuwd,.

Hoi hoi,

ik ben heel dubbel. Ik heb een te gekke baan in het basisonderwijs en ben graag bij mijn gezin. En ik wil graag leidinggevende taken in de toekomst.

Ik vind een zware belasting maar dat is natuurlijk een korte periode.

Voor mij is het heel belangrijk om te werken, ik word daar leuker van en dus een leukere mama.

Dit is natuurlijk ook afhankelijk welke financiele ruimtes je hebt. Het zou voor ons veel uitmaken als mijn inkomen zou minderen. Ik werk dan ook vier dagen en mijn man onregelamtig. Dus soms oppasstress en soms niet

Groetjes Renske mv Meike

Hoi Esme,

Kan het me erg goed voorstellen, dat je zit te twijfelen. Ik heb ook zo'n periode gehad, maar kwam er uiteindelijk achter dat het meer lag aan de baan waarin ik niet meer genoeg voldoening vond. Ik werkte altijd fulltime en had een leidinggevende functie. Omdat ik na de geboorte van puck 'maar'twee dagen wilde werken moest ik die functie opgeven en al snel vond ik mijn werk erg saai worden.De tijd kroop voorbij en ik dacht alleen maar aan half zes, kon ik weer snel naar haar toe. Ik heb het geluk gehad dat er iets anders op mijn pad is gekomen en volgende week begin ik met mijn nieuwe baan als Journalist. Ik heb een jaar journalistiek gedaan en ben altijd graag blijven schrijven. Ik kreeg de mogelijkheid om een maand stage te lopen en toen hebben ze me een baan aangeboden. In die maand dacht ik overdag niet eens aan Puck (is dat erg slecht?) omdat ik het werk zo geweldig vond. En ik kwam totaal opgeladen en vol energie thuis en had alle tijd voor mijn meissie. Ik ga er financieel op achteruit, ga meer werken (2,5 dag) maar heb volgens mij wel mijn droombaan gevonden! En de tijd die ik dan met Puck kan besteden vind ik extra leuk! Wat ik met mijn verhaal wil zegggen; is je baan nog leuk/ uitdagend genoeg? Wat je ook beslist: heel veel succes!
Liefs, marcia mv Puck.  

Hoi hoi,

Hier precies hetzelfde gevoel!
Ik doe mijn werk echt met veel plezier. Maaaaar... Ik geniet zo verschrikkelijk van het mama zijn dat als de tiende hier de hoofdpijs gewonnen zou worden,  ook voor mij de keuze snel gemaakt zou zijn.

Het KDV gaat best goed, maar het komt ook regelmatig  voor dat David niet lekker is / ziek is, wat dan??   Toch naar oma brengen op de vroege ochtend, met koorts de auto in...Dan baal ik echt van het feit dat ik (moet) werk(en). Ik zou erg graag zelf voor mijn kindje zorgen, en  het liefst een gezinnetje met  meer kindjes hebben en daar zelf goed voor zorgen. Ik heb ook echt het idee dat mama zijn helemaal bij mij past en zou daarbij inderdaad ook vrijwilligerswerk oid gaan doen.  

Geen tips dus, maar wel veel herkenning.

Liefs.        

Ik heb geen verstand van subsidies enzo, maar wel van belastingen.
Een thuisblijfmamma heeft belastingtechnisch geen voordeel op de mamma die wel werkt. Het lijkt wel zo omdat ze een voorlopige teruggaaf van de heffingskorting op haar rekening krijgt gestort van de belastingdienst. Maar dat krijgt de mamma die werkt ook, maar dan verwerkt in het loon.
Liefs Nelleke

Terug
Bovenaan