Toch nog een ICSI poging voor 2e kindje?

Hallo meiden,

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in mijn hele dichte omgeving wel (treed niet in detail voor geval dat) . Doordat jullie wel een kinderwens hebben en het maar niet lukte en miskramen hebben gehad hoe was jullie omgang met kinderen van anderen? Kon je dit aan of liep je er voor weg. Ik ben dus bevallen en die persoon is nogsteeds niet geweest nu alweer 4mnd geleden. Dit vind ik zo erg dat ik niet weet hoe ik hier mee om moet gaan. Die persoon denkt daar volgens mij anders over, heb amper tot geen contact meer. Ik ben erg benieuwd of jullie dit herkennen of dat jullie juist wel kunnen/ konden genieten an andermans kinderen.

Groetjes Mayke

ps succes met je keuze.

Hoi Mayke,
Wat jammer dat je daardoor het contact met iemand verliest. Ik heb er zelf gelukkig nooit echt veel moeite mee gehad om op kraamvisite te gaan. De momenten dat vriendinnen me vertelden dat ze zwanger waren vond ik het moeilijkste. Ik kon niet begrijpen dat het voor hen zomaar gebeurde en dat wij al kinderen wilden voor dat zij er nog maar over dachten. Maar aan de andere kant ook weer heel blij voor ze dat zij die ellende niet door hoefden te gaan.

Zelfs in het ziekenhuis na  het verlies van onze tweeling wilden we iedere dag weten of er nog kindjes geboren waren. Gek he?

Onze oude beneden buren kregen een paar maanden voor ik beviel van de tweeling een dochtertje en een vriendin van haar kwam ook niet meer. Kon geen enkele baby meer zien. Nou, dan maak je het jezelf wel flink moeilijk lijkt me.

Je kan altijd zelf haar bellen natuurlijk en erover praten. Misschien wordt de drempel voor haar zo wat lager?

Ik hoop voor je dat het goed komt hoor en heel veel plezier en geluk met je kindje!

Wendy

Hoi Wendy,

Jeetje wat een verhaal, en dan vond ik die 4 jaar bij ons al zo lang.
Ik vind het verschrikkelijk om te lezen dat je na zoveel jaren zwanger raakt en dan je 2 hummeltjes ook nog eens af hebt moeten geven. Ik ben hier altijd zelf zo bang voor geweest, heb ook steeds tegen mijn man gezegd, als we dan echt geen kinderen mogen krijgen, hoop ik ook nooit zwanger te worden om daarna mijn kindje te verliezen door een miskraam ik denk dat ik dit echt niet had kunnen verwerken. Geen kinderen hebben zou natuurlijk ook ontzettend moeilijk zijn geweest, maar te weten dat er zo'n kleintje in je buik groeit en het daarna weer op moeten geven, lijkt zo onmenselijk. Ik ben dan ook dolgelukkig voor jullie dat je daarna dus toch nog zwanger bent geraakt en al een prachtige dochter hebt.
Toen wij bezig waren met de behandeling had ik zoiets van 1 babytje, meer hoef ik echt niet, maar als het dan gelukt is en alles is zo mooi, begint het toch weer te kriebelen. Er waren ook genoeg mensen die zeiden van ben blij met wat je hebt, je gaat die ellende toch niet nog een keertje doormaken. En natuurlijk net als jij zelf al zegt je hebt een prachtige meid dus je kijkt er nu ook heel anders tegen aan, het zou fantastisch zijn om er nog een kleintje bij te krijgen, maar je bent al zo gelukkig met je meisje. En toch had ik het er allemaal weer voor over gehad, omdat ik mijn gezinnetje nog completer wou maken. Ik heb dan inderdaad een miljoenste geluk gehad dat ik het niet nog een keer mee heb hoeven te maken.

Ik vond wel de tweede zwangerschap heel anders als de eerste, bij de eerste heb je dan al zoveel meegemaakt de voorafgaande jaren en ik ben die negen maanden ook heel bang geweest dat het alsnog fout zou gaan, dit heeft geduurd tot mijn knul een jaar was. Op de dag van zijn verjaardag dacht ik jeeh hij is er nog steeds zouden we hem dan echt mogen houden. Klinkt voor jou vast heel raar, maar ik heb na de bevalling ook een depressie gehad, niets interesseerde me meer behalve mijn zoontje daar had ik alle tijd en liefde voor. Ik was ook de hele zwangerschap en bevalling kwijt, kon me er helemaal niets meer van herinneren, zelfs als ik foto's van mezelf zag met hem samen, zag ik een vrouw met een kindje maar niet mezelf met hem. Dit was heel beangstigend. Gelukkig vertelde de dokter dat dit niet raar was, ik moest eerst de jaren voorafgaand een plekje geven en dan zou alles weer naar boven komen. Dit heeft lang geduurd maar uiteindelijk kreegik met vlagen weer alles terug. Dan riep ik bv in een keer tegen mijn man, jij hebt koekjes zitten eten terwijl ik zo honger had tijdens de bevalling. Dit waren dan hele rare opmerkingen, maar o zo belangrijk voor ons.

