Toch nog een ICSI poging voor 2e kindje?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,
Ik ben een "oudere" moeder, bijna 38. In 2004 na 12 jaar (!!!) proberen d.m.v. IVF en na het verlies van een tweeling in de 5e maand vd zwangerschap, eindelijk een prachtige dochter gekregen die nu dus ruim twee is. We zijn nu toch erg bezig met het idee het toch nog eens te proberen ondanks alles wat we al hebben meegemaakt. Onze dochter kregen we na de 1e poging ICSI en dus ligt het voor de hand dat we daar weer mee aan de slag moeten. Ik ga binnenkort een afspraak maken voor een gesprek met de arts die ons toen ook geholpen heeft.
Wie heeft iets dergelijks meegemaakt? Na veel problemen een kindje en dan toch nog voor een volgende gaan via ICSI?
Ik hoor graag van jullie!

Hi!!
Ik heb dit niet meegemaakt, en ben ook nog maar 26 jaar, maar wil toch even zeggen dat ik hoop (als jullie erg echt voor gaan) voor jullie dat het allemaal snel gaat.
Ook hoop ik voor jullie dat je een fijne zwangerschap zult hebben.

Kun je nagaan, de een is zo zwanger en de ander moet er veeeel meer moeite voor. Wat is het soms oneerlijk verdeeld.

Ik wens jullie bij deze alle geluk die er is toe!!!
Ik zal duimen voor je!!!

Liefs Happy

hoi,hoi
ik ben net geholpen door icsi en heb afgelopen zaterdag de terug
plaatsing gehad!het ergste vond ik de puctie die was bij mij heel pijnlijk!
maar dat hebben we gehad!ik vind het echt heel knap dat je er toch weer voor wilt gaan na alles wat je hebt meegemaakt,de een is zo zwanger en de ander moet door naalden en pillen heen!maar uit eindelijk doe je er alles voor!ik ben nu 27 en er zijn wat eicellen
bevroren van ons!ik wens jullie echt het allerbeste en ondanks wat ik zal gaan meemaken ik denk niet dat ik mijn embryo daar achter zal laten in het ziekenhuis maar dat het nog wel van pas gaat komen!
maar moet jij dan nu de punctie opnieuw gaan doen?
ik moet 3 aug.voor de zwangerschapstest en hoop dat ze mij kunnen  vertellen dat het goed zit gr heeel veeel sterkte
voetbalgek

Hoi Wendy.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar heb het wel van dichtbij meegemaakt bij een vriendin van mij. Ze heeft nu 2 kinderen, beiden via ICSI. Ze twijfelden eerst ook heel erg, omdat je weer de hele molen in moet en alle spanning die erbij komt, maar ze zijn er toch voor gegaan. Zij had ook nog eens een zware postpartum depressie na nr. 1 en kreeg dit helaas ook weer na nr. 2 (in iets mindere mate). Zij zegt nu wel eens dat het een hele beproeving is geweest, maar dat het allemaal in het niet valt met het feit dat ze nu haar 2 koters heeft!!!!
Succes met overwegen!
Patricia

Hoi Wendy,

Wij hebben er ook dik 4 jaar voor gedoktert om zwanger te worden, uiteindelijk ben ik door de 2 de behandeling IVF met ICSI zwanger geraakt (mijn zoontje is inmiddels dik 3 jaar). Wij hadden toen hij 1 werd al zoiets van het zou toch prachtig zijn als we dit geluk nog een keer mochten beleven, ik had dat gevoel sterker als mijn man, hij zag er erg tegenop om het weer aan te moeten zien hoe zwaar het voor mij zou zijn. Maar na een paar goede gesprekken gingen we er samen voor. Dus opnieuw op de wachtlijst en een afspraak voor het intake gesprek. De dag voor ik het gesprek had kwam ik erachter dat ik spontaan zwanger was en hebben het dus niet allemaal voor een tweede keer mee hoeven te maken. Mijn tweede knulletje is ook alweer dik een jaar.
Ik weet dat de behandelingen niet makkelijk zijn en zeker als je er al eentje rond hebt lopen, maar je weet wel wat je, als het lukt ervoor terug krijgt. De zekerheid dat het lukt heb je natuurlijk nooit, maar je weet wel dat het kan. Ik denk dat jullie er samen heel  goed over na moeten denken of je het nog een keer aan kunt en als dit het geval is er samen voor gaan en hopen dat je nog een keer zo'n wondertje in je armen mag sluiten.
Het blijft zwaar, maar achteraf denken van hadden we maar.......misschien was het weg gelukt is misschien wel nog zwaarder.

