thuiswerkmama's of werken en maatschappij/overheid

Hoi Chantal,

Als jij werkt,  ontvang je toch gewoon salaris  en als je kind niet naar het kdv gaat, hoef je dat ook niet te betalen, dus heb je geen bijdrage nodig.
Degene die de topic geopend heeft, doelde er op dat thuisblijfmoeders een bijdrage moeten ontvangen, omdat ze zijn gestopt met werken. Dat gaat toch niet op in jouw geval?
Hardstikke fijn dat jij het zo op kan lossen samen met je man, maar niet iedereen heeft die luxe om het zo te kunnen combineren.
Ik vind het erg jammer dat er zo veroordelend naar werkende moeders wordt gedaan.
Het is idd een kwestie van leven en laten leven.
Sil

Pfff wat een discussie is hier uitgekomen zeg! Hahaha!

Ik ben het helemaal met KT en Mie eens! Alleen dat de kov nog steeds heel duur is vind ik eigenlijk niet, je krijgt echt wel een groot deel terug van de belasting en wat je uiteindelijk zelf moet betalen vind ik echt wel meevallen. Een "gewone" oppas als je eens even een avondje weg zou willen is duurder!
En ik ben het er nog steeds niet mee eens dat je geld zou moeten krijgen als je je kind niet wegbrengt. Ik heb alles gelezen, maar snap nog steeds niet goed waarom dat zou moeten.
Als je je kind wegbrengt betaal je voor opvang en daar krijg je dan een deel van terug. Blijf je thuis, heb je die kosten niet, dus waarom zou je het dan betaald krijgen??
En ook moeders die werken hebben (meestal) minder loon als voorheen! Ik ben er tenminste ook zeker de helft op achteruit gegaan! Moet ik daar dan ook nog iets voor krijgen, omdat ik 4/5 van de 7 dagen WEL thuis ben???
Vind ik niet...maar goed!
En er werd ook gezegt dat er zo gestimuleerd word om te werken. En waarom??
Omdat de vrouwen vroeger (grof gezegt) alleen maar achter het aanrecht stonden en daar tegen zijn gaan protesteren!! Toen werd het eindelijk mogelijk dat ook vrouwen konden gaan werken en nu kan het inderdaad vaak niet meer anders dan alle twee (vaak 1 gedeeltelijk) te blijven werken.
Maar ik zie daar ook geen nadeel in! Ik zou zelf echt geen 4 of 5 dagen willen werken, maar 2/3 dagen vind ik wel heel fijn. Inderdaad even lekker eruit en met collega's praten.
Is bewezen dat het goed is als vrouwen (gedeeltelijk) werken!

Chantal, ik vind jou eerlijk gezegd erg negatief tegenover mensen die werken! Weet niet of je het ook echt zo bedoeld, maar ik vind het erg hard overkomen. Alsof ik mijn kind tekort doe omdat ik werk?!??
En alleen werken om 2 auto's en een groot huis te hebben doen volgens mij maar weinig mensen! Die zijn er zeker, maar de meesten moeten gewoon wel, of vinden het gewoon zelf lekker om een paar dagen te kunnen werken of een extraatje te hebben in de maand. Is dat dan verkeerd??
Wij zouden het heel misschien net kunnen redden van 1 loon, maar dan moeten we wel elke cent omdraaien en dat wil ik niet. We hebben een gewoon normaal huisje, en 1 normale auto.
Ik wil gewoon ook leuke dingen kunnen doen met mijn kind. Niet dat dat altijd veel moet kosten, zo bedoel ik het helemaal niet, maar als ik (of zij later) iets leuk vind wil ik dat kunnen doen financieel.
Ik ben nooit iemand geweest die carriere wilde maken en dat zal ik ook nooit worden, en ik hoef ook geen bakken met geld te verdienen, maar GEWOON leuk leven wil ik wel..

beste huismoeders,

alle respect voor jullie keuze om thuis te blijven. Ik geloof ook niet dat er 1 goede manier is om onze kids op te voeden met fatsoenlijke waarden en normen zodat ze straks vreedzaam met elkaar leven. Er zullen voor- en nadelen kleven aan de thuisouders, maar ook aan de beide werkende ouders. We doen allemaal ons best. Maar laten we niet iedereen over 1 kam scheren en elkaar in ieders waarde laten. Kids worden door niemand "gedumpt" op het kdv, dergelijke uitspraken zijn niet zo netjes, want ik geloof dat de werkende ouder, waar ik er zelf 1 van ben, met alle zorg een kdv uitkiest waarin die vertrouwen heeft dat zijn/haar kind met liefde wordt verzorgd.
En de reden dat beide ouders al dan niet geheel werken, hoeft niet te liggen in een zucht naar luxe, 2 auto's, verre vakanties. Voordat je een oordeel velt, vraag eerst eens naar de beweegredenen van de werkende ouders. Persoonlijk werk ik 27 uur per week, omdat het financieel voor ons niet haalbaar is dat 1 van ons thuis blijft en omdat ik heel blij wordt van mijn werk (het geeft mij energie omdat ik mezelf blijf ontwikkelen en omdat ik ook een plaats heb waar ik mijn andere kwaliteiten, behalve hopelijk moederzijn, kwijt kan en dat voelt goed!).