Sorry dat ik er zo een lang verhaal van heb gemaakt, maar het is zo fijn om eens even met iemand te schrijven die weet wat je doorgemaakt hebt.

Heel veel lieve groetjes en mocht je zin hebben om nog wat te schrijven dan lees ik het wel.

Hoi mammie,

Fijn dat je al zo snel weer terug schrijft. Het is zoooo herkenbaar wat je schrijft! Die angst tijdens de zwangerschap en inderdaad het hele eerste jaar heb ik ook zo gehad. Vooral voor die cerclage was ik zo bang mijn baby te verliezen. Toen die er eenmaal om zat werd ik iets rustiger maar dan kon het nog steeds fout gaan dus ik moest me heel rustig houden. Moest ook al veel eerder stoppen met werken. Ieder krampje was ik ongerust. En ook wij zeiden dat we hier al dik tevreden mee waren. Maar ja, dan gaat het ineens toch weer kriebelen he? Doe je niets tegen....

En ik kijk trouwens nog steeds dagelijks met verbazing naar onze dochter, dat ze er echt is en dat ze bij ons mag blijven! Het blijft een groot wonder!

Wat naar dat je door zo'n depressie heen moest na alles wat je al had doorgemaakt. Kan me goed voorstellen dat dat heel eng moet zijn geweest. Heeft het heel lang geduurd eer je daar bovenop was? Het is ook zo'n grote overgang van teleurstelling na teleurstelling en veel verdriet, ineens naar zoveel vreugde dat je gewoon niet kan beseffen dat het nu echt waar is.

Ciara onze dochter kreeg "dorstkoorts" in het ziekenhuis. Ze kreeg te weinig borstvoeding binnen en op de een of andere manier kreeg ze daardoor koorts, soort signaal van haar lichaampje. Ze werd toen ineens bij me weggehaald en op de kinderafdeling opgenomen en aan een infuusje gelegd. Ik dacht dat ik gek werd! Dat ik weer een kind zou verliezen. De dokter moest me echt verzekeren dat het alleen maar was om even weer aan te sterken en om te zien of ze geen infectie had opgelopen. Het arme kind is in die eerste week helemaal lek geprikt voor mijn gevoel! Maar alles kwam weer bij me naar boven. Dat was zo naar. Pas na twee dagen kwam ze weer bij me terug op de kamer. Ondertussen werd ik met rolstoel en al telkens heen en weer gereden  om borstvoeding te geven. Maar op zo'n moment realiseer je je dat je dus nog helemaal niet verwerkt hebt wat al die jaren ervoor gebeurd was. Het is nog steeds een rauwe plek in mijn hart wat de tweeling betreft maar de komst van mijn dochtertje heeft veel wonden geheeld en verzacht.

Sorry, alweer zo'n lang verhaal

Hopelijk tot gauw weer!

Wendy.

Hoi Wendy,

Leuk dat je zo snel terugschrijft.
Ik ben blij eens te lezen dat andere het ook zo meegemaakt hebben als ik, dacht al dat ik echt een rare was.
Mijn depressie heeft dik een half jaar geduurd, tenminste de periode dat het echt erg was, alles bij elkaar heeft het geduurd tot ons Stef 1 jaar werd en mijn ogen geopend werden. Ik ben wel blij dat ik dat eerste jaar van hem wel bewust meegemaakt heb en niet door de depressie dat ook nog eens gemist heb. Maar iedere dag die angst. Stef is in maart 2003 geboren en die zomer was het echt bloedjeheet, op een gegeven moment kreeg hij plots hoog koorts en natuurlijk was het weekend, we hebben direct de huisartsenpost gebeld en zijn daar naar toe gegaan, het was natuurlijk niets, kwam gewoon van het warme weer. Maar in de auto ernaartoe zei ik tegen mijn man, zo dit was het dan nu moeten we hem alsnog afgeven. Raar evengoed dat je zo kunt denken en het ook echt zo ervaart.

Ik kan heel goed begrijpen dat je je overleden kindjes nooit zuldt vergeten en ze altijd een plekje in je hart zullen hebben, maar dat je door de komst van je gezonde kleine meid het wel beter kunt verwerken.
En misschien dadelijk nog een kleintje erbij, ik hoop het van ganser harte.

Nou ik heb het gevoel of ik nog uren met je zou kunnen praten.