Heel veel succes en laat je nog eens iets van je horen.
Dikke knuffel van mij.

Mammie: wat een geluk zeg dat je spontaan zwanger werd! Dat zal ons nooit overkomen, we waren al twaalf jaar bezig immers. Enne, dat verhaal over op vakantie gaan: ik geloof dat we in de tussentijd wel twaalf keer in amerika zijn wezen kamperen! haha. Heeft niet geholpen!

Patricia: ja, inderdaad; die drempel is erg hoog! Maar we gaan morgen een afspraak maken met het ziekenhuis voor een gesprek dus dan is de eerste stap gezet. Ben nu al nerveus!

Voetbalgek: Ja, het hele circus begint weer van voren af aan. Dat betekend dus ook vooronderzoeken (bloedprikken, temperatuur bij houden), pil een maand slikken en dan eindelijk na drie maanden die gevreesde punctie. Maar ja, het is voor het goede doel dus daar bijt ik me wel doorheen. Ik moet zeggen de laatste keer was een nachtmerrie (terwijl het toch al mijn 6e keer was!) want ik kreeg mijn blaas niet leeg en kreeg dus een catheter. Ik dacht dat ik gek werd! Was die punctie een makkie bij! Ik ga heel hard voor je duimen dat je kleine frummeltje in je buik blijft zitten hoor! Heel veel succes! Ik weet hoe moeilijk het wachten is!

Happy; dank je wel voor je bemoedigende woorden hoor! Ik hoop ook dat het dit keer weer  bij de eerste keer ICSI lukt maar dat is natuurlijk wel een beetje naief van mij.

Groetjes van Wendy!

Hoi Wendy,

Mag ik vragen of ze ooit achter de reden zijn gekomen waarom een zwangerschap uit bleef? Want 12 jaar, jeetje hebben jullie in al die jaren dan ook veel onderzoeken gehad.
Ik vroeg me namelijk af waarom jullie na 12 jaar pas  een behandeling  IVF met ICSI hebben gehad. Of dit een eigen keuze is geweest of dat ze jullie zo lang "aan het lijntje" hebben gehouden. Als je vind dat ik hier niets mee te maken heb, hoef je natuurlijk hier niet op te antwoorden, was gewoon benieuwd.

Ik hoop zo voor je dat het deze keer de eerste keer weer raak is en je de punctie ook maar 1 keer hoeft te hebben, ik heb de punctie dan twee keer gehad, maar dat was echt dag en nacht verschil. De eerste keer stelde weinig voor, ja deed natuurlijk wel pijn, maar was goed vol te houden. Misschien kwam dit ook omdat ik op het allerergste was voorbereid en dan kan het eigenlijk alleen nog maar meevallen. De tweede keer dacht ik daarom ook van och het valt wel mee, maar dat viel dus alles behalve mee. Maar aan de andere kant het is ook zo weer voorbij en als je daar dan zo een mooi hummeltje voor terug krijgt is het zeker de moeite waard.

Heel veel succes met alles.
Dikke knuffel mammie.

Hoi Mammie,

Bij zo'n beetje de laatste behandeling vertelden ze ons dat er waarschijnlijk zo'n dikke schil om mijn eicellen heen zat dat de zaadcel er niet doorheen kon of zoiets. Daarom adviseerden ze toen ook ICSI zodat die hindernis niet meer genomen hoefde te worden (dan prikken ze er immers met die naald doorheen). Verder is bij allebei nooit iets geks ontdekt wat het eigenlijk ook wel moeilijker maakte om te accepteren dat het niet lukte.