De kinderopvangtoeslag van de overheid is als tegemoetkoming bedoelt voor de kosten van kinderopvang. Heb je die kosten niet, dan heb je daarin ook geen tegemoetkoming nodig. Simpel. Je komt dus als thuisblijvende ouder niets tekort.
Voor de niet-werkende ouder zijn er eventueel andere mogelijkheden op een belastingvoordeeltje: bijvoorbeelde de Algemene Heffingskorting (die wordt bij de werkende man verrekend met de loonheffing, maar kun als niet werkende gewoon van de Belastingdienst krijgen). Verder zijn er nog tal van heffingskortingen waar bv alleenstaande ouders of ouders met een laag inkomen gebruik van kunnen maken. Kijk maar eens op de website www.belastingdienst.nl

groetjes
Mie

Hoi 4 December,

Ik heb niks tegen mensen die werken ik werk zelf ook maar ik vind het wel belachelijk dat er mee wordt betaald door de regering aan kinderopvang. Klaar. Iedereen moet zelf weten wat die doet maar als er mee betaald wordt aan kinderopvang terwijl mensen daar voor kiezen kan je het geld wel beter besteden als regering zijnde geef het lekker aan het onderwijs of zorg ofzo.

Hoi Chantal,

Ik denk dat je mij bedoelt. Laat duidelijk zijn dat wij nog steeds betalen voor het kdv, maar het is mínder geworden dankzij het belastingvoordeel. Ik zie ook niet in wat jij ´meebetaalt ´ aan de opvang, die betaal ik zelf al uit mijn inkomstenbelasting. Ik hoef nu alleen niet dubbel te betalen! Dus ik snap eerlijk gezegd niet waar je het over hebt.

Verder vind ik het vrij respectloos om neergezet te worden als een ontaarde moeder omdat mijn dochter twee dagen naar de creche gaat. Als jij het zo op kan lossen dat je je kindje niet weg hoeft te brengen en het werkt voor jou, prima, maar val mij niet aan op mijn keuzes. (Ook al hebben we wel twee auto ´s )

KT

haha, kom ik nog een keer (wat een discussie  wel blijven lachen!!)

de Zorgstaat, zoals wij die hebben, heeft echter wel hard geld nodig om voor de bevolking te zorgen. We moeten gestimuleerd worden om meer te werken, zodat er meer belasting in het laatje komt. Ook de thuisblijvende moeder zal daarvan kunnen profiteren (bv pensioentje later). Het is dus niet meer dan normaal dat de overheid de werkende ouder stimuleert te blijven werken door een bijdrage in de kinderopvang te geven.

groetjes
Mie

Ik blijf wel lachen, maar heb daar soms wel een beetje moeite mee, na het lezen van bepaalde uitspraken.
Volgens mij zou heel de economie op z'n gat liggen als alle werkende moeders nu zouden stoppen met werken...
Overigens vind ik wel dat de kov gebruikt moet worden om opvang te bieden aan kinderen van werkende ouders.
Ik las laatst in de krant dat een bepaalde partij vond dat het ook maar een vervangende gezinsplek moest worden voor kinderen waar het thuis niet zo soepel loopt.
Naar mijn mening is de kov daar niet voor bedoeld en moet het die functie ook niet krijgen.
Heb mezelf nu beloofd om dit als mijn laatste woorden te zien in deze discussie.
Allemaal nog een hele fijne avond!
Sil

KT, ik denk dat ze mij bedoelde hoor. Ik had nl gezegt dat ik haar nogal negatief vond over moeders die werken.
Maar goed, Sil ik ben het weer helemaal met je eens! Ook ik kan af en toe niet meer lachen als ik sommige reacies lees! Kan me daar echt kwaad om maken en aan ergeren (al doe ik dat al snel de laatste tijd, maar goed).

Iedereen mag zijn eigen menig hebben, en die ook hier neer zetten. Maar denk wel eens een beetje na over wat je schrijft en HOE je het schrijft!

Terug
Bovenaan