thuisblijfmoeder

hoi hoi,

Ik zelf ben al gstopt met werken voordat ik zwanger werd (heb gezorgd voor mijn ernstig zieke moeder en na haar overlijden niet meer aan de gang gegaan) en in het begin zul je je uitgavepatroon misschien aan moeten passen, wij gingen elke week minstens een keer uit eten, gemiddeld 3x per jaar een weekendje weg en dan nog een keer op zomervakantie (al gauw 6000 euro in totaal).Kijk dat wordt allemaal anders met een baby. Zomervakantie zal zoiezo anders zijn omdat ik niet met zo'n kleintje in een hotel gaan dus misschien naar centre parcs of naar een camping als hij/zij wat ouder is. Wij merken nu al dat we minder uit eten gaan en zijn een keer een weekendje weggegaan en gaan dit jaar niet op vakantie.  Want de kinderkamer moet ingericht worden.Je zult idd prioriteiten moeten stellen (we zijn overigens ook gestopt met roken 2000 euro per jaar ongeveer). Maar dat heb je er wel voor over denk ik. Dus een prima idee om alle uitgaven eens op een rijtje te zetten. Succes met het maken van je beslissing!

liefs Daantje

Hoi Jenny,

Het is moeilijk om daar van te voren een beslissing in te maken. Ik heb een half jaar verlof gehad en ging weer werken toen ons zoontje 5 maanden was. Ik heb ontzettend genoten van mijn verlof, maar de laatste maand verlangde ik er ook weer erg naar om te gaan werken. Ik was er aan toe om weer over andere dingen na te denken en te praten dan over flesjes, luiers e.d. Ik werk 24 uur, meer wil ik zeker niet. Het heeft een half jaar geduurd voordat ik goed het evenwicht had tussen werken en thuis. Als ik thuis was wilde ik meer thuis zijn, was ik op m'n werk dan wilde ik meer werken. Klinkt misschien raar, maar zo voelde het voor mij. Ik ben er nog altijd blij mee dat ik ook buitenshuis werk. Gelukkig is mijn werkgever wel zo flexibel dat ik naar huis kan als dat nodig is.

Ik heb van verscheidene gehoord die er zeker van waren dat ze niet zouden stoppen met werken, die uiteindelijk toch gestopt zijn. En andersom ook genoeg, die gestopt waren met werken, maar na een half jaar toch weer zijn gaan solliciteren.

Als jij graag thuis wilt blijven en het is financieel mogelijk, doe dat dan. Als het je niet bevalt, of het valt financieel alsnog erg tegen, kun je altijd weer gaan solliciteren.

Veel succes met je keuze.

Groetjes,
Leeuwtje

HOI,

IK BEN GESTOPT MET WERKEN NA DE GEBOORTE VAN ONZE 2E, BIJ DE 1E WERKTE IK NOG 3 DAGEN   EN JA NATUURLIJK MOESTEN WE EEN STAPJE TERUG DOEN, MN VRIEND HEEFT OOK GEEN TOPBAAN OFZO MAAR MET EEN HOOP STREPEN DOOR JE VASTE LASTEN ( DENK EENS AAN EEN MINDER SNELLE INTERNET VERBINDING, DIT SCHEELDE ONS 20EURO IN DE MAAND EN IK MERK GEEN VERSCHIL, OOK LIEP MN TEL.ABB. NET AF EN DIE HEB IK OMGEZET NAAR SIM ONLY, SCHEELT OOK WEER 30EURO,...ZULK SOORT DINGEN HELPEN ECHT) EN INDERDAAD KRIJG JE BEST EEN VEEL VAN DE BELASTING, JE HUISVROUWENTOESLAG, ZORG TOESLAG, KINDERTOESLAG (VOOR JE MAN DAN) WIJ HEBBEN EEN KOOPHUIS MAAR EVT HUURTOESLAG.

JOH MEID ALS JE T WILT EN T KAN DAN ZOU IK T ZEKER DOEN, SOMS MIS IK MN WERK WEL MAAR T WEEGT NIET OP TEGEN AL DIE DINGEN MET DE KINDEREN. TOEN IK NOG WERKTE HADDEN WE NAA T EIND VAN DE MAAND OOK GEEN CENT MEER OMDAT WE TOEN VEEL MEER UITGAVEN AAN STOMME DINGEN.

Hoi Jenny,
Ik ben gestopt met werken toen ik zwanger was. Ik had toen nog niet echt een vaste baan en omdat ik heel moe was ben ik gestopt en heb ik er voor gekozen om thuis te blijven na de zwangerschap. Ik heb toen mijn zoontje 6 maanden was een paar maanden op kindjes gepast via een gastouderburo en dus kon ik ook gewoon bij mijn zoontje zijn. Daarnaast heb ik nog een avondopleiding gedaan, zodat ik wel wat achter de hand heb straks als mijn kleine naar school gaat!
daarbij ben ik nu zwanger van een tweeling dus ik denk dat werken er even niet inzit, ik ben dan meer voor de opvang kwijt dan dat ik zou verdienen denk ik. En ik geniet er ook van om zo mijn kinderen op te zien groeien!
Groetjes Loes

