THUISBLIJFMAMA'S advies graag!!

Hoi Esme,

Nu is het zo dat ik tot vorig jaar geen vergoeding van mijn werkgever kreeg voor kinderopvang. (dat is nu via de belastingdienst verandert) Dus toen werkte ik eigenlijk voor de dagopvang. Nu ik dus minder ben gaan werken, maar wel onlogische uren moest ik extra uren opvang betalen. Dus werkte ik echt alleen nog maar voor de opvang. Ik had dan zelf nog 200 euries te besteden voor de extra. Dus vandaar dat ik er maar 200 euro op achteruit ging als ik stopte met werken, want het overige geld was ik al kwijt aan de gastouder. En dat vergeten heel veel mensen je betaalt aan het gastouderbureau de opvang uren maar de gastmoeder mag nog tarieven vragen zoals vermeld bij de NIBUD.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt.

Jolanda

Hoi hoi,

ik ben ook semi thuisblijfmoeder. Ik studeer nl nog. Weliswaar in deeltijd, maar toch studeren is studeren... Op de dinsdagen en donderdagen breng ik Twan naar mijn ouders. Dinsdags alleen 's middags en donderdags de hele dag. Ik heb dan dinsdagavond les en donderdags loop ik stage. Ik studeer voor lerares en ik wil straks ook graag 2 dagen gaan werken.

Eerst (tijdens mijn 'zwangerschapsverlof') dacht ik, weet je, ik stop gewoon lekker en blijf lekker thuis. Ik werk er niet bij naast en wij kunnen al 3 jaar rond komen van het salaris van mijn man. Ik had in juni al vakantie, Twan is in sept. geboren en in januari ben ik weer begonnen met school. WAT WAS IK BLIJ!!!!!! De muren kwamen echt op me af en ik was alleen maar met Twan bezig, nu heb ik weer een eigen leven, kan ik alles makkelijker loslaten en gaat het weer helemaal goed met me.

We hebben net met de belastingpapieren een aanvraag voor heffingskorting gedaan, die krijg je als je niet werkt. Ook krijgen we geld van Viaviela voor mijn ouders (gastoudergeld) En dan natuurlijk de kinderbijslag. Dus al met al kunnen we het redelijk redden. We zitten wel eens krapjes, maar ja, dat doen we al 3 jaar en elke keer komen we er weer uit, dus als ik straks daadwerkelijk werk, zullen we er alleen maar op vooruit gaan.

Wel denk ik erover om pas te gaan werken na een 2e kindje, maar dat zien we dan wel weer!

Ik hoop dat je eruit komt voor jezelf.
Liefs Maaike mv Twan 8,5 mnd

hai esmeeke,
Ik had dat eerst ook dat ik me schuldig voelde dat ik ZIJN geld uitgaf. Maar hallo hij kan dat geld verdienen omdat ik thuis ben....dus is het ook mijn geld. Ik vraag wel of het kan dat ik wat wil kopen voor mij of de kids maar niet of het mag.
Ik zie het maar zo ik zorg voor onze kinderen hij zorgt voor ons geld. Hij hoeft ook geen toestemming aan mij te vragen om wat met zijn kinderen te mogen doen...ondanks dat ik ze groot breng. Hoef ik ook niet te vragen of ik geld mag ondanks dta hij het binnen brengt.
Groetjes Lillian

hoi
ik wou ook even zeggen dat ik je gevoel herken.
ik heb dat ook dat ik vaak denk.hoe zou ik het in de toekomst willen.aan de ene knt vindt ik het lekker om wat er bij te doen,aan de andere kant heb ik soms geen bal zin.
ik kan me echt ergeren aan alle veranderingen en die collega,s die helemaal op gaan in hun werk en zich overal druk om maken.
nou zo ben ik dus niet.
ik zou ook graag een dag minder willen werken(werk er nu 3),want heb ook best veel avonden enz.maar dat kan op het moment bij ons niet.heb wel de gelegenheid om avontoe twee dagen te werken,dus dat is wel prettig.
Ik moet zeggen dat we samen een goed inkomen hebben en dat vindt ik toch ook wel heel lekker.als we ergens heen willen of iets willen kopen,dan kunnen we dat.
ik begrijp je gevoel wel,ik lig ook vaak in dubio.als wordt het bij ons wel heel krap aan financieel.
maar wie weet in de toekomst,een baan dichterbij en twee dagen...al durf ik mijn vaste baan ook   niet gauw op te geven.
succes met je keuze,wou even zeggen dat ik je begrijp.
groetjes piewie

Hoi
Ik zou graag willen weten als je thuis blijft wat je dan per maand krijgt ongeveer van de belasting

Liefs Ilse mv Danique

Hoi hoi,

Hier nog een thuisblijfmama. Ik zou eigenlijk vanaf januari 24 uur gaan werken bij mijn baas, maar helaas ben ik tijdens de zwangerschap ontslagen.