We zijn in 92 getrouwd en ik was een paar maanden tevoren al gestopt met de pil. Toen er na een jaar nog niets gebeurde zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Na allerlei onderzoeken werd wel een kleine mate van endometriose buiten de baarmoeder ontdekt en moest ik een half jaar aan de prikpil. Leuk krijg je van die overgangsverschijnselen! Nou ja, alles voor het goede doel. Daarna stond niets ons meer in de weg zei de gyn. Helaas er gebeurde niets. Dezelfde gyn verwees ons toen naar een IVF ziekenhuis waar ze eerst met IUI aan de slag wilden gaan. Dit stond nog in de kinderschoenen en ik wilde eigenlijk niet een behandeling die toch waarschijnlijk op niets zou uitlopen. (Kans lag niet zo hoog hierbij). Voor IVF was het nog te vroeg, we moesten daarvoor 4 jaar onbegrepen onvruchtbaar zijn. Dus weer later, volgens mij eind 96 de eerste IVF gehad, na de nodige vooronderzoeken. Werd niets helaas. Bij de tweede poging in 97 (30 april terugplaatsing weet ik nog goed) hadden we maar 2 bevruchte eicellen maar wel van hele goede kwaliteit zei ze er nog bij. Nou, dat is ook wel gebleken want ik werd inderdaad zwanger van onze mooie tweeling. Maar onze zoon en dochter verloren we dus in de 5e maand van de zwangerschap omdat mijn baarmoedermond niet sterk genoeg bleek. Ons verdriet was inmens, dat begrijp je. Het duurde dus wel een hele tijd eer we weer aan behandelen dachten. In, ik dacht, 99 hebben we nog 3 pogingen gedaan waarvan de laatste het trieste van alle behandelingen  was aangezien er bijna niets was om terug te plaatsen. Toen het maar opgegeven ondanks het ICSI advies en zijn we in 2000 naar Australie gegaan. Was altijd mijn droom en dat hadden we onszelf beloofd als het allemaal op niets zou uitlopen. Toch begon het stemmetje in mijn hoofd weer te praten en ik werd er steeds somberder van. Uiteindelijk in 2003 besloten toch die ICSI eens een kans te geven puur om te kijken of het wat betere resultaten zou geven. Et voila, daar was ineens in 2004 onze prachtige dochter. Ik kan het na ruim twee jaar nog steeds niet bevatten dat ze er eindelijk is! Wel met hulp van een cerclage (is bandje om baarmoedermond) maar dat kon me niet schelen.
Deze nieuwe poging gaan we dus ook heel anders in. Als er een broertje of zusje komt zou dat geweldig zijn. Zit dat er niet meer in dan is het ook goed en zijn we dik tevreden met ons wondertje. Stuk relaxter dus.
Zo zie je maar, tijd gaat snel voorbij en voor je het weet ben je dus zoveel verder!

Ik heb vanmorgen gebeld met het zh en we kunnen 5 september voor ons eerste gesprek terecht. Ik ben er gewoon helemaal opgewonden van, stom he? Het is ook weer zo'n grote stap. Volgens mij loop ik constant met een glimlach op mijn gezicht en ik ben nog niet eens zwanger! haha.

Nou, heel verhaal, ik hoop dat je er een beetje doorheen komt.

Leuk hoor, twee knullen. Ik probeer me voor te stellen hoe het zou zijn met nog een kindje erbij. Als ik maar genoeg aandacht aan mijn dochtertje kan blijven geven. Vooral dat eerste jaar was erg hectisch en dat was met 1. Maar nu weten we veel meer natuurlijk he, dat scheelt ook.

Groetjes en misschien weer tot gauw! Leuk om met je te schrijven!
Wendy.

Terug
Bovenaan