Ik ben zwanger geraakt zo rond de tijd dat ik hoorde dat mijn derde contract mijn laatste zou zijn en ik dus geen vast contract zou krijgen. Ik zit nu twee maanden thuis en ben ben nu 14 weken zwanger.
Ik wil heel graag weer werken, ook na mijn zwangerschap. De kans dat ik in mijn vakgebied een baan vind is al erg klein, maar zeker als ik ook nog eens minder dan 32 uur wil werken. Tot nu toe werkte ik 32 uur, ik zou naar 24 uur willen gaan. Bij mijn oude baan had dat wel mogelijk geweest, maar het gaat me waarschijnlijk niet lukken om dat bij een nieuwe baan voor elkaar te krijgen. Ik ben 4 jaar geleden afgestudeerd, heb nu 3 jaar werkervaring.
Ik denk dat het voor iedereen heel persoonlijk is of je thuis wil blijven of wilt blijven werken. Ik heb een aantal zussen die thuisblijfmoeder zijn. Dat is hun keus en ze zijn er erg gelukkig mee, maar ik zie dat hun wereldje erg klein is en alleen nog maar om de kinderen en hun man draait. Dat wil ik dus echt niet. Mijn sociale leven is door mijn studie en werk zoveel groter dan die van hun. Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar ik zie dat wel om me heen. Het lijkt me heerlijk om naast moeder te zijn ook nog echt iets voor mezelf te hebben, een baan waar ik met collega's het eens niet over luiers verschonen hoef te hebben.
Mijn probleem is nu vooral; vind ik nog een baan nu ik al zwanger ben en hoe lang zal dat gaan duren? ik heb best kans dat ik pas na de bevalling weer ergens aan de slag kan. Daar moet ik dus echt niet aan denken. Maar zoals ik al zei het is ieder voor zich! En financieel zou het wel moeten lukken, mijn man heeft een goede vaste baan. Maar inderdaad verhuizen zit er dan niet meer in en een auto of een vakantie buiten Nederland ook niet meer zo snel. Maar wat vind jij belangrijker?

Hoi,

Sinds een jaar ben ik fulltime thuis. Ik ben 7 jaar juf geweest op een basisschool. Toen onze oudste geboren werd werkte ik 1 dag in de week. Mijn man wou toen graag 1 dag thuis zijn. Ruim na de 2e ben ik helemaal gestopt.
Ik vind het heerlijk! Ik mis het werken niet. Ik moet wel zeggen dat ik op vrijwillige basis bij ons in de kerk het nodige doe. Zo leid ik een kinderkoor, zit ik in verschillende commissie enz. Ik geniet elke dag van de rust en regelmaat die het thuiszijn met zich meebrengt. De kinderen varen er zeer wel bij!
Om de nodige centjes bij te verdienen ben ik 2 dagen in de week gastouder. En dat is prima te doen. We hebben het dus ook financieel prima genoeg.
Maar als je zou willen of moeten kan je een hoop bezuinigen. De eerste jaren van je kinderen doe je nooit meer over en een trip met het vliegtuig ofzo kan je altijd nog wel doen!

Bij de geboorte van onze eerste zat ik in een soortgelijk schuitje. Mijn contract liep af in mijn zwangerschapsverlof. Voor mijn verlof nagevraagd hoe daarna verder, maar kon toen gewoon terugkomen zo werd mij verteld. Toen kleine nog geen 3 weken oud was werd ik gebeld en gaven ze aan dat mijn contract door organisatorische redenen niet werd verlengd. Tja, dat mag gezien de wet. Heb toen nog even in WW traject gezeten, maar kon niet de baan vinden (zocht baan voor 24 u) waar ik voor langere tijd voldoende uitdaging in zag. En inkomsten uit het werk, minus de creche was slechts paar 100 euro, en een hoop geregel, want ik moet (gezien werktijd van mijn man) halen en brengen. Heb toen besloten dat dat niet een optie is waar ik gelukkig van wordt. Het feit dat ik in de positie zit dat ik niet hoef te werken, heeft de beslissing eenvoudiger gemaakt. Nu inmiddels is de 2e opkomst en is creche iets als water naar de zee dragen, mijn volledige salaris (zou in het geval dat ik zou werken) op gaan aan creche. Gezien inkomen van mijn man voor ons geen olijke bijdrage van de belastingdienst.
Heel veel succes met het maken van de keuze, leg   naast elkaar   wat je verwacht ,   wat je wil, wat het kost, hoe je het   wil organiseren, en kijk dan of het rendabel is....

Bedankt voor jullie reacties!
Ben blij dat ik niet de enige thuisblijfmoeder ben straks, want zo lijkt het soms wel.
Mijn contract loopt 2 weken voor ik met verlof kan af en een nieuw contract krijg ik vast niet!
Als hij zou vragen of ik een nieuw contract wil maar minder uren kan ik dat ook beter niet doen, omdat mijn uitkering hoger zou zijn.
Mag hij dat trouwens doen, als ik twee jaar 30 uur werk en dan een 3e contract minder uren geven?
Want ik ben bang als hij  dat zou doen, en dat denk ik eigelijk niet, en ik nee  zeg dat ik dan niet eens een uitkering krijg.
Want dan neem ik zelf ontslag toch als ik nee zeg?
Wie heeft zelf in een soort gelijke zituatie gezeten en wat hebben jullie toen gedaan?

Maar zelf wil ik de zo en zo  de eerste 4 jaar thuis blijven en van m,n kindje genieten.
Financieel wordt het niet makkelijk, maar moet te doen zijn
Ik ben nu 22 dus veel mensen vinden het zonde en zeggen dat ik gek wordt thuis, ben het hier niet mee eens.
Ben misschien wat ouderwets ingesteld hahaha
Genoeg te doen en kan altijd nog werk gaan zoeken als ik gek ga worden.
Kijk het eerst een jaartje aan hoe het gaat,
Liefs jenny

Terug
Bovenaan