thuiswerkmama's of werken en maatschappij/overheid

A

Anoniem

Guest
Dan maar even een nieuwe discussie over hoe de maatschappij/overheid met moeders/ouders omgaan.

In het topic thuiswerkmama's of werken kwam uiteindelijk een discussie tot stand over de toelage die ouders krijgen om hun kind naar het kdv brengen zodat ze allebei kunnen werken en dat thuisblijfmama's die toelage dus niet krijgen, terwijl ze ook salaris inleveren om voor hun kind te zorgen.

Daarop doorgaand vind ik persoonlijk dus ook dat je als thuisblijfmama (of als je op een andere manier zelf met je man de volledige zorg voor je kind op je neemt) de staat een hoop geld bespaard. Nu de kleintjes nog jong zijn nog niet eens zoveel, maar naar mate ze ouder worden wel.

Ik heb zelf korte tijd in het onderwijs gezeten (VMBO) en heb vele kinderen gezien waarvan de ouders niet thuis zijn als de kinderen uit school komen. Je ziet dan niet met welke vrienden je kind omgaat, wat het allemaal doet na schooltijd, en bent minder goed aanspreekbaar voor anderen (o.a. docenten v.d. school).
Ik ben van mening dat als je thuis bent, je meer zich op je kinderen hebt, en ze dus beter kunt behoeden voor het maken van 'fouten'. Daarmee zeg ik dus niet dat als je thuis blijft het niet fout gaat, en als je er niet bent het per se wel fout gaat.

Al die kinderen die op school niet goed meekomen door problemen, en de gevolgen die dat (later) in de maatschappij heeft, kosten de overheid, en ons dus allemaal, geld.

De stimulatie van werkende moeders kan ik dus ook niet zo goed begrijpen.

Reacties???

Groet, Liesje

HELEMAAL MEE EENS

Onze kinderen zijn de toekomst en ik geloof ook dat ouders de beste opvoeders zijn voor het kind. Het kind wordt niet voor niets in een gezin geboren!

ik vind de stimulatie van werkende ouders ook niet goed in ider geval voor de eerste jaren
het is voor de ontwikkeling van kind beter om bij de ouders op te groeien
ik leg dan vooral de link dat er heel veel mensen met pshychische problemen zijn in de westerse wereld en dat aantal groeit nog steeds
ik denk dat dit te maken heeft met de grote druk ouders die veel werken die bij thuiskomst moe zijn kinderen die hele dagen op kdv zitten en thuis komen waar ouders ze gelijk in bed leggen niks kunnen hebben van het kind het kind afsnauwen
hoe moeten kinderen dan weten dat er iemand is die van hen houdt
hoe kan hier dan een goede hechting plaatsvinden
en hechting met je ouders is heel erg belangrijk voor de ontwikkeling van het kind
ik wil niet zeggen dat dit altijd gebeurt of dat je de kinderen nooit naar een kdv moet brengen want zeker rond vier jaar is een kdv juist een aanvulling op de opvoeding het contact met andere kinddren, sociale ontwikkeling

maar ik vind wel als je voor kinderen kiest moet je niet beiden fulltime werken want dan heb je naar mijn idee het kind niet veel te bieden
ik vind dat het kind grotendeels bij de ouders hoort te zijn

Hoi,

Daar ben ik het dus niet geheel mee eens.
Ik zelf ben nu 32 jaar, en zoals ze het noemen een "sleutelkindje" geweest.
Beide ouders werkte full-time, en ik heb er geen last van ondervonden.

Ik denk dat het er maar net aan leg, hoe je als ouders er mee om gaat.
Natuurlijk zijn er zat voorbeelden te noemen waar het fout mee gaat, maar dat geld net zo goed voor thuisblijf/werk-moeders.
Mijn moeder werkte s'avonds en in de weekenden (schoonmaak) en ze heeft ook nog een tijdje beurzen gelopen (10 dagen van huis)
Overdag waren we op school (en tussen de middag) tot we een leeftijd hadden bereikt dat we zelf thuis (veilig) een boterham konden smeren.( ik was een jaar of 8) ik moet er wel bij zeggen dat mijn opa en oma in het flat tegenover ons woonde.