Groetjes

Ik las je berichtje nog even een keer. En wou toch nog even erbij zeggen dat het mij verschrikkelijk lijkt als je al zoveel meegemaakt hebt en je hebt dan een gezonde meid, dat zij dan ook nog ziek moet worden en bij je weg word genomen naar een andere afdeling, volgens mij is het dan net alsof de geschiedenis zich herhaals en je haar ook af moet geven.
Wat moet een mens soms veel ellende en verdriet meemaken in zijn leven, soms lijkt het erg slecht verdeeld en is het net of dat bepaalde mensen alles op hun brood krijgen en andere helemaal niets. Maar ja thats life!!

Groetjes Nicole

Hoi Nicole,

Wat grappig; Ciara, ons dochtertje is 30 maart 2004 geboren. Een jaartje later dus!

Ja, die angst bij koorts zat er bij ons ook goed in hoor. Achteraf lach ik er een beetje om, want we hebben wel eens bij een huisartsenpost gezeten toen ze 37,6 had! Nu zou ik daar geen drukte meer van maken maar toen! En niet maar 1 keer hoor! Ze zullen daar wel gedacht hebben maar dat kon me niets schelen. Ik had ook wel iedere keer uitgelegd dat we zo voorzichtig waren omdat we de tweeling verloren waren en dan waren ze heel begripvol.

Zo, dat is inderdaad best lang, een half jaar. Gelukkig dat je niets van die eerste tijd met Stef gemist hebt. Dat zou extra erg zijn!

En net wat je zegt; het lijkt wel of sommigen alles komt aanwaaien en anderen moeten knokkend door het leven. Het is niet anders. Toch kun je je daarin ook goed vergissen ben ik achter gekomen. Mijn buren hebben een dochtertje wat een half jaartje jonger is als Ciara. Nu was mijn buurvrouw opnieuw zwanger en wat was ik jaloers dat zij nu alweer "aan de beurt" was en op de normale manier. Ze is half juni bevallen van een zoontje met een open gehemelte en lip. Heeft een naam, ben ik even kwijt. Maar nu schaam ik me eigenlijk een beetje voor al die gedachten die ik had, want dit had ik ze natuurlijk nooit toegewenst! Donderdagochtend gaan we op "kraamvisite". Zo zie je maar dat het niet altijd is zoals het lijkt he?

Tot snel weer!
Wendy.

Hoi Wendy,

Ik was net je berichtjes nog even door aan het lezen en zag dat jij ook schreef van hoe zou het zijn met nog een kindje erbij en  kan ik dan mijn dochtertje nog genoeg aandacht geven. Dit was een punt waar ik me  tijdens de zwangerschap heel erg druk over gemaakt heb.  Ik vond het eerste jaar ook wel druk en vooral met ook nog die depressie erbij enzo, toen we dus besloten om voor nog een wondertje te gaan ging ik er ook vanuit dat het nog een hele tijd zou duren voor ik zwanger was en er dan toch wel dik 3 jaar tussen zou zitten. Maar omdat ik toen bijna direct zwanger raakte zit er nu 2 jaar tussen. Jou meisje zit precies tussen mijn knullen in ( Stef is van 18 maart  2003 en Luuk is van 4 maart 2005) dus Maart is gewoon onze maand. Ik had ook zoiets van ik hou zoveel van Stef, ik kan nooit van een tweede net zoveel houden en zei ook geregeld tegen mijn moeder als ik mijn liefde maar kan delen. Haar antwoord hierop was altijd, die hoef je niet te delen je hebt genoeg voor allebei!
En dat blijkt ook wel.
En inderdaad bij een tweede is het heel anders, je weet al veel meer en het gaat gewoon allemaal een heel stuk makkelijker en zeker in onze situatie een stuk minder zorgen.
Wij zijn ook geregeld bij de huisartsenpost geweest als Stef weer een beetje koorts had of dat ik dacht dat hij bijna niet meer plaste ( het was zo een hete zomer dat hij veel zweete en dus minder plaste?!?!) Ja wat kan je toch bezorgd zijn om zo een klein hummletje. En de dokter zei dan "het is jullie eerste zeker", ik kon me daar zo kwaad om maken omdat ik me niet in kon denken dat ik bij een tweede minder bezorgd was, maar dit is wel degelijk het geval. Ik weet nu ook zeker dat ik de eerste keer overbezorgd was, maar dat is een normale reactie na zo'n hectische periode.

Groetjes en tot gauw weer, Nicole.

Ps, ik schrijf normaal hier eigenlijk niet, zit normaal op www.oudersforum.nl hier is het zo gezellig en word bijna altijd direct gereageerd op je vragen. Dus als je zin hebt kom je maar een kijkje nemen. Ik schrijf daar ook als mammie bij het jan-maart 2005.

Terug
Bovenaan