Thuiswerken met een baby

Hoi,
Ik werk thuis met een baby van 6 maanden. De eerste 2 maanden was dat eigenlijk wel prima doordat zij veel sliep.
Momenteel ben ik blij als ik aan 2 uur werken toe kom. 

Ik denk dat het ook  je verwachting af en toe bijstellen is. 
Hopelijk heb je niet het idee dat je zo door kan werken zoals op je werk. Dat is namelijk niet zo.
Ik merk heel erg dat hoe sneller ik accepteer dat de dag niet zo gaat zoals ik voor ogen had, en dat is vaak 3 van de 5 dagen zo, dan geeft dat een soort rust. 
uiteraard hangt het ook af van hoe goed en veel je kindje slaapt!
In ieder geval succes ermee! 
 
[quote quote=10577357]Ik werk van 08:30 tot 17:00. Mijn man komt pas rond 18:00 thuis. Het scheelt wel dat het geen 2 dagen achter elkaar zijn haha. In de draagdoek is hij een goede slaper![/quote]
kun je je uren ook op andere momenten maken? want ik wil niet pessimistisch zijn, maar dit gaat 'm echt niet worden.. 
Wat wij in de lockdown deden is allebei werken als mijn dochter sliep en de overige uren op andere momenten maken ('s avonds en in het weekend). Gelukkig kon dat prima met ons werk, maar (online) meetings of telefoongesprekken moesten we dus ook onderling afstemmen omdat er altijd één van ons beschikbaar moest zijn voor als de kleine weer wakker werd. Het was echt de hele dag schipperen, en dan waren we met z'n tweeen.  
 
Ik had echt mijn handen vol aan de hele baby routine. En als hij dan sliep dan was ik blij dat ik zelf kon douchen/eten/huishouden en dan werd ie al weer wakker. Dus ik zou persoonlijk niet ervoor kiezen om die dagen dan ook te werken. Lijkt me echt pittig! 
ik dacht ook altijd baby's slapen veel maar daar ben ik echt op terug gekomen ?. Voor je kind is het ook fijn dedicated aandacht te krijgen. Als mijn zoontje een keer niet naar de opvang kan tijdens mijn werkdag dan voel ik me veel meer gehaast en gestresst ?. 
 
Ik heb laatst een paar dagen thuisgewerkt met de baby omdat hij door omstandigheden niet naar de opvang kon. Ik kreeg vrij weinig gedaan en heb uiteindelijk maar vrij genomen ? Het is denk ik afhankelijk van het werk wat je doet, heb je bijvoorbeeld deadlines en meetings? En ook van je baby natuurlijk. Mijn baby is best een goede slaper en huilt niet veel, maar houdt zich niet zo aan schemaatjes. Het is dus iedere dag anders wanneer hij precies zijn dutje doet, of ie dan een kort of lang dutje doet. En ja hij is met 6 maanden nu ook veel meer wakker en moet dan wel een beetje geëntertaind en in de gaten gehouden worden..
Met mijn werk moet ik goed focussen en nadenken (het kan niet op de automatische piloot of iets), en ik heb dus wel veel meetings, dus nee.. Hier zou het niet werken.
 
Eigenlijk kan je alleen werken tijdens de slaapjes. En werken met een draagdoek lijkt me niet optimaal. Met een goede mobile in de box kan je de kleine daar ook nog door laten animeren tijdens wakker tijd. Maar 8 uur werken is erg onwaarschijnlijk. Baby's hebben veel aandacht nodig. En als het straks gaat kruipen en nog minder gaat slapen, wordt het niet makkelijker.
Snap dat kinderopvang momenteel moeilijk te regelen is, maar voor langere tijd is dit niet handig.
 
Ik weet niet of dit je uiteindelijke oplossing gaat zijn, of dat het een noodzakelijke tussenoplossing is ivm wachtlijsten etc? Want als uiteindelijke oplossing zou ik het niet aanraden. Wij hebben ivm de lockdown in 2020 maanden thuis moeten werken met ons zoontje (toen 7 maanden) en dit was echt heel erg zwaar. Wij waren met z'n tweeën voornamelijk en werkten beiden fulltime - dus het kwam veel ook op de niet-werkuren (weekend / avond) aan als ons zoontje sliep.
Met 4 maanden zal het nog wel gaan, maar ik denk dat het steeds lastiger wordt. Succes in ieder geval! :)
 
[quote quote=10611890]Werk 5 dagen thuis met baby en moeder die helpt gaat prima[/quote]
In een andere topic schrijft RS dat haar moeder 5 dagen in  de week oppast. Ja, wij kunnen ook best thuiswerken als de kinderen (bijna 4 en 2 jaar) thuis zijn, maar dan wel op zolder en de partner is dan beneden om voor de kinderen te zorgen. Ik zou het niet aanraden om thuis te werken terwijl je ook voor de kleine zorgt, er blijft gewoon te weinig tijd over om te werken. Je wilt waarschijnlijk tussendoor ook nog een wasje aanzetten of eten koken of de vaatwasser uitruimen, en daar lijken de rustmomenten van je kleine dan geschikt voor, maar wanneer moet je dan werken? Tenzij je alleen maar administratief werk doet en dat 's avonds kunt doen, omdat je niet afhankelijk bent van vergaderen en bellen. Maar ook dan is het geen ideale combinatie en zul je uiteindelijkboverspannen raken. Want met gebroken nachten overdag voor je baby zorgen en savonds werken, blijft er zeer weinig tijd voor jouw ontspanning over.
 
Terug
Bovenaan