Ik zit nu thuis vanwege mijn gezondheid (bekken en bm-verzakking), maar het bevalt mij prima!! Als ik weer moet gaan werken, ga ik thuiswerk zoeken. Ik ga Lyanne zeker niet weg brengen, alleen van het idee word ik al gek!  

Als ze  ongeveer 1 jaar is, wil ik haar 1 a 2 ochtenden per week naar een creche brengen, want dan komt ze tenminste in contact met andere kindjes, voor die uren ga ik  dan wel buiten de deur iets zoeken.

Gr. Marieke  en Lyanne  

Ik zei vroeger altijd dat ik wel thuisblijfmama wilde zijn wanneer ik kinderen kreeg. Maar ik kreeg een megaleuke baan( juf) en we kochten een huis.....
Toen ik zwanger was, was ik al behoorlijk aan het twijfelen. Ik wilde nog steeds graag mijn jeugddroom uitoefenen. 100% mama zijn dus. Toen de kleine eenmaal geboren was, heb ik mijn keus gemaakt! Ik stopte met werken. Je krijgt als het goed is maar 1keer kinderen en ik genoot zo mijn mijn kleine ventje........
Ik had het wel helemaal doorberekend van tevoren, want je moet natuurlijk wel realistisch blijven.
Ik had mezelf voorgenomen om tenminste een jaar te stoppen en dan terug kijken naar het afgelopen jaar.
Het is voor ons financieel heel moeilijk, want mijn mannetje is ook nog eens totaal verwisseld van baan en doet nu werk zonder diploma's en dat met een koophuis en een tweede op komst........
Het is even slikken en soms staan we dieprood, maar het gaat eigenlijk over het algemeen heel goed.
Mijn man is dolblij dat ik thuis ben, ik ben dolblij dat ik thuis ben en Hjerre vind het ook heerlijk!
Wij hebben wel heffingskorting en kinderkorting aangevraagd, maar hoeveel dat is weten we nog niet.

Omdat ik financieel niet teveel afhankelijk wil zijn van mijn man heb ik wel een krantenwijk genomen. Puur voor de extra centjes die ik kan uitgeven aan leuke dingetjes zonder dat ik het altijd hoef te vragen.

Ik vind het nog steeds heerlijk om thuis te zijn en ik geniet er met volle teugen van! Natuurlijk ben ik het mama zijn ook wel eens zat, maar de oma's willen dolgraag oppassen en dan neem ik zo nu en dan een moment voor mezelf. Maar dat vind ik toch al belangrijk.

Ik denk niet dat ik mijn hele leven thuisblijfmama blijf. Ik vind/ vond mijn werk ook heel erg leuk en dat wilde ik ook altijd vanaf jongs af aan doen. Waarschijnlijk ga ik wel weer werken wanneer mijn jongste kind naar de basisschool gaat.

Zo een heel verhaal maar kort samengevat: volg je hart!

Groetjes Hanneke

Hier ook nog een thuisblijfmama.
Tijdens mijn zwangerschap hebben we (mijn man en ik) samen besloten dat ik zou stoppen met werken. Wij wilden heel graag zelf onze dochter opvoeden.
Ik wilde heel graag thuisblijven en mijn man studeert nog en werkt heerlijk. Wel hebben we sommige consessies moeten doen. Zo is de auto de deur uit gegaan en maak ik de kleding voor mijn dochter veelal zelf (maar daar heb ik ook de tijd voor nu ik thuis ben).
Ik geniet met volle teugen van onze dochter en vind het heerlijk dat ik haar ontwikkelingen op de voet kan volgen. Ik ben erg blij dat ik de keus heb gemaakt om thuis te blijven en zou het zo weer doen.
Regelmatig vraag ik aan mijn man of hij niet vindt dat hij teveel moet werken (heeft momenteel een dubbele baan ivm zijn studie), maar hij geniet van het werken en van het feit dat ik thuis ben bij onze dochter.

Maar zoals iemand eerder ook al zei: 'Volg je hart'.

Groetjes, Geeske mv Wieteke

P.S. de subsidies stromen hier ook niet binnen hoor, alleen heb je inderdaad recht op heffingskorting (die je anders via de je werkgever krijgt).

Terug
Bovenaan