De tijd dat mijn ouders vrij waren, waren ze ook echt met ons bezig.
Mijn moeder/vader deden het huishouden als wij naar bed waren.
Er werd niet alleen gewerkt hoor, de vakanties waren volledig voor ons.
Mijn moeder was echt 6 weken vrij, mijn vader 3 en we stonden op de camping, als mijn vader dan moest werken kwam hij daarheen (was toch een rit van 2 uur op en neer)

Het hoeft dus niet fout te gaan, als ik de keus zou hebben zou ik het liefst dus ook thuis willen zijn... maar helaas. Het gaat ook niet om hoeveel tijd je met je kind spendeert, maar of het ook echt "quality-time" is.

Groetjes Debby mv B'Elanna

Ik ben het er ook niet helemaal mee eens, een werkende ouder betaald belasting dus wordt de staatskas uiteindelijk gevuld door de werkende burger. Dankzij diezelfde werkende burger worden de sociale voorzieningen die ons land kent mogelijk gemaakt. Ik vind het terecht dat een werkende ouder een toeslag kan krijgen, er zijn genoeg mensen die moeten werken denk bijvoorbeeld aan alleenstaande ouders, ouders die gescheiden zijn, etc. die echt wel brood op de plank moeten hebben. Als belastingbetaler vind ik ook dat je recht hebt op bepaalde voorzieningen uiteindelijk betaal je er voor.

Groetjes,

Puk

O ja, dat was ik vergeten! Ik ken mensen die hun hele leven samen gewerkt hebben en keurig nette kinderen hebben maar ik ken ook mensen die niet werkten en niet zulke nette kinderen hebben dus ja....waar ligt dat aan? Mijn oppassers hebben zich te houden aan mijn regels en geloof me ik ben best streng want ik pleit echt wel voor normen en waarden want sommige kinderen zijn wel heel erg brutaal vind ik en zulk gedrag tollereer ik beslist niet van mijn kind(eren).

Groetjes,

Puk

Deze werkende moeder draagt iedere maand een behoorlijk bedrag af aan inkomstenbelasting en vind het niet meer dan redelijk dat ze daarvoor een bedrag terug krijgt in de vorm van belastingvoordeel voor de kinderopvang. Die overigens ook geldt als je je kindje op laat vangen door opa ´s, oma ´s, gastouders of buurvrouwen! Dus wat dat betreft vind ik het een beetje raar dat er een discussie is over het geld dat je de overheid bespaart als je thuis blijft om je kindje op te voeden.

Ik denk ook niet dat je kan stellen dat kinderen een beter thuis hebben in een   gezin waarvan één ouder full/time thuis is. Volgens mij is inmiddels wel bewezen dat veel mannen en vrouwen er baat bij hebben om een bezigheid buitenshuis te hebben. Een probleem gezin is op dit moment (helaas) over het algemeen een één ouder gezin.Prima als moeders en vaders er voor kiezen om thuis te blijven, maar het is niet beter of slechter als een situatie waarin beide ouders werken.

Ik ben een blijere en betere moeder omdat ik 24 uur in de week werk en olang de ouders het belang van hun kind voorop stellen is er, lijkt mij, niets aan de hand en is het ook een kwestie van leven en laten leven!

Groetjes, KT

quote: KT reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-06-2007 13:25:43'));

Deze werkende moeder draagt iedere maand een behoorlijk bedrag af aan inkomstenbelasting en vind het niet meer dan redelijk dat ze daarvoor een bedrag terug krijgt in de vorm van belastingvoordeel voor de kinderopvang. Die overigens ook geldt als je je kindje op laat vangen door opa ´s, oma ´s, gastouders of buurvrouwen! Dus wat dat betreft vind ik het een beetje raar dat er een discussie is over het geld dat je de overheid bespaart als je thuis blijft om je kindje op te voeden.

Ik denk ook niet dat je kan stellen dat kinderen een beter thuis hebben in een   gezin waarvan één ouder full/time thuis is. Volgens mij is inmiddels wel bewezen dat veel mannen en vrouwen er baat bij hebben om een bezigheid buitenshuis te hebben. Een probleem gezin is op dit moment (helaas) over het algemeen een één ouder gezin.Prima als moeders en vaders er voor kiezen om thuis te blijven, maar het is niet beter of slechter als een situatie waarin beide ouders werken.

Ik ben een blijere en betere moeder omdat ik 24 uur in de week werk en olang de ouders het belang van hun kind voorop stellen is er, lijkt mij, niets aan de hand en is het ook een kwestie van leven en laten leven!

Groetjes, KT

Helemaal mee eens!

Terug
Bovenaan